پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۴۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
در حالی که باراک اوباما شمشیر خود را برای پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از رو بسته است، دونالد ترامپ می‌گوید فقط احمق‌ها تصور می‌کنند رابطه گرم با روسیه چیز بدی است.
شعار سال: به گزارش سی‌ان‌ان در حالی که مقامات اطلاعاتی از دخالت روسیه در انتخابات ایالات‌متحده صحبت می‌کنند، ترامپ از ارتباط نزدیک روسیه و آمریکا دفاع کرد. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در چند پست توئیتری با دفاع از برقراری رابطه خوب با روسیه و پایان دادن به اختلافات با آن کشور، از افرادی که به داشتن رابطه خوب با مسکو اعتقاد ندارند، انتقاد کرده‌است.

به نظر می‌رسد تازه‌ترین توئیت‌های دونالد ترامپ در مورد روسیه، با گزارش تازه نهادهای اطلاعاتی در مورد «دخالت سایبری روسیه در کارزار انتخاباتی آمریکا» آن‌هم با «هدایت مستقیم رئیس‌جمهوری روسیه»، بی‌ارتباط نباشد. دونالد ترامپ در پی ارائه گزارش‌ها، اظهار کرد که به دستکاری در انتخابات باور ندارد. رئیس‌جمهوری منتخب ایالات‌متحده روز شنبه بار دیگر تاکید کرد که «تنها دلیلی که در مورد موضوع هک کمیته ملی حزب دموکرات به بحث گذاشته شده، این است که شکست دموکرات‌ها در انتخابات چنان شدید بوده که آنها خجالت‌زده شده‌اند.»

کمیته ملی حزب دموکرات و رئیس ستاد هیلاری کلینتون، از اهداف حملات سایبری ماه‌های گذشته بودند که به گفته جامعه اطلاعاتی آمریکا، از طرف روسیه انجام شده است. دولت باراک اوباما نیز در واکنش به آن، تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرده‌است. این در حالی است که روسیه به‌شدت این اتهام‌ها را رد کرده‌است. ترامپ اما ساعاتی بعد، در چند پست توئیتری به دفاع از بهبود رابطه با مسکو دست زد و گفت: «داشتن رابطه خوب با روسیه، یک چیز خوب است و نه یک چیز بد. تنها آدم‌های نادان و ابله ممکن است فکر کنند این کار بد است.» او سپس افزوده است که در دوره ریاست‌جمهوری‌اش، مسکو احترام بسیار بیشتری برای دولت آمریکا قائل خواهد شد تا در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و اینکه «هر دو کشور احتمالا با یکدیگر همکاری خواهند کرد، تا برخی از بزرگ‌ترین مشکلات جهان را حل کنند.»

پیش‌تر ترامپ در مناظرات خود گفته بود که قصد دارد برخی از مسائل بین‌المللی را با همکاری روسیه حل کند. او بارها در مناظرات خود تاکید کرد کاری که روسیه و ایران در سوریه می‌کنند مبارزه با داعشی‌ها است، در شرایطی که باراک اوباما تسلیحات آمریکایی‌ را به دست کسانی می‌دهد که اصلا هویت آنها برای ایالات‌متحده مشخص نیست. در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، روابط مسکو و واشنگتن به دلیل پاره‌ای از مسائل دستخوش تنش‌ها و بحران‌هایی شد که در مواردی با زمان جنگ سرد مقایسه شده‌است. از دیگر اختلافات می‌توان به الحاق شبه‌جزیره کریمه از خاک اوکراین،اتهام‌ها به روسیه در مورد حمایت از جدایی‌طلبان اوکراین، اعتراض‌های شدید مسکو از رشد ناتو در مرزهای غربی‌اش و در نهایت جنگ داخلی سوریه اشاره کرد. البته در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما همکاری‌هایی نیز میان دو طرف وجود داشته که می‌توان به حصول توافق اتمی میان ایران و 6 قدرت جهانی اشاره کرد. توافقی که دونالد ترامپ از مخالفان و منتقدان سرسخت آن است.

البته این تنها سیاستمداران حزب دموکرات یا دولت باراک اوباما نیستند که نگاه مساعدی به مسکو ندارند؛ شماری از چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه در کنگره ایالات‌متحده خود از جمله منتقدان شناخته‌شده ولادیمیر پوتین و دولت او به‌شمار می‌روند. برای نمونه سناتور جان مک‌کین که سال نوی میلادی را در پایگاه نظامی اوکراین در مرز تنش‌ها با جدایی‌طلبان گذراند، یا سناتور لیندسی گراهام که گفته هدفش در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، ارائه «تحریم‌هایی شدید علیه روسیه» است.

به گفته مخالفان، روسیه تحت دولت پوتین، دوست آمریکا به‌شمار نمی‌رود.

البته سیاستمداران جمهوری‌خواهی نیز هستند که از دیدگاه رئیس‌جمهوری آینده آمریکا در مورد روسیه دفاع کرده‌اند؛ برای نمونه سناتور جمهوری‌خواه جف سشنز، معرفی‌شده از طرف ترامپ برای پست دادستانی کل، در تابستان گذشته گفته بود «ترامپ درست می‌گوید، ما باید راهی پیدا کنیم تا به دشمنی‌ها میان دو طرف پایان دهیم.» به گفته کسانی مانند سشنز این خصومت‌ها «میلیاردها دلار خرج برداشته» و دو کشور را با خطری بزرگ روبه‌رو کرده‌است. دونالد ترامپ کمتر از دو هفته دیگر هدایت دولت آمریکا را در دست خواهد گرفت.

*واکنش روسیه به آمریکا

روسیه در پی حملات آمریکا به پوتین سعی کرده است با صبر و تحمل بیشتری رفتار کند، چرا که کمتر از 2 هفته دیگر به پایان ریاست‌جمهوری باراک اوباما باقی‌مانده است. با این حال روسیه روز شنبه در یکی از معدود واکنش‌هایش اظهارات نیروهای اطلاعاتی آمریکا را به استهزا گرفت و گفت که مسکو هیچ دخالتی در انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نداشته است. در این شرایط مقامات آمریکایی می‌گویند که دستور هک انتخاباتی حزب دموکرات‌ها به دستور مستقیم پوتین بوده تا به هیلاری کلینتون که موضع سرسختانه‌ای در قبال روسیه داشته، آسیب بزند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز این تصور وجود دارد که جاسوسی یعنی اینکه فردی در سایه اقدام به سرقت اطلاعات کند اما روسیه با شیوه‌ای متفاوت دست به سرقت اطلاعات می‌زند. آنها با هک نهادهای آمریکایی دست به سرقت اطلاعاتی می‌زنند. روسیه در دوران جنگ سرد که تحت عنوان اتحاد جماهیر شوروی رقیب سرسختی برای ایالات‌متحده بود،به اندازه کافی در سرقت اطلاعاتی ماهر شده است.

روسیه در حال‌حاضر نیز پس از ارائه گزارش، دست به همان تاکتیک سابق زده و از طریق شبکه‌های اجتماعی گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا را به استهزا گرفته است.

در یکی از این توییت‌ها که توسط آلکساندر پوشکوف، یکی از نمایندگان مجلس علیای روسیه و به‌عنوان عضو کمیته امنیت ملی و دفاع این کشور نوشته شده، آمده است: کوه موش زایید. تمام گزارش بر پایه مفروضات ومستنداتی تا حدی قابل‌قبول ارائه شده است. آمریکا مطمئن بود که صدام حسین دارای تسلیحات کشتار جمعی است. البته این سخنان پیش‌تر نیز از زبان یکی از منتقدان گزارش تکرار شده بود اما این منتقد نه یک روس، بلکه رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا بوده است. ترامپ اولین کسی است که از این ادبیات استفاده کرد و با به استهزا گرفتن نهادهای اطلاعاتی آمریکا گفته بود این نهادها قبلا نیز در مورد صدام حسین گزارش داده و مطمئن بودند که دیکتاتور عراق تسلیحات کشتار جمعی دارد. البته همپای نمایندگان مجلس روسیه، سردبیر سایت شبکه خبری راشا تودی، که نزدیک به کرملین است نیز جزو کسانی بود که در توییتر گزارش آمریکا را به استهزا گرفت. او نوشت: گزارش بیرون آمد. این گزارش خنده‌دارترین گزارش سال است. از 6 سال پیش مدام می‌شنویم شواهدی وجود دارد که روسیه قصد دخالت در انتخابات آمریکا را دارد. گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا تنها دستاویز موافقان کرملین نبوده است. حتی مخالفان روسی نیز گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا را به استهزا گرفته‌اند. آلکسی کووالوف، منتقد سرسخت راشاتودی می‌گوید: این گزارش بیش از حد به قدرت راشا تودی پرداخته و بر آن تاکید کرده است.



با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ 20 دی 1395، کد مطلب:1086400 : www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
ترامپ هم دائما دست به فوش دارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
0
اوباما داره تمام تلاشش می کنه که برای ترامپ دردسر درست کنه تا سمت روسیه نره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین