پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۵۲۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
بسته حمایتی آموزش و پرورش که مدتی است به عنوان طرح خرید خدمات آموزشی تغییر نام داده اگرچه توانسته است بخشی از مشکلات کمبود نیرو در آموزش و پرورش را رفع کند و حس موفقیت به دولتی‌ها دهد اما معلمان فعال در این طرح با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

شعار سال: سه سال پیش بود که پس از اوج گرفتن مشکل کمبود معلم به ویژه در مقطع ابتدایی، طرحی از سوی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شد که با اجرای آن هم کمبود نیرو تامین می‌شد و هم بار استخدامی برای دولت ایجاد نمی‌شد.

این طرح با قوت در استان‌ها اجرایی شد و به گفته برخی مسؤولان آموزش و پرورش در یزد نیز این طرح به بهترین و راضی‌کننده‌ترین نحو ممکن به اجرا درآمد اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که اجرای این طرح تنها رضایت دولت را به دنبال داشته و معلمان ناراضیان اصلی این ماجرا هستند.

*‌شکل جدیدی از مشکلات معلمان رونمایی شد

بحثی که معلمان از اجرای این طرح مطرح می‌کنند و از آن گلایه و انتقاد داشته‌اند،‌ با موضوعات مطرح شده توسط دیگر فرهنگیان متفاوت است و شکل جدیدی از مشکلات این قشر را به نمایش می‌گذارد، مشکلاتی که شاید طرح آن، باعث شکرگزاری معلمان استخدامی آموزش و پرورش شود!

با رسیدن نامه‌ای از سوی جمعی از معلمان فعال در قالب طرح خرید خدمت فرهنگیان به دفتر  این موضوع در اولویت پیگیری قرار گرفت از این‌رو رهسپار یکی از مدارس مهمان‌شهرهای استان یزد شدیم.

جمعی از معلمان فعال در این مدرسه به بیان مشکلات خود پرداختند اما به دلایلی خواستار مخفی ماندن نام خود بودند.

یکی از این معلمان در این باره گفت: طرح بسته حمایتی که بعدها به خرید خدمات آموزشی معروف شد، از سال 92 ایجاد شد و کسانی که مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا داشتند، در آزمونی شرکت کردند و پس از پذیرش فعالیت خود را آغاز کردند.

وی افزود: این طرح زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود اما نیروهای به کار گرفته شده حتی کد پرسنلی نیز ندارند و رابط ما با آموزش و پرورش یک مؤسسه است و در واقع شرایط ما مانند شرایط معلمان مدارس غیرانتفاعی است که از سوی مدیران این مدارس به کار گرفته می‌شوند.

*‌حقوق و بیمه‌ای که تابستان‌ها قطع می‌شود

این معلم جوان یزدی بیان کرد: بیمه ما 21 روزه است و سه ماه تابستان نه حقوق داریم و نه بیمه ضمن اینکه حقوق تعطیلات نوروز نیز به ما پرداخت نمی‌شود و به تازگی نیز زمزمه‌هایی برای حذف حقوق معلمان از زمان پایان امتحانات خرداد ماه دانش‌آموزان است که معمولا پایان آن، قبل از 15 خرداد است.

وی با اشاره به اینکه حقوق ما طبق قانون کار در نظر گرفته شده و بر اساس روال معمول باید بیش از 900 تومان پرداخت شود،‌ خاطرنشان کرد: مبلغ پرداخت شده در سال اول به ازای هر ماه 580 هزار تومان، سال دوم 670 هزار تومان و امسال نیز هنوز دریافتی نداشته‌ایم.

* حقوق فروردین 95 هنوز به دست معلمان نرسیده است

این معلم خرید خدمتی عنوان کرد: امسال هنوز قراردادها به دستمان نرسیده و حقوقی نیز پرداخت نشده و اصلا نمی‌دانیم حقوقی که امسال برای معلمان طرح بسته حمایتی یا همان خرید خدمتی در نظر گرفته‌اند، چقدر است.

وی اظهار داشت: هر سال حقوق‌های خود را با تأخیر دریافت کرده‌ایم و امسال نیز هنوز حقوق فروردین 95 به حساب‌های واریز نشده است.

وی عنوان کرد: ساعت کاری ما مثل معلمان استخدام رسمی از هفت تا 12:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه است و برخی معلمانی که در مهمان‌شهرها تدریس می‌کنند شرایط سخت‌تری را به دلایل فرهنگی، دوگانگی زبان، بی‌سوادی پدر و مادرها و ... سپری می‌کنند اما حقوق ما تقریبا نصف و گاهی یک سوم آنهاست.

300 هزار تومانی که هر ماه غیب می‌‌شود

یکی دیگر از معلمان این مدرسه با بیان اینکه از آموزش و پرورش پیگیر موضوع حقوق‌ها بوده‌ایم و علت کمتر پرداخت شدن حقوق را جویا شده‌ایم، اظهار داشت: در حالی باید حقوق قانون کاری معادل 950 هزار تومان به معلمان پرداخت شود، 650 تومان پرداخت می‌شود که مشخص نیست این 300 هزار تومان کسری کجا می‌رود.

وی بیان کرد: برخی منابع غیررسمی در آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند، به جای هفت درصد حق بیمه، کل حق بیمه از حقوق معلمان خرید خدمتی کسر می‌شود و عده‌ای نیز معتقدند که مؤسسه رابط میان آموزش و پرورش و معلمان، هر ماه این میزان از حقوق را برداشت می‌کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که اغلب، معلمان زن در مورد آن ابراز نگرانی می‌کنند، نداشتن مرخصی زایمان است ضمن اینکه آموزش و پرورش یا مؤسسه رابط، راهکار عجیب و غریبی برای حل این مشکل مطرح کرده است.

* قرارهای عجیب و غریب برای مرخصی زایمان

یکی از معلمان زن این مدرسه اظهار داشت: می‌گویند اگر می‌خواهی مرخصی زایمان بروی، باید یک نفر را جایگزین خود کنی تا کارت را از دست ندهی و این در حالی است که مؤسسه یا آموزش و پرورش هیچ حقوقی بابت این چند ماه پرداخت نمی‌کند و معلمی که از مرخصی زایمان استفاده می‌کند، باید از جیب خودش به فردی که جایگزین کرده، حقوق پرداخت کند.

طرح این مسائل از سوی معلمان خرید خدمتی بسیار تأمل برانگیز بود و این رابطه کاری یک‌طرفه، نارضایتی آنها را به دنبال داشت.

این موضوع از سوی آموزش و پرورش استان یزد نیز مورد پیگیری قرار گرفت.

رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان یزد در این مورد به خبرنگار فارس گفت: یکی از راه‌های تأمین کسری نیرو در آموزش و پرورش، اجرای طرح تأمین خدمات و خرید خدمت معلمان بود که این طرح در استان یزد بسیار خوب اجرا شد.

محمدرضا قانع عنوان کرد: حق‌الزحمه گروه‌های خرید خدمات آموزشی مربوط به ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال به طور کامل پرداخت شده و به زودی به حساب معلمان واریز می‌شود.

* معترضان به کارشناس مشارکت‌های آموزش و پرورش مراجعه کنند

وی بیان کرد: اگر معلمان شکایت یا انتقادی در مورد نحوه پرداخت حقوق و ... خود دارند، می‌توانند موضوع را با کارشناس مشارکت‌های آموزش و پرورش شهرستان‌های استان یزد و مناطق محل خدمت خود یا آموزش و پرورش کل استان مطرح کنند.

قانع خاطرنشان کرد: در حال حاضر 600 معلم در قالب این طرح با آموزش و پرورش استان یزد همکاری می‌کنند.

اینکه اجرای این طرح در استان یزد بسیار راضی‌کننده بوده است،‌ نشان از سخت‌تر بودن شرایط براری معلمان این استان دارد اما نکته قابل تأمل، رضایت یک‌طرفه از اجرای این طرح است.

* قرارداد یک‌طرفه‌ای که زندگی 600 خانوار در استان یزد را تحت تأثیر قرار داده است

دولت در هر حال از بار استخدام شانه خالی کرده اما شرایط کاری به ویژه در زمینه قطع شدن بیمه در تعطیلات تابستان یا قطع حقوق در 15 روز فروردین و سه ماه تابستان، دور از انصاف است و این امر زندگی 600 خانوار را در استان یک میلیون نفری یزد تحت تأثیر قرار داده است.

برخی معلمان که از این شرایط به تنگ آمده‌اند، تنها یک درخواست از آموزش و پرورش دارند و آن اینکه اگر از اجرای طرح رضایت دارند، شرایط بهتری برای معلمان در نظر بگیرند اما واقعیت این است که رضایت از اجرا دقیقا به خاطر وارد آوردن بار کمتر مالی به دولت است و در این رابطه کاری، هرچه فشار بر معلمان بیشتر باشد، فشار کمتری متوجه وزارت آموزش و پرورش است و این برای دولت‌ راضی‌کننده است.

وضعیت مؤسسه رابط نیز در این میان روشن و شفاف نیست و اینکه ماهانه 300 هزار تومان حقوق این معلمان کجا می‌رود، موضوعی است که باید توسط آموزش و پرورش برای معلمان زحمتکش این طرح روشن شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 18 دی 1395، کد مطلب: 13951018000735، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین