پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۸۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
اگر بر این باور باشیم که روس ها در پیروزی ترامپ موثر بوده اند، می توان این احتمال را نیز مطرح کرد که " پروژه ریاست جمهوری ترامپ " از اساس کار دستگاه اطلاعات روسیه تحت رهبری پوتین بوده باشد.

شعارسال: برخورد  دونالد ترامپ با خبرنگار شبکه سی ان ان در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات، هر چند اقدامی کم سابقه در کارنامه رییس جمهور منتخب آمریکا نبود و او پیشتر و در جریان کارزار انتخاباتی خود حتی ادای خبرنگارها را هم در آورده و آنها را با به زبان آوردن واژه هایی توهین آمیز مورد تمسخر قرار داده و از جلسات خود بیرون کرده است؛ اما یک هفته مانده به راه یابی او به کاخ سفید، علامتی نگران کننده برای جامعه رسانه ای آمریکاست.

جامعه ای که در دوران کارزار انتخاباتی اخیر آمریکا البته با عدول از استانداردهای بی طرفی و اصول حرفه ای رسانه ای در رقابت ترامپ کلینتون، سابقه بدی از وارد شدن در دعواهای سیاسی آمریکا و سوگیری و جهت گیری آشکار له یا علیه یک نامزد انتخاباتی خاص، از خود به جا گذاشته است و از این حیث مستحق "شماتت" است.

جنگ کنونی بین ترامپ و برخی رسانه های معتبر آمریکا (همچون سی ان ان) در تاریخ معاصر آمریکا بی سابقه است و صحنه هایی که دیروز در نخستین کنفرانس خبری ترامپ پس از پیروزی در انتخابات شاهد بودیم نیز صحنه هایی کم سابقه در طول تاریخ دموکراسی آمریکایی است که رسانه های آزاد یکی از ارکان و ستون های اصلی آن به حساب می آید. تا کنون هیچ رییس جمهوری آمریکا در نشست خبری خود با حدت و شدتی که ترامپ از خود نشان داد دهان خبرنگار یک رسانه مطرح آمریکایی را نبسته و با او برخورد نکرده بود.

ریشه نزاع اما روی مساله ای است که بسیار مهم تر و حیاتی تر از دعوای لفظی و رسانه ای است و نه تنها به سرنوشت مردم آمریکا و روسیه مربوط می شود بلکه ممکن است در 4 سال آتی دولت ترامپ به سرنوشت تمام بشریت ارتباط داشته باشد.

در ادامه گمانه زنی ها درباره سطح و عمق رابطه ترامپ و رهبر روسیه ، برخی گزارش های اطلاعاتی درز کرده به رسانه ها حاکی از این است که سازمان های اطلاعاتی روسیه به واسطه اطلاعات و اسنادی که از رسوایی های اخلاقی و مالی ترامپ دارند، "سوار" بر رییس جمهور منتخب آمریکا هستند. در ماه های گذشته رسانه هایی چون سی ان ان بسیار روی موضوع ارتباطات احتمالی روس ها با کمپین انتخاباتی ترامپ مانور داده و گزارش هایی را در این رابطه منتشر کرده اند.

هر چند "جیمز کلیپر" رییس در حال وداع سازمان اطلاعات ملی آمریکا در تازه ترین واکنش به این ادعاها، احتمال چنین چیزی را بعید دانسته ، اما تقویت این شائبه در فضای سیاسی و رسانه ای آمریکا همزمان با آغاز به کار رییس جمهور چهل و پنجم آمریکا می تواند فضای روزها و هفته های نخست آغاز به کار ترامپ در منصب ریاست جمهوری را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا واقعا ترامپ " اسب تروای" روسیه در آمریکاست؟

این سوالی است که می توان مطرح کرد؛ پوتین که نزدیک به 17 سال اخیر زمام همه امور را در روسیه به دست گرفته در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق یک افسر رده میانی سازمان اطلاعات شوروی کی . جی . بی بوده است. او در طی همه این سال ها توانسته با مهره چینی مناسب در فضای سیاست داخلی روسیه موازنه قوا را به نفع خود در این کشور برقرار کند و با ترسیم چهره ای ملی و مقتدر از خود حتی محبوب قلوب بخش اعظمی از مردم کشورش باشد. پوتین یک افسر سابق اطلاعاتی است و بسیار خوب بلد است از شیوه های اطلاعاتی برای مقاصد سیاسی بهره ببرد.

اگر دیدگاه های خاص ترامپ و پوتین درباره یکدیگر را به نظر آوریم می توانیم این شائبه و گمانه را مطرح کنیم که آیا اساسا برآمدن ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا ، پروژه ای هدایت شده از جانب پوتین و دستگاه اطلاعاتی روسیه بوده است؟! به ویژه آنکه حالا شائبه ها و گزارش هایی مطرح شده مبنی بر اینکه روس ها در ایام کارزار انتخاباتی ترامپ از او حمایت مالی کرده اند و دستگاه اطلاعات روسیه برای عدم راه یابی کلینتون به کاخ سفید متقبل چه زحماتی شد و با هک کردن سیستم رایانه های حزب دموکرات آمریکا از اسناد و اطلاعات ذی قیمت درون کمپ دموکرات ها به طور موثری به نفع ترامپ وعلیه کلینتون استفاده کرد!

یک گمانه و یک احتمال در این رابطه می تواند "پروژه بودن ریاست جمهوری ترامپ" با هدایت سازمان های اطلاعاتی روسیه باشد. در این صورت می توان ترامپ را یک "اسب تروا" درون کاخ سفید دانست؛ البته هیچ بعید نیست که روس ها از ترامپ " آتوهایی" داشته باشند که در مواقع لازم با تهدید به افشا کردن آنها بتوانند سیاست ها و جهت گیری های او در کاخ سفید را کنترل کنند.

ماجرا بسیار شبیه "داستان های هالیوودی" به نظر می رسد؛ اما احتمال دیگر در این رابطه این است که ترامپ از اساس پروژه سازمان های اطلاعتی روسیه نبوده است اما به دلیل تنفر روس ها از کلینتون، گزینه ای بوده که روس ها تمایل داشته اند به کاخ سفید راه یابد و به همین دلیل با کمک های مالی و اطلاعاتی تلاش کرده اند او را به کاخ سفید بفرستند.

علاوه بر اینها نباید از این نکته غافل شد که روس ها در 70 سال گذشته چه در دوران اتحاد جماهیر شوروی و چه پس از آن به ویژه در دوره پوتین، "دموکراسی آمریکایی" را یک تهدید نرم جدی علیه خود می دانسته اند و به قدرت رسیدن فردی با مشخصات ترامپ می تواند این فایده را برای حاکمان کرملین داشته باشد که "دموکراسی آمریکایی" از درون با چالشی جدی مواجه شده و به گمان بسیاری " تَرَک " برداشته است.

در صورت صحت داشتن هر دو احتمال بالا، اگر سازمان های اطلاعاتی آمریکا بتوانند این مساله را اثبات کنند، می توان پیش بینی کرد ترامپ دوران سختی را در کاخ سفید خواهد داشت و ممکن است او نیز همچون ریچارد نیکسون مجبور شود پیش از پایان مهلت قانونی به دلیل فشارهای سیاسی کنگره و مطرح شدن بحث استیضاح ، از ریاست جمهوری کناره گیری کند.

با وجودی که این احتمال نیز وجود دارد که مطرح شدن شائبه های مختلف درباره رابطه پوتین - ترامپ می تواند یک سم پاشی علیه رییس جمهور منتخب آمریکا از سوی محافل سیاسی حزب دموکرات باشد که برخی رسانه های همسو نیز به آنها دامن می زنند تا در گشایش احتمالی رابطه آمریکا - روسیه در دوره ترامپ سنگ اندازی کنند، اما فضای 4 سال آتی در روابط روسیه و آمریکا از حیث مطرح شدن این قبیل شائبه ها و شایعه ها ، بسیار حساس وخبرساز خواهد شد.

ماه ها و سال های آینده مشخص خواهد کرد که ترامپ تا چه میزان خود را زیر " دِین " رییس جمهور روسیه می داند؛ او پیشتر بارها وعده داده روابط دوجانبه واشنگتن مسکو را بهبود بخشیده و با روسیه در حل و فصل بحران های بین المللی و مبارزه با تروریسم همکاری خواهد کرد. روس ها نیز بارها از مواضع ترامپ تمجید کرده و گفته اند بی صبرانه منتظر استقرار او در کاخ سفید هستند ؛ از شواهد و قرائن موجود چنین بر می آید که قرار است ماه عسل روابط واشنگتن مسکو برای نخستین بار پس از پایان جنگ دوم جهانی و پایان دوران جنگ سرد در دوران ریاست جمهوری ترامپ اتفاق بیفتد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران، تاریخ انتشار: 23دی1395، کدخبر: 517072: www.asriran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
0
پوتین ممکن است اسب تروای ترامپ باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین