پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۷۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
رسیدگی به وضعیت موتورسواران و ساماندهی آنان به یک آرزوی دیرینه برای شهروندان قمی تبدیل شده است.
شعار سال: عدم پایبندی موتورسواران در قم به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی این وسیله نقلیه را به یکی از خطر‌ناکترین وسایل نقلیه تبدیل کرده به گونه‌ای که باعث سلب آسایش شهروندان شده است.

از سوی دیگر نیروی انتظامی نیز به عنوان تأمین کننده امنیت جامعه هر از چندگاهی طرح‌ها و اقداماتی را در این خصوص به اجرا می‌گذارد اما ظاهراً همان طور که رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی قم در سال گذشته در قم از عجز و ناتوانی راهنمایی و رانندگی در برخورد و ساماندهی موتورسواران متخلف سخن گفته بود، هیچ کس حریف موتور‌سواران نشده و اقدامات مقطعی و بعضاً به دور از کار کارشناسی لازم نیز جوابگوی این معضل نخواهد بود و همانطور که شهروندان خواهانند باید برای ساماندهی موتور‌سواران در قم فکری اساسی کرد.

به خودشان رحم نمی‌کنند چه رسد به شهروندان

یک شهروند قمی به خبرنگار مهر در قم‌گفت: باید طرح موتور‌گیری را تشدید کنند، دیگری انتظار داشت نیروی انتظامی فقط با موتور‌سوارانی که از سر بیکاری در خیابان‌ها با موتورسیکلت ویراژ می‌دهند و امنیت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند بر‌خورد نماید، شهروند دیگری هم تأکید ‌کرد: متأسفانه ما فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه را به درستی یاد نگرفته‌ایم و هر کاری که دلمان خواست با موتورسیکلت انجام می‌دهیم.


وی اضافه می‌کند: این وضعیت در شهر قم به دلایل مختلف وخامت بیشتری دارد و راکبان موتورسیکلت با حرکات و طرز رانندگی وحشتناک خود علاوه بر این که به شهروندان صدمه و آسیب می‌رسانند به خودشان هم رحم نمی‌کنند و هر از ‌گاهی مشاهده می‌شود که در اثر بی احتیاطی و کم دقتی صدمات و جراحات بسیاری به راکبان وارد می‌شود.

موتورسواران به هیچ قانونی پایبند نیستند

فرمانده انتظامی استان قم نیز در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر در قم با نامطلوب توصیف کردن وضعیت انضباط اجتماعی در قم از عدم پایبندی موتور‌سواران به قوانین راهنمایی و رانندگی گلایه می‌کند و می‌گوید: بی‌نظمی موتور‌سواران آثار بسیار سویی را برای خانواده‌ها و همچنین شهروندان به دنبال داشته است به نحوی که اکثر کشته شدگان در تصادفات درون شهری یا موتور‌سواران هستند و یا عابرینی که موتور‌سواران و سایر وسایل نقلیه با آنها برخورد کرده است.

سردار مهدی توکلی با بیان این که موتور‌سواران در قم به هیچ چیز پایبند نیستند خواستار رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان شد.

وی اضافه می‌کند: ما هیچ انگیزه‌ای برای توقیف موتورسیکلت نداریم بلکه تنها از موتور‌سواران در خواست می‌کنیم برای حفظ جان خود و دیگر شهروندان قوانین و نکات ایمنی را رعایت کنند.

فراوانی موتور در قم و نسبت آن با کشور

یکی از مشکلات دیگر قم در بخش موتورسیکلت‌ها فراوانی این وسیله نقلیه در این شهر مذهبی است به طوری که طبق آمار هم اکنون یک میلیون و 200 هزار موتورسیکلت در کشور وجود دارد که از این تعداد 200 هزار مورد آن مربوط به استان قم است.

در حالی که استان قم یک صدم جمعیت کشور را داراست (حدود یک میلیون و 100 هزار نفر) در قم از هر 6 نفر یک نفر موتورسیکلت دارد. این در حالی است که طبق آمار کشوری به طور میانگین از هر 58 نفر یک نفر از این وسیله نقلیه بهره‌ می‌گیرد.

وقتی این آمار را در کنار عدم پایبندی رانندگان به ویژه راکبان موتورسیکلت به قوانین راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد وخامت وضعیت موتورسواری در قم بیشتر مشخص ‌شده و اذعان می‌شود که ساماندهی موتورسواران و پایبندی شان به قوانین برای قمی‌ها تنها به یک آرزوی دست نیافتنی بدل گشته است.

برخی تصور می‌کنند قوانین راهنمایی و رانندگی شامل موتورسواران نمی‌شود

از سویی دیگر بسیاری از موتورسواران هر اقدامی که دلشان می‌خواهد در شهر انجام می‌دهند و در پاسخ به این سؤال که چرا قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنید اظهار می‌دارند: مگر موتورسیکلت هم قانون می‌خواهد؟!

سرپرست راهنمایی و رانندگی قم نیز در ارتباط با مقوله موتور‌سواری به خبرنگار مهر در قم می‌گوید: موتورسیکلت به دلیل ارزانی قیمت، مصرف کم سوخت، قابلیت مانور بالا و فضای محدودی که از معابر اشغال می‌کند در چرخه ترافیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی به دلیل ضریب امنیت پایین و آسیب پذیری شدید راکبان و سرنشینان به هنگام بروز سوانح و حوادث، درصد زیادی از تلفات ناشی از تصادفات را به خود اختصاص داده است.


سرهنگ رضا فاضل‌نیا تأکید می‌کند: عبور از چراغ قرمز، تردد در مسیر‌های ممنوع، عدم استفاده از کلاه ایمنی و... از سوی موتور‌سواران در شهر قم این وسیله نقلیه را به یک وسیله مزاحم و مخل امنیت شهروندان تبدیل کرده است ولی متأسفانه فراوانی تخلفات مربوط به موتورسواران این شایعه را در ذهن برخی‌ها به وجود آورده است که موتورسواران نیازی نیست قوانین را مراعات کنند و تصور می‌نمایند قوانین شامل‌شان نمی‌شود.

تفاوت ایران و کشور‌های پیشرفته

سرهنگ فاضل نیا در بخش دیگری از سخنانش آموزش را جزو مهمترین ارکان در راهنمایی و رانندگی می‌داند و می‌گوید: متأسفانه دستگاه‌های متولی در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و در حالی که در کشور‌های پیشرفته از پیش دبستانی و مهد کودک شروع به آموزش می‌نمایند ما تازه از 18 سالگی به فکر می‌افتیم.

وی در پایان با بیان این که درصد بالایی از آمار فوتی‌های ما در تصادفات، موتورسواران بوده‌اند به موتورسواران یادآور می‌شود: درصورت استفاده از کلاه‌ایمنی، عبور نکردن از پیاده رو، رها نکردن فرمان موتورسیکلت، رعایت سرعت مطمئنه به هنگام رانندگی، پرهیز از ایجاد حرکات آکروباتیک و... هیچ حادثه‌ای برایشان اتفاق نخواهد افتاد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 14 دی 1395، کد مطلب: 975528، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین