پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
این پدیده از زشت ترین وقایع اجتماعی است که دیدن صحنه هایش روح هر رهگذری را زخمی می کند.
شعارسال: تکدی گری برای برخی از اشخاص به شغلی حرفه ای و پردرآمد تبدیل شده است و یکی از معضلات روزمره زندگی اجتماعی در شهرها است. درمعابر، پل های عابر پیاده، سر چهارراه ها، کنار خیابان ها، داخل اتوبوس و مترو وهر مکان عمومی دیگری که باشیم، این افراد را نظاره می کنیم. پدیده ناشایست و مخربی که کنترل ومحدود نمودن این معضل روشهای پیچیده مدیریت شهری و روانشناختی اجتماعی را می طلبد.

این پدیده از زشت ترین وقایع اجتماعی است که دیدن صحنه هایش روح هر رهگذری را زخمی می کند. اکثراین افراد هم معتادانی هستندکه کودکان معصوم را برای رسیدن به مقاصد شان به کار گرفته اند تا رهگذران با دیدن چهره معصوم کودکانشان به رحم آمده و کمک کنند ومتاسفانه نظاره نمودن این واقعیت اجتماعی تلخ، دل بسیاری را به درد می آورد که ایجاد نظم و امنیت جامعه و حقوق شهروندی دیگران را هم مختل می نماید.

در واقع تکدی گری در معابر شهری، پل های عابر پیاده، خیابانها، چهارراهها، مابین خودروها صحنه تکراری در خیابان ها و پیاده رو ها و فضاهای شهری است، همین امر باعث شده است که این پدیده ناخوشایند به چشم بسیاری از شهروندان به امری عادی و معمولی تبدیل شود. این پدیده می تواند بستری خطرناک برای بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی دیگر شود.

پیشروی متکدیان و ایجاد مزاحمت‌های فراوان برای شهروندان ازجمله مشکلاتی است که همچنان پا برجاست و درگوشه،کنار شهر ناخواسته شاهد حضورشان هستیم. حضور متکدیان درخیابانها و چهارراه ها، خودنمایی کولی های فالگیر در پارک ها و پمپ بنزین ها و اماکن عمومی علاوه برایجاد چهره نازیبا موجب سلب آسایش شهروندان هم شده است. متکدیانی که بدون هیچ گونه کار و تلاشی به نوعی سربار و مصرف گرا در جامعه به شمار می روند که درون خود ریشه های بسیاری از نابسامانی ها و آسیب های اجتماعی را پرورش می دهند.

افراد فرصت طلبی که زمینه شناسایی نیازمندان واقعی جامعه را ازبین می برند و مردم نمیتوانند کمک‏ های خود را برای دستگیری از نیازمندان واقعی به انجام برسانند و وقوع این امرمعضلی برای شهروندان شده است. در واقع متکدیان به عنوان یکی ازمعضلات اجتماع با استفاده از شگردهای متفاوت و با استفاده از نیّت خیرخواهانه و انسان دوستانه مردم اقدام به تکدیگری میکنند.

اکثر شهروندان در یاری رساندن به فقرا پیشقدم هستند، لکن سوء استفاده برخی از متکدیان از اعتقادات مذهبی و همنوع دوستی مردم موجب شده تا گدا پروری در اجتماع رواج یابد. گدایانی که با تظاهر به از کارافتادگی شان جملات تکراری را که بیشترآنها دروغ است برزبان آورده و با نهایت خواری و ذلّت، فقر و بیچارگی شان را به رخ دیگران کشانده تا از عاطفه و مهر اشخاص نهایت استفاده را ببرند و بدون زحمت کسب درآمد کنند.

بی تردید این پدیده از زشت ترین وقایع اجتماعی است که دیدن صحنه هایش روح هر رهگذری را زخمی می کند. درد پنهانی در اجتماع که فقر و بیکاری، مهاجرت ، فرار از منزل، طلاق والدین، سود دهی بدون زحمت و سرمایه، بهره کشی از کودکان بی پناه و هزار راز نهفته دیگر از علل عمده بروز این پدیده زشت در جامعه است.

تكدی گری در شهرها آسیب های دیگری همانند: دزدی، زورگیری و... را به همراه دارد و حضور چنین افرادی در اجتماع، چهره بصری شهر را هم زشت و غیرقابل تحمل می کند. به طور یقین بسیاری متکدیان نه از روی نیاز بلکه از روی عادت این کار را ادامه می دهند، اما این معضل اجتماعی زمانی نگران کننده است که کودکان به وسیله مادران شان وسیله ای برای جلب ترحم همشهریان می شوند تا درآمد بیشتری را نصیب این اشخاص کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایمنا، تاریخ انتشار: 10 آبان 1395، کدخبر: 252931، www.imna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین