پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
مرغ وزارت ارتباطات در خصوص مسافربری شدن فرودگاه پیام یک‌پا دارد همین امر باعث شده مطالبه البرزنشینان در خصوص مسافربری شدن پیام در هوا بماند. شاید کاربری دوگانه ، بتواند اندکی از مشکلات و گلایه ها را کم کند.

شعارسال: فرودگاه بین‌المللی پیام به‌عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه باری کشور و تحت نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که یکی از بزرگ‌ترین باندهای فرودگاهی دنیا را در دل خود جای‌داده، قرار بود در بخش حمل‌ونقل مسافر نیز خدمات‌رسانی داشته باشد، موضوعی که باگذشت سال‌ها با حرکتی لاک‌پشتی و کُند دور از دسترس به نظر می‌رسد، بیست و یکم اسفندماه سال ۹۰ در شامگاه آخرین روز سفر هیئت دولت دهم به استان البرز، محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد در نمازخانه استانداری در جمع خبرنگارانی که تا پاسی از شب منتظر بودند مصوبات سفر چهارم را بشنوند حاضر شد و در همان نشست خبر داد که مطالعه و بررسی تعیین فرودگاه پیام به‌عنوان فرودگاه مسافری و باری با ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز و اتصال این فرودگاه به خطوط بزرگراهی و خطوط ریلی از مصوبات سفر هیئت دولت به استان البرز است.

چند ماه پس‌ازآن هم خبر انجام نخستین پرواز مسافربری این فرودگاه هم‌زمان با هفته دولت در سال ۹۱ به مقصد مشهد منوط به فراهم شدن برخی زیرساخت‌ها رسانه‌ای شد؛ موضوعی که البته تنها در حد خبر ماند و تا امروز هرگز رنگ واقعیت به خود ندید؛ به‌طوری‌که امروز و بر اساس شواهد از اولویت خارج‌شده است، این موضوع را یکی از مدیران عامل اسبق منطقه ویژه اقتصادی و شرکت خدمات هوایی پیام در روز تودیع اش در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد.

کاپیتان محمد نوروزی درباره سرانجام طرح مسافربری فرودگاه پیام گفته بود: سیاست‌ها فرق کرده؛ ما یک سیاست داشتیم و حالا سیاست دیگری در رأس برنامه قرارگرفته است، ما فعالیت دیگری داشتیم و حالا تصمیم دیگری گرفته‌شده است، با توجه به مزایای فراوانی که برای منطقه داشت به‌شدت درصدد بودم که بحث مسافربری و حج و زیارت در فرودگاه پیام به مرحله اجرا درآید ولی فعلاً این بحث ارجح نیست.

اما امیر یزدی معاون اشتغال و برنامه‌ریزی سابق استانداری البرز، علت اجرا نشدن مصوبه هیئت دولت سابق را مشکلات زیرساختی عنوان کرد و گفته بود: توسعه فرودگاه پیام از مصوبات دولت بوده اما باید زمینه‌های مسافربری شدن آن آماده شود که ازیک‌طرف مستلزم اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری و از سویی دیگر نیازمند تأمین برخی تجهیزات است اما اصل مصوبه به قوت خود باقی است.

اما؛ سید حمید طهائی استاندار فعلی البرز با تأکید بر اینکه فرودگاه پیام به‌عنوان دروازه صادراتی با جذب سرمایه‌گذاری خارجی نقش ویژه‌ای در اقتصاد منطقه ایفا خواهد کرد به آغاز مطالعات طراحی زیرساخت‌های شهر اقتصادی پیام اشاره کرد و گفت: این دروازه صادراتی می‌تواند بخشی از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری را در بحث اقتصاد مقاومتی محقق سازد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادهایی به‌منظور مسافربری کردن فرودگاه پیام به وزارت ارتباطات ارائه‌شده است، گفت: برای قانع کردن وزارت ارتباطات به‌منظور تحقق این مهم باید مذاکراتی صورت گیرد.

باگذشت مدت‌ها مصوبه هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در چشم بر هم زدنی از تیرس اولویت‌ها خارج و مسافربری شدن فرودگاه پیام به افسانه‌ها پیوست.

در ادامه باید گفت؛ باگذشت مدت‌ها مصوبه هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در چشم بر هم زدنی از تیرس اولویت‌ها خارج و مسافربری شدن فرودگاه پیام به افسانه‌ها پیوست گواه این ادعا اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در بیست و پنجمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی است که روز 4 دی برگزار شد، ذبیح‌الله قائمی گفت: به نظر می‌رسد از بحث مسافربری شدن فرودگاه پیام باید بگذریم و پرونده این موضوع را در استان ببندیم.

وی دلایل ارائه‌شده از سوی مسئولان فرودگاه را باعث بسته شدن پرونده مسافربری شدن پیام اعلام کرد، یکی از این دلایل وجود مرکز دفن زباله کلان‌شهر کرج در نزدیکی فرودگاه اعلام شد دلیلی که در جلسه هفته گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی استان بر ضرورت جابه‌جایی‌اش تأکید و برای این مهم ۲۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شد.

اما باید به خبر تلخ دیگری اشاره‌کنیم که در ستاد اقتصاد مقاومتی اعلام شد آن‌هم خبر مخالفت وزارت نفت با تأمین سوخت یارانه‌ای هواپیماهای باری است، خبری که مانند ریختن آب پاک‌روی دستان البرز بود و حکایت از عدم تعلق سوخت یارانه‌ای به فرودگاه پیام داشت.

چهار سال پیش بود که با تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها، سوبسید سوخت هواپیماهای باری (کارگو) حذف و تنها هواپیماهای مسافربری شانس برخورداری از امتیاز یارانه را به دست آوردند، اما محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سوم مهرماه جاری در جمع مدیران و خبرنگاران البرزی گفته بود؛ شخصاً مشکل سوخت فرودگاه پیام را پیگیری می‌کنم، وی تحقق این مهم را منوط به کمک استاندار و نمایندگان مردم کرج در مجلس شورای اسلامی دانسته بود حال باگذشت سه ماه از اظهارنظر آقای وزیر، مسئولان فرودگاه پیام در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی حاضر و خبر از مخالفت وزارت نفت می‌دهند.

همین تصمیم وزارت نفت کافی است تا فرودگاه پیام که در بخش کارگو فعال است، به‌تدریج از چرخه حمل هوایی بار خارج و ظرفیتی بزرگ در بحث مهم صادرات غیرنفتی یعنی یکی از گلوگاه‌های صادرات و واردات کشور رو به خاموشی رود زیرا پیش‌تر مسئولان فرودگاه پیام به بالا بودن هزینه پروازهای باری اذعان کرده بودند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش‌تر گفته بود؛ نگاه وزارتخانه ارتباطات به فرودگاه بین‌المللی پیام ویژه و جدی است و درآمد این مجموعه در استان البرز خرج خواهد شد همچنین این فرودگاه باید نقطه قوت منطقه ویژه باشد که در وهله نخست برای هاب پستی ایجادشده است حالا باید دید با مخالفت وزارت نفت به اختصاص سوخت یارانه‌ای به هواپیماهای باری چه درآمدی مقرر است به استان البرز تعلق بگیرد تا در استان هزینه شود.

اما از هر چه بگذریم به دلایل ارائه‌شده برای عدم مسافربری شدن فرودگاه پیام از سوی وزارت ارتباطات می‌رسیم؛ مسئولان وزارت ارتباطات در بسیاری از جلسات بحث مسافربری کردن فرودگاه پیام را خط قرمز دانسته و مسئولان البرزی را از پیگیری این خواسته منصرف کرده‌اند به‌طوری‌که پس از مدت‌ها رأی به بسته شدن پرونده مسافربری شدن فرودگاه داده‌شده است، وجود تپه‌های خاکی در حوالی فرودگاه باعث شده است که این استدلالی مطرح شود که هواپیمای مسافربری نمی‌تواند به‌راحتی بر باند این فرودگاه فرود آید این در حالی است که پهن پیکرترین هواپیمای باری جهان روی باند فرودگاه پیام نشسته و چندی پیش نیز استاندار البرز گفته بود؛ ناوبری این فرودگاه مشکلی ندارد.

یکی دیگر از نمونه مخالفت‌های وزارتخانه ارتباطات با مسافربری شدن فرودگاه پیام این است همه فرودگاه‌های کشور غیر از مهرآباد، امام خمینی (ره) و مشهد ضرر ده هستند حال مخالفت وزارتخانه با احداث فرودگاه جدید منطقی است اما فرودگاه پیام ساخته‌شده است و در حال حاضر زیرساخت‌های مانند سیستم هواشناسی، برج مراقبت، سپاه، گذرنامه، گمرک و نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و اورژانس فعالی دارد برای زیرساخت‌های فرودگاه پیام هزینه پرداخت می‌شود و ضرر مفهومی ندارد وقتی هواپیمایی باری می‌تواند در این فرودگاه فرود آید چرا هواپیمایی مسافربری نتواند.

وزیر ارتباطات: اگر بخواهیم یک فرودگاه داشته باشیم که چهار شرکت هواپیمایی بیاید و مستقر شود چه کسی می‌خواهد هزینه‌های این مهم را پرداخت کند؟

اینکه اعلام می‌شود سازمان هواپیمایی کشور با مسافربری شده فرودگاه پیام مخالفت می‌کند با اظهارات برخی مسئولان فرودگاه پیام که مدعی هستند پس از سقوط آخرین هواپیما در تهران مسئولان هواپیمایی کشور روند مسافربری شدن این فرودگاه را در بازدیدی بررسی کرده‌اند، در تضاد است.

واعظی  با اشاره به اینکه بالاخره باید چهار شرکت هواپیمایی بی آیند و در فرودگاه پیام مستقر شوند، گفت: اگر بخواهیم یک فرودگاه داشته باشیم که چهار شرکت هواپیمایی بیاید و مستقر شود چه کسی می‌خواهد هزینه‌های این مهم را پرداخت کند؟

وی در پاسخ به این پرسش که شهروندان البرزی برای رفتن به فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) متحمل هزینه می‌شوند و ساعت‌ها وقتشان در ترافیک اتوبان هدر می‌رود نظر شما چیست، گفت: این هزینه‌ها چیزی نیست شهروندان البرزی با پیمودن ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر راه می‌توانند به فرودگاه‌های موردنظر دسترسی پیدا کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اگر بنده از خانه خودم بخواهم به فرودگاه بروم به‌اندازه یک شهروند البرزی در ترافیک می‌مانم در پاسخ به این پرسش که آیا نوید مسافربری شدن فرودگاه پیام در آینده نمی‌تواند البرزنشینان را خوش‌حال کند، گفت: نه بابا اگر این فرودگاه باربری باشد ازنظر اقتصادی همه سود خواهند برد.

اظهارات آقای وزیر در حالی مطرح‌شده است که موضوع سود پروازهای باری با مخالفت وزارت نفت و عدم تعلق سوخت یارانه‌ای به هواپیماهای فرودگاه پیام خیلی سخت به نظر می‌رسد.

اساسا وجود تنها فرودگاه بین‌المللی کارگو کشور در کلان‌شهر کرج باعث شده است که نام این شهر تنها در لیست شهرهای دارای فرودگاه ثبت شود ولی در حسرت پروازهای مسافربری بسوزد هیچ فرقی هم ندارد که شهروندان البرزی ساکن شهرستان طالقان باشند یا شهروندی کرجی و ساکنان محله مصباح یا باغستان و گوهردشت، برای سفرهای هوایی ناگزیر است به پایتخت برود و به گفته آقای وزیر مسافت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری را طی کنند، اگر مقصد فرودگاه مهرآباد باشد باید حداقل سی هزار تومان و اگر هدف سفر خارجی و مقصد فرودگاه امام خمینی باشد باید حداقل پنجاه‌هزار تومان هزینه آژانس بدهید.

کلان‌شهر دو و نیم میلیون نفری کرج در حالی با مسئله یا بهتر است بگوییم معضل ترافیک دست‌وپنجه نرم می‌کند که هنوز پروژه امتداد اتوبان شهید همت که قرار است ترافیک درون و برون‌شهری را کاهش دهد، به مرحله پایانی نرسیده و شهروندان ساعت‌ها در ترافیک اتوبان تهران کرج وقتشان تلف می‌شود حال این سؤال مطرح است باوجود استقرار جمعیت سه‌میلیون‌نفری در استان البرز و سکونت جمعیت قابل‌توجهی در غرب استان تهران که طبق استعلام‌های مشخص‌شده درصد بالای از پروازهای خارجی و داخلی مربوط به این دو منطقه است آیا همچنان مرغ وزارت ارتباطات یک‌پا دارد و در مقابل مسافربری کردن فرودگاه پیام مقاومت کرده و این مسئله را خط قرمز می داند؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5دی1395، کدخبر: 3858902: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین