پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۲۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تمدن اسلامی ایرانی معاصر توسط دو نهاد دانشگاه و حوزه باید تعریف شود تا به‌درستی آن را پیش ببرند و تقسیم‌کار کنند.

شعار سال: حسن رحیم‌پور ازغدی، در کرسی آزاداندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه به معنای آن است که چگونه تمدن معاصر را بسازیم که هویت ایرانی آن حفظ شود و تابع جهت‌گیری ارزش‌های اسلامی باشد که کار آسانی نیست، اظهار کرد: تمدن اسلامی ایرانی معاصر توسط دو نهاد دانشگاه و حوزه باید تعریف شود تا به‌درستی آن را پیش ببرند و تقسیم‌کار کنند. همچنین تحول و نواندیشی ضروری است، زیرا در غیر این صورت به رکود می‌انجامد.

وی ادامه داد: وحدت در حوزه و دانشگاه بعد از انقلاب تحقق پیدا کرد، اما مراتب مهم‌تر آن مانند «تمدن‌سازی اسلامی معاصر» هنوز محقق نشده است؛ تحقق آن مقیاسی وسیع‌تر از 37 سال می‌طلبد، بخش‌هایی از آن هم ناشی از بی‌مسئولیتی و بی‌برنامگی در حوزه، دانشگاه و سیستم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دین زرتشت، مسیحیت و یهود تحریف شده است، بیان کرد: تاریخ منسجم و دقیقی که بتوان به طور صریح درباره ایران پیش از اسلام صحبت کرد، نداریم. برخی سلسله هخامنشیان را انکار کردند و معماری تخت جمشید را معماری رومی می‌دانند اما درعین‌حال افرادی کوروش را با توجه به قرآن ذوالقرنینی می‌دانند.

رحیم‌پور ازغدی با تاکید براینکه بذر اسلام در زمین غیر از ایران هم رفت، اما به این وسعت محصول نداد. این را از تمدن اسلامی ایرانی می‌دانیم، افزود: ما تمدن صرفاً اسلامی یا ایرانی نداریم، کسانی که صرفاً بر اسلامی یا ایرانی بودن تمدن ما تمرکز دارند، دیدگاهشان از روی تعصب است.

وی عنوان کرد: اسلام واقعی حاکمیت عدالت و تقوا بر تمام بشر است. مسلمان شدن مردم ایران 4 هزار سال به طول انجامید که نشان می‌دهد ایرانیان به اجبار مسلمان نشدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پیش از انقلاب، اشرافیت علمی حاکم بود که کاملاً برخلاف سنت دانشگاهی ایران بود. مبارزه با مذهب و روحانیت تا حدی بود که حتی عزاداری امام حسین (ع) و حجاب زنان جرم بود و روحانیون خلع لباس می‌شدند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه ایران قبل از اسلام در قدرت علمی و عملی با ایران در پس از اسلام قابل مقایسه نیست، گفت: دو نظام فکری بین این دو دوره وجود دارد، قبل از اسلام علم مخصوص طبقه اشراف و قشر خاصی بوده است. این در حالی ست که اسلام معتقد است علم‌آموزی طبقاتی و جنسیتی نیست. اکثر دانشمندان و عالمان پس از اسلام بوده‌اند.

وی در خصوص ارزش زنان قبل از اسلام بیان کرد: زنان قبل از اسلام شآنی نداشتند، از حق ارث و مالکیت محروم بودند و همچنین فرهنگ حرم‌سرا در ایران قبل از اسلام وجود داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ملی‌گرایی تیغ دو لبه است، تصریح کرد: اگر ملی‌گرایی به معنی اعتمادبه‌نفس به لحاظ تاریخی و هویتی باشد، مثبت است؛ زیرا ملتی که تاریخ ندارد، برای خود ارزش قائل نیست، تحمیل را می‌پذیرد، تن به ذلت، پستی و خیانت می‌دهد و بنا به قرآن شخص ذلت‌پذیر مومن نیست.

رحیم‌پورازغدی ادامه داد: اما اگر ملی‌گرایی و باستان‌گرایی سلاحی برای نفرت‌پراکنی نسبت به سایر نژادها باشد ظلم است؛ زیرا هیچ نژادی بر دیگری برتری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آنان که ایرانی‌گری را در برابر اسلامی‌گری تعریف می‌کنند یا سواد و دانش تاریخی ندارند یا تاریخ را می‌شناسند و عمداً به دنبال پروژه‌های دیگری هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تمدن‌سازی ایرانی اسلامی معاصر، به معنای استفاده از زمین ایرانی و بذر اسلامی است.

حجت‌الاسلام منصوری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه، اظهار کرد: تفاوت دانشگاه‌ داخلی با دانشگاه‌های خارج کشور این است که دانشگاه‌های کشور با مسائل و مشکلات جامعه ارتباط ندارند و مقام اجرایی هم متاسفانه با حوزه و دانشگاه مشکل دارد.

وی با اشاره به راهبرد هشتم از سند دانشگاه اسلامی، ادامه داد: این سند مصوب از شورای عالی انقلاب فرهنگی است و چشم‌انداز آن گسترش تعامل دانشگاه و حوزه، معرفی نظام فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فناوری است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی اضافه کرد: در راهبرد هشتم ارتقای تعاون حوزه و دانشگاه با تاکید بر حل مشکلات سیاسی اجتماعی فرهنگی جامعه آمده، یعنی چیزی که ما را به وضعیت مطلوب برساند.

حجت‌الاسلام منصوری تصریح کرد: ما نیازمند راه‌اندازی اندیشکده و اتاق فکرهستیم که یکی از کارگاه‌های تخصصی آن وحدت حوزه و دانشگاه باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه حوزه علوم انسانی در این عرصه موفق بوده، باید این ساختار را تشکیل دهد تا از حوزویان و دانشگاهیان استفاده کند و در طول سال مدیریت نشست‌ها را بر عهده داشته باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ 26 آذر 95، کد مطلب: 959-26386-5: www.khorasan.isna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
صدرصد که همینطوره چون هیچ دینی به اندازه اسلام به ضرورت علم تاکید نکرده بود
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین