پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۴۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: 'هیرکان' ماده پلنگی که شهریور ماه در پارک ملی گلستان واقع در شرق استان رها شد، اکنون بعد از گذشت 5 ماه زندگی طبیعی خود را طی می کند.

شعارسال: 'هیرکان' ظهر سه شنبه دوم شهریور با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان استان گلستان در پارک ملی گلستان رها شد.

هیرکان از جمله توله پلنگ هایی است که بیش از 2 سال قبل تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان شدند و بعدها نام شان در شناسنامه 'ورکان و هیرکان' ثبت شد.

ماده پلنگی که امسال درپارک ملی گلستان آزاد شد، اکنون با چشیدن طعم آزادی و زندگی در طبیعت براساس آخرین داده های ارسالی از فرستنده ماهواره ای، مساحتی بالغ بر ده هزار هکتار از زیستگاه های دشتی، تپه ماهوری، جنگلی وصخره ای پارک ملی گلستان را به عنوان مامن پذیرفته و با زیرکی توانسته تمامی سختی های طبیعت بکر پارک ملی را پشت سر بگذارد.

براساس اعلام روز یکشنبه محیط زیست گلستان ،مجتبی حسینی در این زمینه گفت که هیرکان توانسته با پذیرش مامن جدید خود را با محیط طبیعی و جدید وفق دهد و هوش و ذکاوت خود را به عنوان یک گربه سان به اثبات برساند.

وی اضافه کرد: در ابتدا محیط زیست نیز رها سازی هیرکان را بدون خطر تصور نکرده بود ،اما اکنون این ماده پلنگ زندگی طبیعی خود را داشته و تنها خطراتی شامل حال او بوده که ممکن است سایر پلنگ های پارک ملی گلستان را تهدید کند.

حسینی ادامه داد: ما به همان اندازه که نگران سایر زیستمندان در محیط طبیعی آنها هستیم ،برای هیرکان هم نگرانیم، اما مهمترین نگرانی با توجه به جمعیت مطلوب پلنگ درپارک ملی گلستان رقابت بین گونه ها بوده که ممکن است به منازعه و درگیری منجر شود.

معاون حفاظت محیط زیست گلستان افزود با شناسایی زیستگاه مناسب به رها سازی ورکان نیز می اندیشیم تا این پلنگ نر هم درمحیط طبیعی زندگی خود را ادامه دهد.

پلنگ ماده به دلیل مهارت بیشتر در شکار و آمادگی برای زندگی مستقل ابتدا در زیستگاه رهاسازی شد و توسط گردن بند ردیابی که به گردنش متصل است، پایش می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 26 دی 1395، کدمطلب: 82387665 (5777595) ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
باید در خصوص خسارت های که این جانور به دامدارها وارد می کندف بیمه ای در نظر گرفته شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین