پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۳۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
به گفته مدیر عامل شرکت آتبین، توليدات این شرکت كه مورد استفاده صنايع استراتژيك از جمله صنايع دفاعي ، فولاد، خودرو، مس، نفت و گاز است، مبتنی بر چنان دانش فنی بالايي است که از این حیث در برخي توليدات در رديف 4 يا 5 كشور دارنده اين فناوري قرار گرفته است
شعارسال: بيش از 500 مؤسسه و شركت در كشور در حال حاضر در ليست تحريم‌ها قرار دارند. اين شركت‌ها كه بخش قابل‌توجهي از آنها دانش‌بنيان، توليدي و داراي قدمت زياد نيز هستند و بار عمده‌اي از رشد صنايع هاي‌تك و تقويت و رشد فناوري در كشور را بر عهده دارند نيازمند حمايت و عنايت ويژه مي‌باشند؛‌ اگر مسئولان با اقداماتي قاطع، سريع و عملياتي به كمك آنها نشتابند، ادامه حيات و فعاليت آنها به مخاطره مي افتد. با در نظر گرفتن اين كه دشمنان نظام و انقلاب با نگاه كارشناسي و بررسي دقيق اين صنايع گلچين را انتخاب نموده‌اند، مي‌طلبد كه دولتمردان محترم و مسئولين اجرائي نيز نگاه هوشمندانه‌اي به اين امر معطوف نمايند.

علاوه بر تحريم‌هاي عمومي و كلي در سيستمهاي مالي، ‌نفت،‌ صنعتي، خودروئي و غيره حدود 500 مؤسسه و شركت صنعتي و مؤسسه در كشور وجود دارد كه مستقيما در ليست تحريم‌هاي ظالمانه پنج سال گذشته استكبار جهاني قرار گرفته اند و برخي مديران اين شركت‌ها گلايه دارند كه طي اين مدت، نه فقط مورد حمايت مسئولان دولتي و سيستم بانكي واقع نشده اند، بلكه عوامل و ابزارهاي متعددي نیز كه نوعي اعمال تحريم داخلي است، موجب شده كه اين واحدها در تنگنا قرار گيرند.

گروه صنعتي آتبين، با 25 سال سابقه و 400 نفر پرسنل، از واحدهاي دانش بنيان با توليدات انحصاري استراتژيك و يكي از كارخانه‌هاي صاحب نام كشور بوده كه پروژه‌هاي خطير و حساسي را به انجام رسانيده، از آن جمله مي‌توان به طراحي- ساخت و بهره‌برداري از 7 خط توليد كپسولهاي CNG، خطوط توليد پره‌توربين و پوسته توربين در اكثر بخشهاي گروه مپنا، خطوط توليد پوسته موتور S7 در ايران خودرو، خطوط توليد انواع فنر براي شركت سايپا، خطوط پيشگرم نورد فولاد، انواع پروسه‌هاي ذوب و عمليات حرارتي آلومينيوم، طرح توسعه فولاد اسفراين و فولاد ‌آلياژي يزد، اجراي طرح لوله‌هاي مسي و نيز خط نورد مجتمع فولاد بافق و ... اشاره نمود.

به گفته دكتر كيوان اطمينان مدیر عامل شرکت آتبین، توليدات این شرکت كه مورد استفاده صنايع استراتژيك از جمله صنايع دفاعي ، فولاد، خودرو، مس، نفت و گاز است، مبتنی بر چنان دانش فنی بالايي است که از این حیث در برخي توليدات در رديف 4 يا 5 كشور دارنده اين فناوري قرار گرفته است، به طوری که در حال حاضر بی نیاز از بیگانگان به تامين بخش مهمي از نيازهاي اساسي كشور موفق شده و حتي تنگناهاي ناشي از تحريم ها باعث شده است كه محصولات اين شركت از استقبال بيشتري در بازار داخلي برخوردار شود. اين شرايط موجب شده است كه اين گروه صنعتي به فرموده و تعبير مقام معظم رهبري در يك جريان جهاد اقتصادي وارد شده و با اصرار به دستيابي به افتخارملی به كسب دستاوردهاي مهمي در چند سال اخير موفق شود در حالي كه كشور مان طي اين دوره، مورد شديدترين تحريمها قرار داشته است.

از جمله اينكه اين واحد در حال حاضر حدود دهها قرارداد مهم براي توليد حساس‌ترين دستگاه‌ها در سازمانهاي مختلف و مراكز صنعتي بزرگ در حال اجرا دارد كه انجام آنها با وجود مشكلات زياد و محدوديتهاي عديده در حال پیشرفت است .

در اين ميان برخي مشکلات داخلي موجود مانند عدم اجرائي شدن قانون رفع موانع توليد (عليرغم تصويب) كه شرايط خاص حاصل از تحريم را هدف قرار مي‌دهد به مرحله اجرا درنيامده و مجموعه‌هاي صنعتي از بابت كمبود نقدينگي، مشكلات اخذ وام ها و تسهيلات صنعتي، پرداخت ماليات هاي مختلف، حقوق سازمان تامين اجتماعي و هزينه هاي ديگر شديدا تحت فشار قرار گرفته‌اند. هر چند به جرأت مي‌توان گفت عليرغم شرايط خاص تحريم و ركود حاكم، شرايط جهادي و متهورانه‌اي در قانون مذكور در نظر گرفته نشده است.

دكتر اطمينان مي گويد: مثال اینگونه صنایع مثال جانبازانی است كه پس از يك كارزار سخت با دست و پاي مجروح و شكسته زمين‌گير شده اند،‌ اما کمکی به آنها نمی‌شود و بانيان امر هيچگونه حمايت و مساعدتي از آنها به عمل نمي آورند، بخصوص در حوزه فعاليت‌هاي اين‌چنيني با وجود اينكه اين گونه توليدات كاملا انحصاري است و ورود مشابه آنها از خارج به دلايل تحريم امكان پذير نيست، اما قوانين مصوب دولت و مجلس را هم كه در اين موارد به تصويب رسيده اجرا نمي‌كنند. كما اينكه طبق مصوبه مورخ 20/ 12/ 93 بانك مركزي بنا بود حتي در شرايط داشتن معوقات بانكي، دادن تسهيلات به شركت‌هاي خوش حساب بانكي قبل از سال 90 بلامانع باشد كه اين قانون هيچ‌گاه اجرائي نشده است.

مديرعامل شركت آتبين فرمايشات مقام معظم رهبري درمشهد را فصل‌الخطاب دانسته و مي‌گويد: ايشان تمام مسئولان كشور را به حمايت از جهادگران جبهه اقتصاد مخصوصا در صنايع پيشرفته و دانش بنيان دعوت كرده‌اند و ما انتظار داريم اين دعوت لبيك گفته شود.

وي مي‌افزايد: اين شركت همچنان براي انجام توليدات پيشرفته و فوق العاده حساس و مهم خود بايد در پيچ و خم مقررات اداري و آئين نامه ها و بخشنامه ها اسير گردد و حتي در مقام فروش كالا، بايد از آئين نامه هاي سازمانهاي خريدار تبعيت كند تا كالايي را كه كاملا توليد آن در انحصار اين شركت است با شرایطی که آنها تعیین می‌کنند بفروشد.

وي البته انتظار بيشتري ندارد و مي گويد كه حداقل بخشنامه‌هاي بانك مركزي در تخصيص منابع مصوبات دولت و مجلس در خصوص كمك هاي ويژه به شركت‌هاي دانش بنيان و انحصاري، بايد به اجرا گذاشته شود، هرچند به نظر مي‌رسد اين حداقل كاري است كه طبق فرمايشات مقام معظم رهبري مي بايست در جهت حمايت از اين جهادگران انجام شود .

* نوسانات ارزي سالهاي اخير يك دليل ديگر

در اين ميان رسول تقربيان معاون حقوقي گروه صنعتي آتبين مي‌گويد كه نوسانات شديد نرخ ارز در سالهای اخیر همزمان با اعمال تحريم هاي بين‌المللي، مشكلاتي فراهم كرد كه بعضي از شركت ها را به تعطيلي كشاند و بعضي ديگر را به ركود و اين مجموعه هم نتوانست مبالغ قابل توجهي از مطالبات خود را وصول نمايد.

وي افزود: بديهي است شركت آتبين با مديريت جهادي، در سالهاي اخير طوفان مهيبي را از سرگذراند كه نتيجه آن نه تنها استمرار فعاليت شركت و تامين حساس ترين قطعات مورد نياز صنايع كشور بود بلكه شاهد رشد توليدات و قراردادها بوديم.

در اين ميان تاكيدات مكرر مقام معظم رهبري براي يك حركت جهادي در عرصه اقتصادي كشور بود كه همگان را به آن سمت فراخوانده‌اند و همه ما مكلف هستيم فرامين رهبر فرزانه خويش را به دقت اجرا نمائيم، حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي فرمودند:‌ اقتصاد كشور نيازمند حركتي جدي است و در اين عرضه كارزار هركسي بتواند به نفع كشور تلاش كند، جهاد كرده است؛ اما بعضاً درخصوص اين جهادگران اقتصادي شاهد آن هستيم كه برخي از ارگانها و نهادهاي اجرايي كمتر غمشان را خورده‌اند. يعني نه تنها بايد تمام تعهدات مالي از قبيل ماليات ها، بيمه‌هاي كارگري، هزينه هاي سربار و حقوق پرسنل و امثال آنها به موقع پرداخت شود، بلكه حتي براي زمان‌هايي كه بازار راكد و كشور نيز در بحران بوده، سود و جرائم بانكي،‌ ماليات و ... مثل دوران رونق محاسبه و اخذ شده است.

تقربيان اضافه مي‌كند كه حالا بانك‌ها به خاطر كوچكترين بدهي معوق گشايش اعتبار نمي‌كنند، تسهيلات ارائه نمي‌دهند و حتي دسته چك نيز صادر نمي‌كنند. آیا مفهوم كاملا روشن اين گونه برخوردها، يعني عدم حمايت از صنعت و مخصوصا اين نوع صنعت استراتژيك؟ مگر متصور است كه واحد اقتصادي در اين شرايط پيچيده فعاليت نمايد و داراي مشكل مالي نباشد؟

معاون حقوقي شركت آتبين تسهيلات مأخوذه از بانكها را به 3 قسمت تقسيم مي كند و مي افزايد: يك سري از تسهيلات اخذ شده به جاي توليد به دلالي خريد زمين و مستغلات صرف شده. يك سري ديگر تسهيلات را گرفته اند و با آن به خام فروشي پرداخته‌اند و دسته اي ديگر هم تسهيلات گرفته اند و صرف ساخت و توليد حساس ترين كالاهاي مورد نياز جامعه در شرايط تحريم کرده‌اند و در حال حاضر نيز با سختي ادامه فعاليت مي‌دهند، سوال ما اين است كه دولت براي اين دسته اخير چه راهكارهايي جهت ادامه حيات و بقاء آنها انديشيده است و تا چه ميزان قوانين حمايتي اجرا گرديده است؟

* هزينه هاي ساختاري ايجاد شغل در صنايع پيشرفته

اما مهندس مشيريان قائم مقام مديرعامل از يك زاويه ديگر وضعيت مالي را مورد تحليل قرار داده و با نگاهي موشكافانه هزينه هاي ساختاري ايجاد اشتغال در صنايع«Hi tech» و دانش بنيان را مطرح مي‌سازد.

به گفته مشيريان هزينه ساختاري ايجاد يك فرصت شغلي در صنايع برحسب محاسبه وزارت كار بالغ بر400 تا 800 ميليون تومان مي باشد كه اين مبلغ در صنايع پيشرفته و دانش‌بنيان چند برابر مي‌شود و اين در حالي است كه شركت آتبين در حال حاضر بيش از 400 نفر را تحت اشتغال قرار داده که مشخص است چه سرمایه‌هایی به لحاظ مالي و منابع انساني در اين مجموعه نهفته است. البته در صورت رونق توليد قادر به افزايش چشمگير سطح اشتغال فعلي نيز خواهد بود.

قائم مقام مديرعامل شركت اهميت حمايت از اين نوع شركت ها را غير قابل انكار ارزيابي كرده و اضافه مي‌كند: در حاليكه دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي درصدد نابود كردن اين نوع مجموعه‌ها به لحاظ جايگاه ويژه آنها در توليد محصولات فرا پيشرفته و استراتژيك هستند، متوليان صنعت بايد از ضربه پذيري آنها ممانعت كرده و از طريق يك سري قوانين و تدابير از شركت‌هاي نظير اين مجموعه حمايت ويژه،‌ قاطع، ‌سريع و عملياتي نمایند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 15 تیر 1394، کدخبر: 895755، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
این همه حرف درمورد شرکت های دانش بیان زدین این همه گفتین برای پیشرفا اشتغال زایی لازمه ازشون حمایت کنسن همش حرف بود مثل همه حرفاتون م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین