پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
یکی از اعضای شورای شهر نجف آبادقول داده است اطلاعات و آمار مربوط به شورای شهر را منتشر کند. هر چند این وعده، به صورت اینترنتی و غیررسمی و در یک گروه تلگرامی داده شده، ولی به نظر می رسد شورای شهر نجف آبادقصد دارد پس از ۱۶ سال سکوت، بالاخره پرده ها را بیندازد و مشخص کند پشت درهای بسته این نهاد شهری چه می گذرد.

شعار سال: این وعده پس از آن داده شد که هفته نامه تیتر یک در گفتگویی از بخشدار مرکزی و معاون فرماندار نجف آبادخواسته بود زمینه انتشار صورتجلسات شورای شهر طبق قانون مهیا شود. مطابق قوانین فعلی، فرمانداری نجف‌آباد، موظف است نسبت به رعایت قانون و همچنین انتشار صورتجلسات، آمار عملکردی و ریز جزییات هزینه ها و مصارف در مدیریت شهری، که شورای شهر هم بخشی از این مدیریت است ، نظارت کند.

این وظایف قانونی در قانون تشکیل و انتخابات شوراهای شهر و روستا، دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و آیین نامه ها و شیوه‌نامه های مربوط به اجرای این قوانین آمده است. علاوه بر این‌ها، وزارت کشور هم به فرمانداری‌ها دستور داده نظارت کنند تا قانون نسبت به انتشار این اطلاعات توسط شوراها اجرا شود.

آیا سکوت ۱۶ ساله شکسته می‌شود؟

با وجود تمام این قوانین و دستورات و حتی بخشنامه هایی که از طرف نهادهای محلی تر مانند استانداری صادر شده و به مراجع قانونی تکلیف کرده نسبت به انتشار این اطلاعات اقدام کنند، با اظهار تاسف فراوان باید گفت از ابتدای تشکیل شورای شهر در نجف‌آباد، تاکنون این آمار و اطلاعات در اختیار مردم قرار نگرفته است.

عدم انتشار صورتجلسات شورای شهر باعث شده تا در سال‌های اخیر با پدیده هایی مانند ویژه‌خواری در ادوار گذشته شوراها روبرو شویم. از سوی دیگر همه می‌دانند در صورتی که تصمیمات پشت درهای بسته گرفته شود و اقدامات پشت پرده بدون اطلاعات مردم و نمایندگان آن‌ها در رسانه ها صورت گیرد، این نهاد هم با افزایش خطر ویژه خواری و در یک کلمه فساد روبرو خواهد شد. به بیان ساده تر می‌توان این طور گفت: یا قانون را اجرا کن و آمار صورتجلسات را بده مردم بخوانند، یا ریگی به کفش داری!

در این میان می توان از برخی تجربه های تلخ و تاسف برانگیز در شورای شهر دوره چهارم هم یاد کرد که اگر صورتجلسات شورای شهر و آمار عملکردی مدیریت شهری به شفافیت در اختیار همگان قرار می گرفت، احتمال بروز این تجربیات به صفر می‌رسد.

اکنون سئوال اینجاست: آیا اعضای شورای شهر به خصوص گودرزی ، ریاست آن، به این منطق واضح رسیده اند که باید حق مردم را به صاحبان حق رد کرد و با انتشار صورتجلسات و آمار عملکردی مدیریت شهری، زمینه شفافیت در این نهاد را فراهم کرد یا قرار است همچنان ۱۶ سال گذشته این نهاد در مسیر تصمیم گیری پشت پرده و مخفی کردن صورتجلسات و اطلاعات مدیریت شهری از مردم اقدام کند؟ آیا قرار است طبق وعده غیررسمی یکی از اعضای شورای شهر، سکوت ۱۶ ساله شکسته شود؟

عکس برداری از گزارش شهرداری

در روزهای اخیر پس از انتشار مصاحبه معاون فرماندار نجف آبادکه از خبرنگار تیتر یک خواسته بود انتشار صورتجلسات شورای شهر را از اعضای این نهاد پیگیری کند، برخی از اعضای این شورا، با انتشار تعدادی از اسلایدهای گزارش ۶ ماهه شهرداری به شورا در صدد برآمدند تا به وظیفه قانونی خود درباره انتشار اطلاعات اقدام کنند.

هر چند به نظر می رسد عکس‌برداری نا محسوس مسئولان شهرداری از گزارش عملکردی این سازمان عملی در شان یک عضو شورای شهر محسوب نشود، ولی انتشار این اسلایدها در فضای محدود مجازی هم واکنش هایی در پی داشت.

هفته نامه تیتر یک نجف آبادبه دلیل اینکه آمار ارائه شده از سوی تعدادی از اعضای شورای شهر، رسمیت ندارد، قادر به تایید یا رد این اطلاعات نیست ولی سئوال اصلی اینجاست: قرار است طبق قانون و خواسته مردم، شورای شهر، صورتجلسات و عملکرد مدیریت شهری را منتشر کند ولی قرار نیست با انتشار چند عکس که به ظاهر با موبایل از اسلایدهای گزارش عملکردی شهرداری گرفته شده، پرونده انتشار صورتجلسات بسته شود. به بیان دیگر، برای مردم مهم این است بدانند اعضای شورای شهر چه تصمیماتی درباره زندگی آنها می‌گیرند، نه این‌که روزانه چند تن زباله در نجف آبادتولید و امحاء شده!

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تیتریک، تاریخ 10 آبان 95، کد مطلب:: www.titryek.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین