پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
محسنی اژه ای با اشاره به هزینه انتخابات ریاست جمهوری گفت: می گویند شرط انتشار پول هایی که درستادهای انتخاباتی هزینه می شود این است که فلانی هم آمارش را منتشر کند، شما به دیگران چه کار دارید.

شعارسال: همایش تخصصی معاونین و روسای ادارات مبارزه با سرقت پلیس آگاهی صبح روز چهارشنبه با حضور جانشین ناجا و سخنگوی قوه قضاییه در ستاد ناجا برگزار شد.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای گفت: شاید نهادی متنوع تر از لحاظ ماموریت مانند نیروی انتظامی نداشته باشیم ماموریت های مختلفی برعهده ناجاست و هیچ دستگاهی در این حد کثرت و تنوع ماموریت ندارد و با همه تنگناهای بودجه ای و منابع انسانی و بودجه ای خرسندیم که نیروی انتظامی رو به ترقی و پیشرفت است. من فکر می کنم که مردم هم این را قبول دارند سر جمع همه می بینیم که ناجا با تنوع ماموریت هایش رو به تعالی و پیشرفت است.

وی افزود: نشست های دوجانبه باید در جهت منافع مردم و پیشرفت و اعتلای نظام باشد.

وی عنوان کرد: موضوعی که در دستور کار است مدیریت جرم و سرقت است که بسیار مهم است. بر اساس آمار ما در قوه اولین اتهام کیفری در دادگستری های سراسر کشور، سرقت است. آن هم سرقت تعزیری. مساله سرقت موضوع مهمی است که باید از ابعاد مختلف به آن پرداخت و همه عواقب و حواشی آن را بررسی کرد. سرقت فقط ضرر به مالباخته نیست. او زیان می برد سارق زیان می برد. جامعه زیان می برد و لذا باید همه ابعاد این پدیده بررسی شود.

وی افزود: گاهی یک فرد همه هستی اش را در جریان یک سرقت از دست می دهد. اگر سرقت همراه با خشونت باشد مالباخته و شاهدان عینی تا مدت ها از نظر روحی و روانی دچار مشکل می شوند.

اژه ای ادامه داد: ممکن است برای یک فرد موتور مهم نباشه اما سرقت موتور یک خانواده ممکن است اسباب تامین معیشت خانواده را به تاراج ببرد. درست است که سارق در جریان سرقت چیزی به دست می آورد اما تا وقتی سارق حرفه ای نشده، استرس دارد. بعد هم که حرفه ای شد و مال حرام به زندگیش وارد شد دیگر سر کار نمی رود. پول حرامی که وارد زندگی او شده است باعث می شود نسل او هم سارق و دزد و قاتل شود بنابراین هم سارق و هم مالباخته در جریان سرقت متضرر می شوند. جامعه هم متضرر می شود وقتی اهل محل بفهمند که دزدی شده خاطرشان آزرده می شود چون احساس امنیت را از دست می دهند. نظام هم خدشه دار می شود چون امنیت زیر سوال می رود. با بالا رفتن آمار سرقت ها در جامعه به اعتبار و حیثیت دستگاه و حکومت خدشه وارد می شود.

وی گفت: جرمی که توسعه پیدا می کند و جرم های دیگری از کنار آن تولید می شود، باعث حرف ای شدن سارق می شود. اول سرقت های خرد داریم بعد سارق حرفه ای می شود سرقت های خشن انجام می دهد و آزار و اذیت در کارنامه جرایمش ثبت می شود و قتل خط آخر است.

اژه ای عنوان کرد: وقتی می گویند سرقت در جامعه وجود دارد و زیاد هم هست ممکن است ذهن ها به این سمت برود که ناجا به وظایف خود عمل نمی کند. یا این تصور متوجه دستگاه قضا شود. آیا واقعا چنین است تعبیر این است که باید مدیریت کنیم و شناسایی کنیم که علل وجود سرقت چیست؟ باید به این موضوعات پرداخت که به طور کلی سرقت نداشته باشیم و از تکرار آن هم جلوگیری کنیم، وقتی می گوییم دزد قباحتش بیشتر است.

*رفع همه عوامل سرقت در دست نیروی انتظامی نیست

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، سرقت عوامل گوناگون فرهنگی و اقتصادی دارد. از عوامل دزد شدن و دزدی کردن فقر و بیکاری و گرانی است عامل دیگر نامساعد بودن محیط خانواده و تحصیل و زندگی است، از دیگر علل سرقت و دزدی، نبودن در کنار پدر و مادر در طفولیت و نوجوانی است. آیا این عوامل در اختیار ناجاست. رفع فقر و بیکاری و گرانی و مهیا کردن محیط مناسب در جامعه در اختیار نیروی انتظامی است که همه مسئولیت را از او بخواهیم؟

وی تاکید کرد: رفع این عوامل حتی در دست قوه هم نیست. یقینا برای رفع بیکاری و گرانی و اقتصادی و فرهنگی باید دستگاه های مختلف دست به کار شوند تا بستری برای دزدی به وجود نیاید. باید آسیب شناسی شود که هر دستگاهی چقدر مسئولیت دارد تا از آن دستگاه مطالبه شود که چه کاری کرده است.

*رفع شکاف طبقات اجتماعی وظیفه دولت است

محسنی اژه ای گفت: در بحث سرقت دولت وظیفه دارد در ایجاد شکاف طبقاتی ایجاد شده مدیریت کند و طوری برنامه ریزی کند تا همه مردم از منافع موجود استفاده کنند اگر چنانچه یک فرد در یک ماه بیش از ۶۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد او هم به عنوان دریافت حقوق از دولت و فرد دیگری فقط با ۴۰ هزار تومان یارانه ها زندگی کند شکاف بسیار عمیق می شود. این فرد وقتی فرزندش گرفتار می شود، بیماری برایش به وجود می آید و پول سیر کردن معمولی شکم را ندارد صبرش لبریز می شود و در برخی موارد دست به سرقت می زند. بنابراین در رفع شکاف طبقاتی به وجود آمده تلاش کنیم مقایسه ای هم با کشورهای دیگر نداریم با توقعات و انتظارات اسلام از خودمان باید مقایسه بشویم.

وی عنوان کرد: اگر به بیکاری و شکاف طبقاتی نپردازیم قطعا ناجا و قوه نمی توانند به وظایفشان عمل کنند و هر چقدر کشفیات ناجا بالا برود، فایده ای ندارد چون سارق تولید می شود و سرقت تکرار می شود. همچنین اگر مشکل فردی که از زندان آزاد می شود حل نشده باشد باز هم دست به سرقت می زند. چه بسا جری تر هم می شود چون فرد دیگر زندان رفته و آبرویش رفته جری شده و جرم های خشن تر انجام می دهد.

اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر صاحب مال توجه و آگاهی داشته باشد تا در دستبرد سارقان قرار نگیرد در کاهش وقوع جرم چشمگیر است و می تواند در کاهش وقوع جرم با نگهداری صحیح از اموالش دخالت داشته باشد.

*قانون باید در بحث سرقت اصلاح شود

وی گفت: قانون باید در بحث سرقت اصلاح شود. در این سی و چند سال یکی از تجربیاتم این است که از جمله مسائلی که موجب بازدارندگی می شود، معرفی مجرم به جامعه است. بسیاری از دادگاه ها علنی برگزار نمی شود. کسی بیش از هزار میلیارد تومان از اموال عمومی را گرفته برده و پس نداده اسمش «جیم میم» است و این باعث می شود مردم مسخره مان کنند. سارقی که بارها در حین جرم دستگیر شده ناجا جرات ندارد که وقتی دستگیرش می کند چهره اش را نشان بدهد. اگر قانون به ما و ناجا اجازه برگزاری علنی دادگاه ها را می داد هم به نفع دستگاه پلیس و قوه بود و هم به ضرر مجرم. در قانون آمده آنجایی که اشاعه فحشا است و به امنیت ملی ضربه نزند دادگاه می تواند علنی باشد، دادگاهی که صدا و سیما و رسانه ها حق انتشار محتویات آن را ندارد چه دادگاهی است. مردم باید در جریان ماجرا باشند همه اتفاقات را ببینند و بدانند در جریان پرونده چه اتفاقی می افتد.

وی گفت: نیروی انتظامی پرونده ای که تنظیم می کند درست باشد، اثبات یک جرم فقط به اقرار مجرم نیست. یکی از راه ها اقرار است. راه دیگر علم قاضی است. آنچه که مهم است در شکل گیری پرونده قرائن و شواهد روی کاغذ نمی آید. مامورها فقط به اقرار استناد می کنند. دیگر پیگیر جزییات نیستند. از سلسه عواملی که به تقویت علم قاضی کمک می کند، چشم پوشی می کند. حتی در دادسرا هم اقرار می کند و به دادگاه که رسید انکار می کند. در اینجا چون جزییات لازم است و نیست در نتیجه مجرم نمی شود.

*رضایت گرفتن زوری سارقان باید حل شود

اژه ای گفت: مشکلی که ایجاد می شود هم برای ما و هم برای ناجا این است که طرف شاکی است و از سرقتی که برایش اتفاق افتاده متضرر است و ناراحت در دادسرا رضایت می دهد بعد از رضایت دادن خیلی خوب است ما نمی خواهیم افراد نسبت به همدیگر کینه ای پیدا کنند و رضایت نباشد و همه در زندان بمانند اما با رضایت شاکی جنبه خصوصی جرم از بین می رود و فقط جنبه عمومی باقی می ماند و در جنبه عمومی ترحم بیشتر لحاظ می شود و از مجازات های جایگزین استفاده می شود اما خیلی وقت ها سارقان حرفه ای با زور و تهدید رضایت می گیرند اینها واسطه هایی دارند که شاکی را تهدید می کنند شاکی از روی ترس رضایت می دهد باید این اتفاق حل شود.

*احکام بازدارنده نیست

اژه ای ادامه داد: احکام بازدارنده نیست و این مشکلی است که هر بار از طرف پلیس مطرح می شود. بسترهای سرقت را باید از بین ببریم کارگروه باید تشکیل بدهیم باید کارگروه های تخصصی برای خودرو تشکیل بدهیم ما باید آسیب ها را در بیاوریم و دولت به میدان بیاید که این بسترها در مورد خودرو و بانک ها و... وارد کار شود و نواقص اعلام شود و رفع شود.

وی عنوان کرد: امکان تحقیقات باید وجود داشته باشد آن هم تحقیقات تکمیلی و لازم. سرقتی انجام شده باید همه تحقیقات آن انجام شود. محدودیت هایی وجود دارد که یک بخشی به ناجا و بخشی هم به قوه ربط دارد درباره خیلی از پرونده ها دوست داریم زودتر به رای نهایی برسیم. بازپرس حجم کاریش خیلی بالاست وگرنه او هم دوست دارد زودتر پرونده ها را مختومه کند.

*در برجام همه حرفها مطرح نشد

وی اظهار کرد: ما این روزها مطلبی را می شنویم که از یک جهت خوب است اما برخورد ابزاری با آن می شود و آن این است که «باید شفاف باشیم» اما شفاف با شفافیت نمایی فرق دارد، اگر بخواهیم شفاف باشیم در همه موارد باید مردم را محرم بدانیم. همه چیز را باید مطرح کنیم. در فضای انتخاباتی ایجاد شده عده ای برای جلب رای شفاف نمایی می کنند و از این مطلب به عنوان ابزار استفاده می کنند . اگر موردی مربوط به خودم باشد هزار تا توجیه می آورم که شفاف سازی لازم نیست اما برای دیگران ادعا می کنم باید شفاف سازی صورت بگیرد، آیا مصوبات شورای عالی امنیت ملی می آید در معرض شفاف سازی قرار بگیرد؟ آیا دولت همه قراردادهایش را شفاف سازی می کند؟ ما در برجام چقدر حرف هایی را داشتیم که نزدند در اول کار، فرد آمریکایی که آمد منکر شدند اما بعدش اعلام کردند چه کسی بود. در مورد فیش های حقوقی خیلی از مردم سوال دارند، مشخصا هم از دولت که ادعا می کند پرونده بسته شده مردم سوال دارند که همه بانک ها و شرکت های ما سود ده هستند یا زیان ده؟ کسانی که از شرکت هایی که سوده ده نبودند پاداش های چند صد میلیونی گرفته اند از کجا این همه پول گرفته اند؟ درباره پرونده های نفتی هم وضع بر همین منوال است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برخی از مساله ها هنوز ناتمام است و گاهی برای کشف جرم به نزدیک ترین افراد می گویند که چه کاری را انجام می دهند.

وی اظهار کرد: باید مستقیم به مردم بگوییم چه مسائلی طبقه بندی شده باید اطلاع رسانی شود و چه مطالبی را نباید بگوییم و باید غیرعلنی باشد و اینکه چرا محتویات پرونده ها محرمانه است باید صداقت را همراه با واقعیت ها مطرح کنیم ولی اگر می خواهیم جذب رای داشته باشیم آن حرف دیگری است.

علت فشارها به قوه قضاییه برخورد با مفسدان دانه درشت است/ فشارها تا انتخابات ادامه دارد

او با اشاره خبری به نقل از رییس جمهور درباره شفافیت حساب های قوه گفت: کسی که می داند و حرف دیگری می زند جای بحث دارد. مسائل مالی قوه بسیار شفاف است.مجلسیون همه مدارک را دیده اند. دولتی ها از سال های پیش در جریان ماجرا بوده اند از سال ۷۴ تا امروز همه در جریان هستند. من تحلیلم این است که یک فشار مضاعفی را علیه ناجا، سپاه و بسیج و قوه شروع کرده اند و تا زمان انتخابات این فشار وجود دارد علت این است که قوه دارد با مفسدان دانه درشت برخورد می کند با آقازاده های متخلف برخورد می کند قوه دارد با صاحب منصبان برخورد می کند ببینید همین هفته و هفته گذشته چه کسانی بازداشت شدند.

وی گفت: صحبت های احمدی نژاد و دولت قبلی درباره سیستم فساد مالی بانک ها را بروید بخوانید یک نفر در یک مدت کوتاه کمتر از چند ماه زیر یک سال بیش از ۶۰۰ چک برگشتی دارد و همچنان کارش را انجام می دهد برخی از افرادی که با بیش از هزار میلیارد بدهی بازداشت شده است. این رقم ها آنقدر تکرار شده که برای مردم عادی است. این افراد دارند بازداشت می شوند به نظر من باید معرفی بشوند به مردم و مردم باید آنها را بشناسند ما باید عدد صحیح بدهی دولت به بانک ها را شفاف بگوییم. بدهی بانکها به بانک مرکزی باید اعلام شود.

وی تصریح کرد: فشاری که بر قوه هست نشان می دهد که قوه با دانه درشت ها برخورد می کند و می خواهند به قوه فشار بیاورند. چون کارش را درست انجام می دهد این برخوردها فقر را بیشتر می کند یا سارق خورده پایی که ضبط ماشین می دزد فشار روی قوه از داخل و خارج از این که هست بیشتر می شود.

*برای گزارش پول هایی که در ستاد انتخاباتی هزینه شده شرط نگذارند

اژه ای گفت: آقایی که مدت ها دنبالش بودند و نتوانستند او را بگیرند، بیکار نمی نشیند. او عامل دارد. باز ایرنا از قول روحانی گفته بود «ما حاضریم دخل و خرج ها را شفاف بیان کنیم» خب انجام بدهید اگر می توانید خیلی کار خوبی است. پول هایی که در ستادهای انتخاباتی هزینه می شود می گویند می توانند انتشار بدهند اما شرطش این است که فلانی هم آمارش را منتشر کند شما به دیگران چه کار دارید. شما آمار و ارقامتان را منتشر کنید به بقیه چه کار دارید.

وی گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری خیلی مبلغ بالایی هزینه می شود بیشتر از دو تا سه یا حتی چهار میلیارد تومان. این پول از منابع زیادی هزینه می شود اما شفاف کردن دریافت منابع کار سختی است.

وی اظهار کرد: این شایعه پراکنی ها که ما در آینده نزدیک قرار است به سراغ چه کسانی برویم و قرار است کی و چه کسی را بازداشت کنیم، باعث می شود قوه قضاییه زیر فشار برود. هفته های آینده درباره پرونده بابک زنجایی شفاف سازی خواهم کرد البته تا جایی که قانون به من اجازه دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15دی1395، کدخبر: 3868200: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین