پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی اسناد کمک این قرارگاه به هواپیمای قزاقستانی را منتشر کرد.
شعار سال: امیر علیرضا الهامی معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در نشست خبری با حضور خبرنگاران اسناد کمک این قرارگاه به هواپیمای قزاقستانی را منتشر کرد.

چندی پیش بنا بر گفته امیر اسماعیلی در جریان برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت، پرواز یک فروند هواپیمای قزاقستانی دچار مشکل شد که نیروهای پدافند هوایی با کمک و هدایت آن، اقدام به رفع این مشکل کردند.

این خبر چندی بعد توسط معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها تکذیب شد ولی اکنون معاون قرارگاه پدافند هوایی اسناد این موضوع را ارائه کرد.

امیر الهامی در این باره اظهار داشت: قرارگاه پدافند وظیفه پایش دقیق هوافضایی و مرزهای هوایی ایران را «بی وقفه» برعهده دارد و در این پایش که الزاما تا کیلومترها بیرون از مرز نیز ادامه خواهد داشت، با ابزارهای خود همه فعالیتهای پروازی تا بیرون از مرزها را رصد می‌کند.

وی اضافه کرد: در این مورد اخیر نیز هواپیمای قزاقستانی بعد از خروج از مرزهای هوایی ایران و روی خلیج فارس مورد اخطار یک شناور نظامی بیگانه قرار گرفت ولی از طرف خلبان پاسخی به این اخطار داده نشد.

معاون عملیات قرارگاه خاتم گفت: بعد از 3بار اخطار شناور نظامی و عدم پاسخ هواپیما، قرارگاه پدافند هوایی خاتم در اقدامی انسان دوستانه این هواپیما را به شناور معرفی کرد و نوع، مبدا و مقصد آن را به شناور گفت و در نهایت آن شناور از رادار خلیج فارس پدافند تشکر کرد.

امیر الهامی درخصوص تکذیب این خبر از سوی مقامات فرودگاهی نیز تصریح کرد: آنچه که دوستان هواپیمایی درخصوص وضعیت امرجنسی هواپیما گفتند درست نیست و ما چنین چیزی نگفتیم.

وی ادامه داد: به هواپیمای فیلیپینی نیز به دلیل نزدیکی به مرزهای ایران و نزدیک شدن به منطقه پدافند اخطار دادیم و آن هم پذیرفت و دور شد.

الهامی مجددا تاکید کرد: آنچه که اعلام کردن در ایران این اتفاقات افتاده درست نیست و ما هم چنین چیزی اعلام نکردیم.

معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی گفت: ما دایما در حال رصد فضای ایران و خارج از آن هستیم و کمک به هواپیمای قزاقستانی هم یک عمل انسان دوستانه بود.

الهای تصریح کرد: بهتر بود دوستان در بخش کشوری قبل از موضع گیری، اطلاعاتشان را در تماس با همکاران ما تکمیل می‌کردند تا موضوع برایشان روشن شود و الان هم پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام دهند.

وی در عین حال افزود: کمک به هواپیماهای دیگر توسط پدافند، موضوع جدیدی نیست و قبلا هم سابقه داشته است. ما یک دستورالعمل هماهنگ با دوستان کشوری داریم.

معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاطرنشان کرد: اخیرا نیز یک هواپیمای مسافربری خارجی در آسمان ایران بواسطه قطع ارتباط با بخش کشوری دچار وضعیت اضطراری شد و پس از اطلاع سریع رادار پدافند، ارتباط این هواپیما را مجددا با بخش کشوری برقرار شد و بسلامت از کشور خارج شد.

الهامی گفت: همه موارد مربوط به موضوع هواپیمایی قزاقستانی آماده است و مستندات راداری و رسم مسیر و زمان خروج از ایران و زمانهای اخطار و نیز مکالمه پدافند با شناور نظامی موجود است و سی دی این مکالمات و مستندات به بخش کشوری ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: دوستان گفتند فقط کنترلر های مرکز کنترل ترافیک مجاز است با خلبان صحبت کند. این درست است اما به شرطی که شرایط عادی باشد.

معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی اضافه کرد: در شرایط معمول ما هیچ ارتباطی با خلبان نمی‌گیریم اما اگر لازم باشد، بارها اتفاق افتاده که در آسمان کشور هواپیما از کریدور خارج شده و به مناطق پرواز ممنوع نزدیک شده و پدافند روی خط خلبان رفته و اخطار داده و آن را از منطقه دور کرده است.

الهامی تصریح کرد: در مورد هواپیمای قزاقستانی ما اصلا با هواپیما حرف نزدیم ولی اگر لازم باشد با خلبان هم حرف می‌زنیم.

وی گفت: مگر ماجرای دستگیری ریگی را می‌شود فراموش کرد؟ اگر پدافند مستقیم به خلبان اخطار نمی‌داد که اگر به بندرعباس برنگردی هواپیمای نظامی که روی بال راست تو است تو را ساقط می‌کند، آن هواپیما می‌نشست؟

معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی اظهار داشت: در برخی موارد ما به بخش کشوری اعلام می‌کینم که هواپیما دارد از مسیر خارج می‌شود و آنها اقدام می‌کنند و تذکر می‌دهند ولی بارها اعلام شده که خلبان تمکین نمی‌کند ان موقع است که پدافند روی خط خلبان می رود و قاطعانه اخطار می‌دهد.

الهامی گفت: سامانه کنترل فرماندهی ما امروز کاملا بروز و بومی است، در این سامانه با تمام مسولان و افرادی که در بحث امنیت هوایی نقش دارند ارتباط داریم از جمله سپاه و دفتر رهبری و قرارگاه تاکتیکی ثارالله و ...

وی افزود: بواسطه این ارتباطات است که توانسته ایم امنیت هوایی ایران را تامین کنیم.

معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی تصریح کرد: اگر می‌گوییم پدافند باید در بخش ترانزیت هوایی نقش داشته باشد بواسطه حجم پروازهای مسافربری و الزامات تامین امنیت آنهاست. 3 برابر شدن استفاده پروازهای خارجی از فضای ایران بواسطه امنیتی است که توسط پدافند ایجاد شده است لذا باید درصدی از حق ترانزیت هوایی به پدافند داده شود.

به گزارس فارس، طبق اسناد ارائه شده از سوی پدافند هوایی، متن مکالمات رادار خلیج فارس با ناو ائتلاف جهت پرواز KAZ4751 (آلماتی به دبی) در مورخه 95/10/06 به شرح زیر است:

این رادار در ساعت 21 و 14 دقیقه به هواپیمای ناشناس در موقعیت 260811 شمال، 05557080 شرق، در ارتفاع 20 هزار و 600 پا با سمت حرکت 192 درجه اعلام می‌کند که شما به ناو جنگی ائتلاف که در آب‌های بین‌المللی در حال فعالیت می‌باشد نزدیک شده‌اید. اطلاعات را تائید کرده و خودتان را معرفی کنید و این مکالمه در ساعت 21 و 15 دقیقه و 50 ثانیه با مشخصات جدید مجددا تکرار می‌شود.

همچنین رادار خلیج فارس در ساعت 21 و 16 دقیقه و 16 ثانیه به ناو جنگی اینطور اعلام می‌کند: ناو جنگی ائتلاف شما به پرواز تجاری با معرف قزاقستانی 4751 اخطار می‌دهید.

در ساعت 21 و 16 دقیقه 40 ثانیه ناو جنگی ائتلاف اعلام می‌کند که صدا ضعیف و غیرقابل فهم است و خواستار تکرار آن می‌شود که این تکرار در ساعت 21 و 16 دقیقه و 48 ثانیه مجددا تکرار شده و ناو ائتلاف در ساعت 21 و 17 دقیقه و 5 ثانیه با دریافت این اطلاعات از رادار تشکر می‌کند.

با اندکی تخلیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 20 دی 1395، کد مطلب: 13951020000182، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین