پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۴۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
دولت تدبیر و امید در راستای توسعه نهضت سواد آموزی و ریشه کنی بیسوادی اقدام های بی سابقه ای انجام داده است که طرح مشوق مالی سوادآموزان یکی از مهمترین این اقدام ها است که در نوع خود می تواند هم فرصتی برای ریشه کنی بیسوادی باشد و هم تهدیدی برای آن.
شعار سال: دولت تدبیر و امید در راستای توسعه نهضت سواد آموزی و ریشه کنی بیسوادی اقدام بی سابقه ای انجام داده است که طرح مشوق مالی سوادآموزان یکی از مهمترین این اقدام هاست که در نوع خود می تواند هم فرصتی برای ریشه کنی بیسوادی باشد و هم تهدیدی برای آن.

بیسوادی نه تنها یک معضل اجتماعی بلکه یک نقیصه فردی است که توانایی خودمراقبتی و خودکنترلی را در فرد کاهش داده و او را در معرض انواع آسیب ها و چالش های زندگی قرار می دهد.از سوی دیگر افزایش مهارت زندگی، افزایش توانمندی افراد در ارتباط موثر، پیشگیری از خشونت ناشی از ناآگاهی، فقرزدایی و کاهش بزهکاری نیز از مزایای باسواد شدن این افراد است که به توسعه پایدار، عدالت آموزشی و ارتقای سطح فرهنگی و اقتصادی و محرومیت زدایی در جامعه می انجامد.

در این میان ایجاد انگیزه برای باسواد شدن در افرادی که سالیان دراز در تاریکی عمیق بیسوادی زندگی کرده اند کاری دشوار است چرا که بسیاری از این افراد به زندگی گذشته خود انس گرفته اند و حاضر به تغییر آن نیستند و باید از ترفندها و روش‌های جدیدی برای ترغیب بیسوادان به باسوادی استفاده کرد.

در این راستا دولت تدبیر و امید که دانایی محوری را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است با اعمال مشوق های مناسب برای ریشه کنی بیسوادی گام های بلندی برداشته است و طرحی را برای تشویق افراد بی سواد به شرکت در دوره های سواد آموزی تدوین و اجرایی کرد که در آن علاوه بر دادن پاداش به سوادآموز به سواد گیرنده هم مبلغی به عنوان تشویقی پرداخت می شود.

این طرح که در نوع خود نه تنها در کشور بلکه در دنیا بی سابقه بوده، ایران را به تنها کشوری تبدیل کرد که برای علم آموزی به افراد بیسواد هدیه و پاداش مالی در نظر گرفته است و بر اساس این طرح دولت سیاست های تشویقی شامل پرداخت یک میلیون و 390 هزار ریال برای بیسوادانی که در سالجاری آموزش دیده اند و هفت میلیون و 200 هزار ریال برای افراد سوادآموز در نظر گرفته است.

این طرح حتی افراد بیسواد معلول را هم از یاد نبرده و برای سوادآموزی این افراد 10 درصد بیشتر از افراد عادی پاداش در نظر گرفته است تا به نوعی هزینه ایاب و ذهاب آنان نیز لحاظ شود.

این اقدام شایسته دولت یازدهم نه تنها به ریشه کنی بیسوادی بلکه به اشتغال جوانان نیز کمک می کند و به نوعی حوزه سوادآموزی را به کارگاه بزرگ تعلیم و تربیت تبدیل کرده است به طوریکه در استان همدان در سال گذشته یک هزار و 100 نفر از دانش آموختگان دانشگاه ها که هیچگونه شغلی نداشتند از طریق شرکت و موسسات طرف قرارداد تحت آموزش قرار گرفتند و بر سر کلاس های سوادآموزی رفته اند و از این طریق هم منبع درآمدی کسب کرده اند و هم بیمه شده اند.

اعمال مشوق های مالی برای رسیدن به اهداف عالی آموزش و پرورش جای تقدیر دارد اما باید مراقب آسیب های احتمالی آن نیز باشیم تا مبادا این مشوق های مالی، سوادآموزی را به بیراهه بکشاند و انگیزش های مالی به انگیزه های آموزشی غلبه کند و خروجی آن به آفت رجعت به بیسوادی دامن زند.

افرادی که به عنوان معلم و سوادآموز در این زمینه فعالیت می کنند باید آموزش های تخصصی لازم را فرا گرفته و دوره های لازم را بگذرانند تا با تبحر و توانایی بالا در قامت یک معلم در عرصه سوادآموزی حاضر شوند و لازم است مسئولان ذیربط بعد نظارتی این طرح را تقویت کنند و به خروجی آن اهمیت دهند.

چرا که اگر سوادآموزان توانایی و آگاهی برای انتقال درست و ریشه ای دانش و مفاهیم را به فرد آموزش گیرنده نداشته باشند اگر چه در کوتاه مدت او را به فردی با سواد تبدیل می کنند اما با گذشت زمان ممکن است فرد دوباره به بیسوادی بازگردد و معضل رجعت به بیسوادی که امروزه به عنوان آفت شوم سوادآموزی از آن یاد می شود رخ دهد.

وجود معضل رجعت به بیسوادی موید این حقیقت است که روند سوادآموزی به بیسوادان، یک سیاست تضمینی نیست و لازم است طراحان و برنامه ریزان این نهضت عظیم ملی، نقشه راهی را در پیش روی سوادآموزی ترسیم کنند تا تضمینی باشد بر ثبات سواد و دانش نوسوادان.

به نظر می رسد تشکیل یک کارگروه نظارتی ویژه با فعالیت مستمر در تمامی برهه های زمانی با هدف تحلیل، ریشه یابی و نظارت بر خروجی طرح مشوق مالی سوادآموزان می تواند در رسیدن به اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی در امر مقدس سوادآموزی و موفقیت 100 درصد این طرح تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین لازم است افراد آموزش دهنده و سوادآموز را که در اقدام خود موفق عمل کرده و بیسوادان را از ورطه رجعت به بیسوادی نجات داده اند شناسایی و تقدیر کنیم و با تثبیت جایگاه این افراد از آنان برای سال های آتی نیز استفاده کنیم.

هفتم دیماه سالروز صدور فرمان معمار کبیر انقلاب مبنی بر تاسیس نهضت سواد آموزی است و به این مناسبت چهارم تا دهم دیماه هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 12 دی 1395، کد مطلب: 82369338، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین