پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۴۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت سینمای ایران در سال‏های اخیر کمبود سالن‏های نمایش برای فیلم‏هاست؛ معضلی که موجب شده، خیل عظیمی از فیلم‏های آماده اکران پس از مدت‏ها در صف انتظار ایستادن، سرانجام شتابزده بر پرده نقره‏ای جایگزین یکدیگر شوند.
شعار سال: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت سینمای ایران در سال‏های اخیر کمبود سالن‏های نمایش برای فیلم‏هاست؛ معضلی که موجب شده، خیل عظیمی از فیلم‏های آماده اکران پس از مدت‏ها در صف انتظار ایستادن، سرانجام شتابزده بر پرده نقره‏ای جایگزین یکدیگر شوند. با توجه به تولید سالانه 100 فیلم در کشور و وجود کمتر از 280 سالن سینما، بدیهی است رابطه نامتوازنی بین تولید و عرضه وجود دارد که بدون برطرف کردن آن، هر‌قدر هم کیفیت و کمیت تولیدات سینمایی افزایش یابد، راه به جایی نخواهیم برد. همین کمبودها موجب شده، مسوولان به اقتضای امکانات اولویت را به فیلم‏های ایرانی بدهند و نمایش فیلم‏های خارجی را به کل از چرخه اکران خارج کنند که همین موضوع نیز باعث می‏شود بسیاری از علاقه‏مندان به هنر هفتم تجربه تماشای فیلم‏های روز جهان را در سالن‏های سینما از دست بدهند. صنعت سینما برای برون رفت از چالش ناشی از کمبود سالن‏ها در دراز مدت راهی جز احداث پردیس‏های سینمایی و سالن‏های مجهز در سراسر کشور ندارد؛ راهکاری که البته زمانبر و پر هزینه است. با این حال قطعا تا آن زمان نمی‏توان دست روی دست گذاشت و شهرستان‏ها و استان‏هایی را که تعداد سالن‏های نمایش آن‌که از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‏کند (که 18 استان کشور را تشکیل می‏دهد) به حال خود رها کرد. یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت برای حل موقت این مشکل راه‏اندازی سینماهای سیار است. همان‏طور که در خبرها نیز آمده است به‌زودی 100 دستگاه از این وسایل آماده شده تا در اختیار شهرستان‏های نیازمند قرار گیرد.

*اجاره به شرط تملیک

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری گفت: دستگاه‌های «سینماسیار» به صورت اجاره به شرط تملیک به متقاضیان ارائه می‌شود. مصطفی ابطحی با اشاره به اینکه در این طرح تمام امکانات لازم برای نمایش یک فیلم ارائه می‌شود، ادامه داد: در کنار دستگاه «سینماسیار» ی که در اختیار استان‌ها قرار می‏گیرد، بلندگو، آمپلی فایر و پرده نمایش مناسب ارائه می‌شود به همین دلیل در جایی که پرده نمایش نباشد، می‌توان از پرده‌های نمایشی خود «سینماسیار» استفاده کرد. مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری تاکید کرد: دستگاه‌های «سینماسیار» به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم در اماکن و فضاهای بسته و هم در فضاهای روباز قابل نصب و استفاده هستند. در نتیجه متناسب با وضعیت آب و هوا و جغرافیای استان ها، متولیان هر مکانی را که مناسب ببینند می‌توانند این دستگاه‌ها را نصب کنند و هدف ما این است که مردم آن شهر با پیمودن کوتاه‌ترین مسیر به دستگاه‌های «سینماسیار» دسترسی داشته باشند و بتوانند از فیلم‌های روز سینما استفاده کنند.وی تاکید کرد: همه آنچه یک سینما نیاز دارد، در طرح «سینماسیار» در نظر گرفته شده است و هر استانی که درخواست نصب این سینما را داشته باشد به هیچ چیز اضافه‏ای نیاز ندارد.


البته به این امر هم فکر کرده‌ایم که اگر ۱۰۰ دستگاه «سینماسیار» آماده ارائه داریم، ۵۰۰ پرده نصب کنیم تا پرده‌های خود سیستم «سینماسیار» باز و بسته نشود و عمر بیشتری داشته باشد. در واقع عمر مفید یک پرده سینما ۲ سال است ولی اگر این پرده باز و بسته شود ممکن است زودتر خراب شود.ابطحی درباره هزینه‏های این سیستم گفت: هرچند هزینه نمایش فیلم توسط «سینماسیار» از هزینه پرده‌های سینمایی گران‌تر است، اما با این حال می‌توانیم پرده‌ها را در جای مورد نظر نصب کنیم و دستگاه‌ها را در شهرهای دیگر جابه‌جا کنیم.وی با اشاره به همکاری با شرکت‌های پخش برای اجرای این طرح توضیح داد: یکی از مراودات و مکاتبات ما برای اجرایی شدن این طرح، با شرکت‌های پخش بوده است و فکر می‌کنم در این زمینه به جمع‌بندی لازم می‌رسیم.

طبیعی است که شرکت‌های پخش این طرح را به‌عنوان یک فرصت قبول کنند، چرا که تعداد سالن‌های سینما در کشور بسیار کم است. این ۱۰۰ دستگاه «سینماسیار» یک درآمد کاملا جدید برای شرکت‌های پخش است. مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری توضیح داد: با توجه به اینکه این دستگاه‌ها در شهرهای کوچک نصب می‌شود، بی‌شک قیمت بلیت‌ها پایین می‌آید، در این میان هرچقدر هزینه بلیت‌ها در این پروژه کم باشد، باز هم یک درآمد جدید برای آنها به شمار می‌رود. این درآمد جدید در کنار درآمدهای قبلی، نه‌تنها می‌تواند مشکل تهیه‌کنندگان را حل کند بلکه نقدینگی جدید ایجاد و اشتغال‌زایی کند.


وی بیان کرد: طرح «سینماسیار» با توجه به اینکه دارای سخت‌افزار و نرم‌افزار و متخصص داخلی است، می‌تواند در زمینه اشتغال‌زایی موفق عمل کند. در نظر داریم با شروع کار طرح «سینما سیار» در کشور، با رایزن‌های فرهنگی کشورهای منطقه صحبت کنیم تا با استفاده از «سینماسیار» در کشور خود که تقریبا وضعیت مشابهی با ما در زمینه سالن سینما دارند، این مشکل را پشت‌سرگذارند.ابطحی گفت: مدل اقتصادی که برای طرح «سینماسیار» تعریف شده این است که مدیریت این دستگاه‌ها مدل اجاره به شرط تملیک است، به این‌گونه که ما قصد داریم دستگاه‌های «سینما سیار» را به مدت سه سال به یک مجموعه مناسب و حرفه‌ای واگذار کنیم. این مجموعه در طول این سه سال با درآمدی که به دست می‌آورد می‌تواند هزینه‌های صورت گرفته را بازگرداند و با اجاره به شرط تملیک با پایان زمان پرداخت اقساط، دستگاه را به مالکیت خود در آورد.جدولی مبنی بر شهرهایی که سینما دارند و شهرهای کناری آنها که سینما ندارند، طراحی شده است. براساس این جدول‌ها، سیستم‌های «سینماسیار» در شهرهایی نصب می‌شوند که جمعیت بیشتری دارند و فاصله آنها با شهرهایی که سینما دارند، کمتر از ۱۰۰ کیلومتر نباشد تا به فروش فیلم در آن سینما صدمه نزند.

وی توضیح داد: هرچند در نهایت دستگاه‌ها در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌گیرد، اما نظارت بر پخش فیلم‌ها از سوی موسسه رسانه‌های تصویری صورت می‌گیرد. زمانی که دستگاه به‌صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌گیرد، صاحبان دستگاه‌ها از آن به‌خوبی حفاظت می‌کنند، در چنین شرایطی پولی که ما در این زمینه هزینه کرده‌ایم، باز می‌گردد و این پول دوباره در ساخت و تولید دستگاه‌های جدید به‌کار گرفته می‌شود. این مدیر سینمایی با اشاره به ضمانت کار این دستگاه‌ها، بیان کرد: شرکت و کارخانه سازنده دستگاه‌ها موظف است تا ۳ سال ضمانت این دستگاه را داشته باشد و تا ۵ سال خدمات پس از فروش و تامین تجهیزات دستگاه‌ها را برعهده داشته باشد. همچنین ۱۰۰ دستگاهی که نصب می‌شود، ۲۰ دستگاه نیز در کارخانه نگهداری می‌شود که اگر قطعه‌ای از یک دستگاه خراب شد ما نمایش فیلم را در آن شهرستان تعطیل نکنیم و از دستگاه‌های جدید برای نمایش استفاده می‌شود. وی تاکید کرد: شورای صنفی نمایش در همه پخش فیلم‌ها در سراسر کشور دخیل است و فروش فیلم‌ها، آمار تعداد مخاطبان و سالن‌ها در این فروش کل قرار می‌گیرد. البته در این میان استان‌های مرزی در اولویت قرار دارند که از آن جمله می‌توان به بوشهر، خراسان، سیستان و بلوچستان اشاره کرد.



با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ 20 دی 1395، کد مطلب:1086356 : www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
سالن سیار می شه یه چیزی شبیه شهر فرنگ سابق. منهی امروزیش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین