پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۵۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
نشریه کریمه (چاپ قم) در شماره 8 مطلبی را با عنوان «بحران طلاق توافقی و پای لنگ پیشگیری» به قلم زهرا رئیسی منتشر کرده است.

شعار سال: در این مطلب می خوانیم:

شاید آمار دقیقی از تعداد طلاق توافقی در کشور در دست نباشد اما باید در نظر داشت که پای پیشگیری از این معضل اجتماعی هنوز در کشور می‌ لنگد.

صدای قدم‌ های خسته زن از انتهای سالن دادگاه به گوش می ‌رسید. نزدیک‌ تر که می‌ آید قیافه‌ اش مشخص می ‌شود سنش بیشتر از 30 سال نیست اما ظاهرش خسته و رنجور است. انگار منتظر است تا علت حضورش را بپرسی. قطرات عرق را با دستمال چروکیده در دستش از جبینش می ‌زداید و با حالتی پرشکوه علت حضورش در دادگاه و تقاضای طلاقش را حضور بی وقفه همسرش در فضای مجازی می ‌داند.

زن تند و تند صحبت می‌ کند از اینکه 10 ماه از ازدواج آنها می ‌گذرد، از اینکه مستاجر هستند، می‌ گوید و آه می‌ کشد از دست فضای مجازی و مصائبش. بعد از کمی رفع خستگی و برای باطل کردن تمبر راهی اتاق روبرو می ‌شود. می‌ خواهد توافقی از همسرش جدا شود. طلاق توافقی دملی چرکی است که این روزها زیرپوست شهرهای کشور رشد می ‌کند.

شاید آمار دقیقی از تعداد طلاق توافقی در کشور در دست نباشد اما باید در نظر داشت که پای پیشگیری از این معضل اجتماعی هنوز در کشور می ‌لنگد.

* مهر سرد طلاق مهمان عقدنامه‌ ها

این روزها مهر سرد طلاق بر شناسنامه ‌هایی می ‌نشیند که دارنده ‌های آن بر سر حضورش در صفحه دوم به تفاهم رسیده ‌اند، اصلا زمانه عوض شده است این روزها دیگر کسی علت اصلی طلاق را جویا نمی ‌شود انگار نه انگار همین چند دهه پیش وقتی دو جوان به مشکل برمی ‌خوردند ریش سفیدان جمع می ‌شدند و با پند و اندرز جوانان را به زندگی آرام دعوت می‌ کردند، اما امروزه واژه طلاق توافقی به دایره لغات اضافه شده است و محترمانه ریش سفیدان را از مداخله برای سازش دور می ‌سازد.

شاید در قانون طلاق توافقی ذکر نشده باشد اما در دادگاه خانواده قضات این مورد را با مواد مربوط به طلاق خلع توجیه می‌ کنند. باید در نظر داشت که بر اساس ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق با مرد است و بنابراین در طلاق توافقی زن با بخشیدن چیزی مانند مهریه و دادن حقوقی به مرد او را راضی به طلاق می‌ کند.

درباره طلاق توافقی می‌ توان این ‌گونه بیان کرد که زمانی زوج رابطه‌ شان به بن بست می ‌خورد با در نظر داشتن حرمت یکدیگر و مصلحت فرزندان از یکدیگر جدا می ‌شوند. متاسفانه این روزها طلاق ‌های بی دلیل که بیشتر آنها ناشی از چشم و همچشمی و اختلافات ریز خانوادگی است طلاق توافقی نام گرفته است.

بروز بحرانی به نام طلاق توافقی به آسیبی سخت برای خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است. باید در نظر داشت که عدم سازگاری نوعی اختلال رفتاری قابل ‌درمان است و بسیاری از طلاق ‌ها ریشه در اختلالات شخصیتی دارند حتی برخی از افراد به دلیل خیانت همسر برای طلاق اقدام می ‌کنند که این اختلال روانی نیز قابل ‌درمان است.

راهروی مجتمع قضایی خانواده پر از همهمه و تردد زنان و مردان جوانی است که همین چند ماه و یا چند سال پیش در میان هلهله اقوام عقدنامه‌ هایشان را در دست داشتند اما امروز آمده‌ اند تا مهر باطل شد در عقدنامه ‌ها مهمان کنند.

مریم و امید در حال نوشتن دادخواست هستند امید 35 ساله و مریم 29 ساله است انگار این روزها حرفی برای گفتن ندارند که به جز موارد ضروری با هم همکلام نمی ‌شوند و تن به سردی رابطه داده‌ اند.

خلیل مرادی مدیرکل ثبت احوال قم، با اشاره به آمار ازدواج 8 ماهه سال اظهار کرد: از ابتدای سال تا آخر آبان ماه 6665 ازدواج در استان ثبت شده و متاسفانه در کنار آن نیز 2045 طلاق نیز در استان در 8 ماهه سال ثبت شده است.

* طلاق بحران جدی جامعه

طلاق منفورترین حلال خداوند در روی زمین است و رهبر معظم انقلاب درخصوص آن می ‌فرمایند: «متاسفانه در حال حاضر کوتاه شدن عمر زندگی مشترک به یک مساله در جامعه‌ ما تبدیل شده که اگر به زودی برای حل آن چاره‌ای اندیشیده نشود به زودی به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد که این مساله هوشیاری مردم، مسئولان و نخبگان را می ‌طلبد. عمق فاجعه تا آن جایی است که علاوه بر افزایش این معضل بزرگ، جامعه در راستای قبح زدایی از این مساله گام برمی ‌دارد. برگزاری جشن طلاق به تقلید از فرهنگ غرب و دعوت دوستان و آشنایان برای شرکت در این مراسم در جامعه اسلامی ما جای بسی تاسف و تعجب دارد.»

رضا سلیقه با اشاره به تاسیس دفاتر مشاوره در قم و فعالیت آنها در زمینه کاهش طلاق توافقی تاکید کرد: 17 دفتر مشاوره در قم وجود دارد و افرادی که برای طلاق به دادگاه مراجعه می‌ کنند به این مراکز ارجاع می ‌شوند و نتیجه مراکز مشاوره برای دادگاه پیوست می ‌شود.

مدیرکل بهزیستی قم، با اشاره به کاهش طلاق توافقی در استان تاکید کرد: 50 درصد تقاضای طلاق افراد در استان برای طلاق توافقی است که با کمک مراکز مشاوره 25 درصد آنها باهم سازش می ‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک با اشاره معضل طلاق در جامعه عنوان کرد: یکی از مهم‌ ترین آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی پیش روی جامعه معضل طلاق است.

نایب ‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوامل طلاق گفت: فقر، اعتیاد، بیکاری، فروپاشی برخی از خانواده‌ ها و تربیت غلط که گاهی اوقات ریشه در آموزش ‌وپرورش و آموزش عالی دارد از عوامل طلاق است.

وی بیان کرد: مخاطبان طلاق جوانان هستند که به شدت نیازمند آموزش هستند و این آموزش ‌ها قبل از ازدواج باید انجام شود زیرا برگزاری این کلاس‌ ها سبب کاهش طلاق می ‌شود.

* نقش حاکمیت برای پیشگیری از طلاق

سالک با اشاره به نقش حاکمیت برای پیشگیری از طلاق خاطرنشان کرد: مسئولان باید برای ازدواج آسان سیاستگذاری‌ های لازم را داشته باشند که در حال حاضر قانون برای ازدواج آسان وجود دارد.

نایب ‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید به مشکل بیکاری جوانان و رابطه آن با ازدواج اظهار کرد: هر چه سریع ‌تر باید مساله بیکاری رفع شود تا در کنار نرخ ازدواج و باروری جامعه بالا برود.

وی با اشاره به رشد یک جریان انحرافی و رابطه آن با طلاق توافقی افزود: این مساله از غرب گرفته شده است و گام نخست آن از طلاق عاطفی در خانواده برداشته می‌ شود که زن و مرد زیر یک سقف زندگی خود را دارند، بنابراین باید برای از بین بردن این مساله نیز تلاش ویژه ‌ای داشت.

در طول دو دهه اخیر تحولات خانواده ایرانی بسیار زیاد بوده است و مسائل و آسیب‌ های جدیدی پیش روی این نهاد قرارگرفته پیچیدگی‌ های آن را بیشتر کرده است. البته تاخیر در سن ازدواج سبب شده است که دختر و پسر به حد اغراق ‌آمیزی از کمالگرایی برسد و همین مساله نیز سبب شود تا در زندگی به بن بست برسد البته این روزها با توسعه مراکز مشاوره و ارجاع واجب زوجین در آستانه طلاق به این مراکز سبب شده است تا حد زیادی آمار طلاق کاهش یابد اما باید در نظر داشت که طلاق حتی اندک هم که باشد برای جامعه سَم است.

حجت ‌الاسلام حسن غفاری فر با اشاره به معضل طلاق توافقی عنوان کرد: وقتی ارکان زندگی بر پایه تجمل بنا شود و واقعیت‌ های زندگی برخلاف این ارکان باشد سبب شکست می‌ شود.

عضو هیات مدیره انجمن علوم اجتماعی حوزه علمیه با اشاره به محدودیت عالم ماده بیان کرد: طرفین ازدواج وقتی در کنار هم قرار می‌ گیرند کم کم متوجه کاستی ‌های زندگی می ‌شوند زیرا تا قبل از زندگی رسمی هر دو طرف با وعده ‌های توخالی دلخوش هستند.

وی با اشاره به مداخله سازشگرانه اقوام برای ادامه زندگی مشترک زوج گفت: در گذشته این مساله بیشتر اتفاق می افتاد اما با حضور پررنگ مدرنیته در زندگی بشر مداخله سازشگرانه کمتر رخ می ‌دهد.

وی اظهار کرد: با متهم شدن زوج به بی ‌وفایی و بی تعهدی کم‌کم زمزمه طلاق به گوش می ‌رسد و در این راستا زن بذل مهریه می‌ کند تا بتواند سریع‌ تر جدا شود و این گام نخست طلاق توافقی است.

غفاری فر تاکید کرد: زوج بر سر صدها عدم توافق واقعی به توافق می ‌رسند و توافق ‌های غیرواقعی روشن می ‌شود طلاق توافقی رخ می ‌دهد.

عضو هیات مدیره انجمن علوم اجتماعی افزود: حضور در شبکه‌ های اجتماعی غیرمتعارف سبب می ‌شود تا زوج از آرامشگری و مهیا شدن برای تولید نسل دور بماند و با طلاق توافقی مهری بر عدم توافق ‌ها بزنند.

مدیرگروه حج و تبلیغ در موسسه آموزشی امام رضا(ع) با اشاره به مشکلات ازدواج دوباره افراد مطلقه عنوان کرد: طرفین ازدواج مجدد دچار نوعی وسواس هستند که این وسواس سبب بروز مشکلات در زندگی جدید می ‌شود.

با پیشرفت فناوری و سرد شدن عواطف برخی از مردم دچار سرماخوردگی روحی می ‌شوند و کانون گرم و پر مهر زندگی‌ ها را به ویرانه ‌ای تاریک تبدیل می ‌کنند.

صدای قدم ‌های سریع مرد جوان که پرونده ارجاع به مشاور را در دست دارد به گوش می ‌رسد، کسی چه می ‌داند شاید با گفت ‌وگوهای مشاور آشیانه ‌ای گرم بماند و از سوز سرمای طلاق در امان بماند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 12 دی 1395، کد مطلب: 82364632:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین