پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
کاوش در مشهد مرغاب به کشف دیوار هخامنشی به طول بیش از 20 کیلومتر، شناسایی 300 گور دوران تاریخی، شناسایی و مطالعه ساختارهای آبی دوران هخامنشی، شناسایی آثاری از دوران میان سنگی، نوسنگی و محوطه های استقراری، کشف معادن تاریخی سنگ و... انجامید.

شعارسال: حمید رضا کرمی (سرپرست هیأت بررسی و شناسایی باستان شناختی بخش مشهد مرغاب شهرستان خرمبید) با اعلام این خبر گفت : علاوه بر دشت کمین و دشت سرپنیران دشت مرغاب نیز که در شهرستان خرمبید قرار دارد از لحاظ طبیعی و موقعیت جغرافیایی در پیوند با پاسارگاد است.

او افزود : این مناطق را می توان از مهمترین قسمتهایی دانست که همواره در دوره های مختلف مورد توجه انسانها بوده و در جریان فعالیت های پایگاه میراث جهانی پاسارگاد مورد مطالعه قرار گرفته است.

این باستان شناس اظهار داشت :با توجه به اهداف جامعی که در حوزه برنامه های باستان شناسی این پایگاه قرار گرفته ، بررسی میدانی محدوده مورد نظر توسط گروه باستان شناسی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با همکاری کارشناسان و متخصصین کارآزموده در حال انجام است.

به گفته او ، در این پروژه که تمام بخشهای این منطقه را شامل میشود، تیم پژوهشی با بررسی جزییات آثار شناسایی شده و با هدف کلان که شامل مرجع مناسب برای فعالیتهای پژوهشی مطالعاتی، دستیابی به بهترین روش حفاظتی از آثار با در نظر گرفتن موقعیتهای خاص جغرافیایی، مسیرهای دسترسی و روش حفاظت از آنها است اقدام به بررسی، تحلیل و تکمیل مطالعات و تدوین و مستندنگاری آنها میکند.

*ترسیم نقشه پراکنش آثار تاریخی

کرمی افزود : جمع آوری داده ها از جمله برداشت پلان، موقعیت یابی جهانی مکان، برداشت سفال، دوره بندی، مستندنگاری آثار معماری، مشخص کردن وضعیت مالکیت و ... طی برنامه ای هدفمند برای ترسیم نقشه پراکنش آثار تاریخی این منطقه به تفکیک دوره بندی پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی و نقشه ارتباطی مکانی آثار تاریخی مهم دوره ها، بخشهایی از این پروژه است.

وی تصریح کرد :تاکنون از شهر هخامنشی پاسارگاد تنها بخش های از محوطه حکومتی کشف شده و در دوره های گذشته بیشتر به آن پرداخته شده و از زیر ساختهای حکومتی و زندگی مردم عادی پیرامون بخش شاه نشین اطلاعات کمی در اختیار است.

سرپرست هیأت بررسی و شناسایی باستان شناختی بخش مشهد مرغاب گفت : پراکندگی آثار هخامنشی نظیر سد ها، کانال ها و معادن هخامنشی که دارای ارتباط مستقیم با شهر پاسارگاد است و گستره آن از چمیان(شهید آباد) درشهرستان خرمبید آغاز و تا دره سیوند در جنوب دشت پاسارگاد و دشت کمین ادامه یافته است.

به گفته این باستان شناس ، درگستره مورد مطالعه، قطعاً آثار مهم دیگری نیز از این دوران و دوره های پیش و پس از آن وجود دارد که بخش هایی از این آثار و محوطه های تاریخی فرهنگی ارزشمند تاکنون شناسایی شده است.

*کشف دیوار به طول 20کیلومتر

او ، کشف دیوار هخامنشی به طول بیش از 20 کیلومتر میان تنگ بلاغی و کوه های جنوبی سرپنیران، شناسایی نزدیک به 300 گور دوران تاریخی در مناطق مورد مطالعه، شناسایی و مطالعه ساختارهای آبی دوران هخامنشی شامل چندین سد و نزدیک به 80 کیلومتر کانال آبرسانی در منطقه تنگ حنا، دشت علفی قادرآباد، پاکوه پاسارگاد، سرپنیران و دشت کمین را از موارد شناسایی شده در این طرح اعلام کرد .

کرمی اظها رداشت :شناسایی آثاری از دوران میان سنگی و نوسنگی و محوطه های استقراری مربوط به دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران اسلامی، کشف معادن تاریخی سنگ در ارتباط با بناهای محوطه پاسارگاد، تنها بخشی از آثار و نشانه های فرهنگی است که تاکنون در جریان انجام این پژوهش شناسایی شده است.

*ادامه کاوش ها

سرپرست هیأت بررسی و شناسایی باستان شناختی بخش مشهد مرغاب افزود : با توجه به گستردگی مناطق مورد مطالعه پیش بینی می شود این برنامه تا پایان زمستان سال جاری ادامه یابد.

او تهیه و راه اندازی پایگاه اطلاعات مکانی(GIS) آثار و پدیده های باستان شناختی شهرستان پاسارگاد را یکی از مهمترین اهداف مورد نظر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد دانست که پس از انجام بررسی و مطالعه میدانی در مناطق یاد شده، انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرستان پاسارگاد و بخش مشهد مرغاب در شمال استان فارس، در منطقه کوهستانی قرار گرفته ، این منطقه را شامل چندین دشت میان کوهی دانست که از راه چند دره و تنگ کوهستانی به یکدیگر مرتبط می شوندو میانگین ارتفاع این مناطق 1850 متر از سطح دریا است.

بررسی و شناسایی باستان شناختی بخش مشهد مرغاب شهرستان خرمبید استان فارس ،با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می گیرد .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 27دی1395، کدخبر: 448390: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین