پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۴۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۴
توزیع جغرافیایی وسیع، تنوع اکولوژیکی زیستگاههای مجزا و انعطاف پذیری ژنتیکی گونه های آرتمیا، باعث به وجود آمدن سویه ها یا نژادهای مختلف جغرافیایی گردیده است.
شعار سال:  آرتمیا در دو گروه تحت عنوان آرتمیای دو جنسی و آرتمیای بکرزا شناخته شده اند .

بزرگترین زیستگاه آرتمیا در ایران و جهان دریاچه ارومیه می باشد و آرتمیای موجود در آن با توجه به ویژگی های خاص، بعنوان یک گونه مجزا نامگذاری شده است. علاوه بر دریاچه ارومیه وجود آرتمیا در دریاچه های دیگرنیز گزارش شده است. مهمترین کاربرد آرتمیا مربوط به صنعت آبزی پروری می باشد. امروزه آرتمیا به عنوان بهترین ماده غذایی برای پرورش میگو، ماهیهای دریایی، آب شیرین و زینتی شناخته شده است.

*صدور بیش از 520 هکتار مجوز برای پرورش آرتمیا

کارشناس آرتمیای شیلات ایران با اشاره به این که تا کنون در سطح ۵۲۰ هکتار مجوز برای پرورش آرتمیا در سطح کشور صادر شده است، گفت: در سال های گذشته در حدود ۷۶۰ هکتار از مجوزهای صادر شده جهت پرورش آرتمیا ابطال شده است.

«حمید طالبی» ادامه داد: در حدود ۵۰ هکتار از این میزان مربوط به منطقه سپرغان ارومیه به دلیل نبود امکانات زیر بنایی است.

وی با بیان این که سالانه ۵/۱ تا ۲ میلیون دلار برای تامین سیست هزینه می شود، ادامه داد: در سال های ۹۱ تا ۹۲ در آذربایجان غربی ۵۰۰ کیلو گرم سیست خشک و مرطوب تولید شده و بر اساس برنامه پنجم توسعه نیاز کشور برای تامین سیست مورد نیازفعالیت های آبزی پروری در حدود ۲۵ الی ۲۷ تن است.

به گفته این کارشناس در برنامه ششم توسعه ۲۶۰ تا ۲۸۰ هزار کیلوگرم سیست برای فعالیت های آبزی پروری در کشور تولید شود و امسال نیز بر اساس برآوردهای انجام شده بوسیله کارشناسان در آذربایجان غربی حدود ۴ تن آرتمیا باید تولید شود که این میزان تولید تا پایان سال ۹۹ نزدیک به ۲ برابر افزایش خواهد یافت‌.

طالبی با بیان اینکه دریاچه ارومیه دارای اهمیت اکولوژیک برای منطقه است توضیح داد:این دریاچه در تعدیل و تغییرات آب و هوایی منطقه، جلوگیری از انتقال شن های روان نمک به باغات بسیار موثر بوده است.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه باید نیاز کشور به تامین سیست مورد نیاز فعالیت های آبزی پروری و وابستگی شدید برای تامین این محصول با ارزش از کشورهای خارجی برطرف شود که در این زمینه باید تمام تلاش خود را برای پرورش و تولید آن در داخل کشور انجام شود.

وی با ابراز اینکه این سخت پوس یک محصول استراتژیک و پایا برای صنعت های آبزی پروری، میگو و ماهی تزیینی است و اگر امروز به هر دلیلی واردات آن به داخل کشور قطع شود این 4 بخش فلج می شوند بنابر این نیاز به تامین آرتیمیای کشور اصل زیر بنایی برای کشور بوده و هم اینک ما به ناچار از چین، آمریکا و تایلند وارد می کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، ، تاریخ انتشار: 19 دی 1395، کد مطلب: 5929292، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
نگفتید که چرا ابطال شده است؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
مشکل اصلی افراد، وعده های زیاد دولتی و ضعف حمایت ها است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین