پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۸۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در دیدار با جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای ایرانی که مهمان این کشور هستند آخرین وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورش و نیز روابط دو کشور ایران و افغانستان را تشریح کرد.
شعار سال: عبدالله عبدالله در این دیدار ضمن خوشامدگویی به تیم رسانه ای ایران گفت: این حضور ابتکار عمل خوبی بود و می تواند مبنای خوبی برای بازدید متقابل و همچنین ارتباط نزدیک تر دو کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه با وجود رابطه خوب ایران و افغانستان همچنان وفرصت بیشتر و بهتری وجود دارد خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان پیشینه فرهنگی و تاریخی و مشترکات زیادی دارند که رابطه دو کشور را تحکیم می بخشد. بخصوص در مورد موضوع مقاومت، ایران از معدود کشورهایی است که در مبارزه افغانستان با تندروها و طالبان از ما حمایت کرده است.

وی با بیان اینکه امروز هم افغانستان در شرایط سختی قرار دارد گفت: شرایط سخت افغامستان و درگیری های سیاسی و اختلافات داخلی باعث مهاجرت شهروندان افغان زیادی شده است از این رو مهاجران زیادی در ایران هستند و ما از میزبانی شما تشکر می کنیم و ما امیدواریم زمینه بازگشت آنها به افغانستان فراهم شود.

وی با ارزیابی شرایط فعلی افغانستان اظهار کرد: حرکتی به سمت سلامت و پیروزی در افغانستان آغاز شده و یک عشق و علاقه ای برای جل مشکلات در مردم به ویژه در مردم افغانستان برای بیرون آمدن از این وضعیت بوجود آمده است.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در تشریح وضعیت سالهای اخیر کشورش گفت: در دوران وحدت ملی سه گذار همزمان صورت گرفت یعنی گذار سیاسی که طولانی شد، دوره گذار و انتقال امنیتی و گذار اقتصادی. گذار امنیتی و نظامی به این معنا که ماموریت عملیاتی نیروهای بین المللی در افغانستان به پایان رسید و تعداد کمی از آنها بعد از سال 2014 در افغانستان باقی مانده است و نیروهای امنیتی افغانستان نیروهای اصلی تامین کننده امنیت هستند.

وی با اشاره به مراحل تشکیل دولت وحدت ملی گفت: ما برای آنکه کشور به دلیل اختلافات در انتخابات به سمت کشمکش و بحران بیشتری نرود تصمیم گرفتیم دولت وحدت ملی را تشکیل دهیم. این تصمیم تاریخی و حیاتی بود، چون ما نباید اجازه می دادیم افغانستان به سمت بی ثباتی سوق داده شود. در آغاز تشکیل دولت وحدت ملی، داعش به عنوان تهدید امنیتی، در حال مطرح شدن بود، لذا تامین امنیت افغانستان شرایط را خاص تر کرده بود.

وی اضافه کرد: مجموع این شرایط، وضعیت دشواری را در سالهای 2014 تا 2016 ایجاد کرده بود که این سالها، سالهای سختی بود اما مردم افغانستان سختی ها را به امید بهتر شدن وضعیت تحمل کردند. بزرگورای که مردم افغانستان در این دوران نشان دادند یک اتفاق استثنایی و فوق العاده بوده است. انتقادات مردم بجاست و البته مردم درک واقع بینانه ای از شرایط سخت خود دارند. دولت وحدت ملی هم دستاوردها و پیشرفت هایی داشته که البته کمبودها و مشکلاتی هم وجود دارد.

عبدالله با تاکید بر اینکه بی ثباتی در افغانستان به کل منطقه آسیب می زند گفت: رابطه افغانستان با همسایگان و آمریکا بهبود یافته اما مسائلی در رابطه با پاکستان وجود دارد که باید با گفتگو و دیپلماسی حل شود. با این وجود ما در مصالحه با طالبان دستاورد محسوسی نداشتیم.

وی افزود: برای بهبود وضع منطقه به دنبال ایجاد ارتباط بهتری با کشورهای منطقه از طریق دیپلماسی و انجام همکاری های اقتصادی نظیر توسعه خطوط راه آهن چین و اجرای قرارداد تجاری چابهار هستیم.

عبدالله در تشریح وضعیت افغانستان به لحاظ فرهنگی و اجتماعی گفت: در این عرصه ها افغانستان دستاوردهای خوبی داشته است که آزادی بیان و گسترش شبکه های اجتماعی یکی از این دستاوردها است. این شبکه های اجتماعی در انتخابات قبلی یکی از فاکتورهای تعیین کننده بود و جزو زندگی مردم شده است. در مسائل فرهنگی کارهای محسوسی شده است ولی ما به این حد از دستاوردها قانع نیستیم.

والدین افغانی با وجود فقری که دارند از نان خود می زنند تا برای تحصیل و ورزش فرزاندان هزینه کنند.

در ادامه این دیدار، اعضای تیم رسانه ای سوالات خود را از ریاست اجرایی دولت وحدت ملی پرسیدند. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ارزیابی خود از آینده روابط دو کشور، تاکید کرد: آینده ایران و افغانستان را روشن می بینیم هرچند امروز هم در وضعیت خوبی قرار داریم. فرصت ها و چالش های مشترک بسیاری برای همکاری طرفین وجود دارد. از چالشهای مطرح مشترک دو طرف، مواد مخدر و افراط گرایی در منطقه است که می تواند همکاری طرفین را بوجود آورد. هم نیت سران دو کشور خیر است و هم دو طرف چیزی جز بهبود روابط نمی خواهد.

وی خاطر نشان کرد ایران همواره از افغانستان حمایت کرده است و در سیاستهای خود همواره روابط همسایگی را ترجیح داده است که قدر آن دانسته می شود. البته شما هیچ وقت دو کشوری را سراغ ندارید که هیچ اختلافی نداشته باشند. رسانه ها می توانند به نزدیک شدن روابط دو کشور کمک کنند و هم می توانند اختلافات را پر رنگ کنند رسانه های هر دو کشور می توانند با احساسات مسئولیت نسبت به منافع کشور خود و منافع دراز مدت مشترک دو کشور عمل کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برجام گفت: ما در مورد برجام نظر واضح داشته ایم و از هر قدمی که موجب ثبات،تحکیم و در منطقه و صلح جهانی شود به نفع خود دانسته و از آن استقبال می کنیم. به همین خاطر هم آقای غنی و هم من به عنوان مسئولات حکومت وحدت ملی به طرفین مذاکره تبریک گفتیم، چون این اتفاق قدرت دیپلماسی را تثبیت کرد.

وی درباره انتخاب رئیس جمهور آمریکا نیز گفت: آمریکا کشوری است که بیشترین کمک را به افغانستان کرد و بیشترین قربانی را هم در افغانستان داده است، به هر حال رئیس جمهور جدید انتخاب آمریکا است، البته در همه عرصه ها قابل پیش بینی این نیست که چه رخ خواهد داد، اما به دوام روابط با امریکا امیدواریم، بخصوص که هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به تداوم این وضعیت و تاملی که بین امرکیا و افغانستان وجود دارد معتقد هستند.

عبدالله در پاسخ به این پرسش که تامین امنیت در افغانستان پیچیده شده است، گفت حمله شوروی به افغانستان و حوادث بعد از 11 سپتامبر موجب زیر ورو شدن همه چیز در افغانستان شد که در این شرایط بدست آوردن آنچه که از دست داده ایم بسیار سخت شد. از سویی با سقوط دولت طالبان ما درگیر مشکلات دیگری شده ایم که جامعه بین المللی هم در افغانستان هم اشتباهاتی انجام داد و البته ما هم از کمک های بین المللی خوب استفاده نکردیم از سویی شاید کشورهایی هستند که نمی خواهند امنیت در افغانستان برقرار شود. با وجود اگر این شرایط را با 5 سال قبل مقایسه کنیم وضعیت امنیتی بهتری داریم. به هر حال مردم افغانستان در 4 دهه اخیر بیشتر از سهم شان آسیب دیده اند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین، تاریخ انتشار: 22 دی 1395، کد مطلب: 621793، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
0
0
یار دیرین انقلاب آمد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
0
0
سلام من بر این یار قدیمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین