پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۵۷۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در بسیاری از موارد محیط زیست موافق با اقدامات صنعتی نبوده، از جمله ایجاد بخش‌های صنعتی در شهرک بختیاردشت که با صراحت مخالفت خود را اعلام کرده است.

شعارسال: حمیدرضا ظهرابی ظهر امروز در نشست خبری اداره کل محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و جمعیت در شهرها رشد داشته‌ایم که هیچ کدام از این‌ها با مفاهیم توسعه پایدار یکسان نبوده، توسعه باید در جهت اعتلای یک مجموعه به صورت همه جانبه رخ دهد، صنعت ما رشد داشته اما زمانی که مسائل زیست محیطی در نظر گرفته نشود توسعه نیست.

وی افزود: رشد نامتوازن سبب فشار بر محیط زیست، آلودگی هوا، آلودگی منابع آب و خاک و افزایش بیابان می‌شود که همه این‌ها محصول مدیریت نادرست بوده، شهرهای متراکم و نزدیک به هم در مرکز استان عمده صنعت، کشاورزی و جمعیت ما را تشکیل می‌دهند و همه در حال بهره‌برداری از محیط و تزریق آلودگی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: اشتباهی که در موضوع آب و هوا داشتیم این بود که بالاترین امکان تولید یک اکوسیستم را ملاک برنامه ریزی خود در گذشته قرار داده‌ایم، در حالی که باید حداقل یا متوسط توان محیط را در نظر می‌گرفتیم. در موضوع آب توسعه‌ای که در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت داشتیم متناسب با شرایط پرآبی بوده و نتیجه آن این شد که در شرایط خشکسالی آن ظرفیت را در حال حاضر نداریم و با مشکلات مواجه شده‌ایم.

*در بسیاری از موارد محیط زیست موافق با اقدامات صنعتی در استان نبوده است

وی تصریح کرد: اندازه ظرفیت آلودگی ما در محیط شهری باید متناسب با روزهای سکون هوا باشد و اگر حداقل ظرفیت را در رشد بخش‌های مختلف دیده بودیم این اتفاقات رخ نمی‌داد، ظرفیت استان ما توسعه گردشگری بوده در حالی که استان ما مدتی صنعت و مدتی دیگر کشاورزی را محور توسعه خود قرار داده است.

ظهرابی با اشاره به وظایف سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در بسیاری از موارد محیط زیست موافق با اقدامات صنعتی نبوده، محیط زیست موافق ایجاد بخش‌های صنعتی در شهرک بختیاردشت نبوده و با صراحت مخالفت خود را اعلام کرده، بسیاری از کسانی که روزی به مخالفت سازمان محیط زیست توجه نکردند امروز متوقع محیط زیست شده‌اند.

*خواسته‌های زیست محیطی اولویت دولت است

وی افزود: امروزه خواسته‌های محیط زیست در اولویت دولت قرار گرفته و در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به مسائل زیست محیطی شده، باید از امروز برای حل مشکلات زیست محیطی استان تلاش کنیم و در این راه مردم می‌توانند نقش بسیاری داشته باشند، فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست از ضروریات ماست و ما نیز آن را در اولویت برنامه‌های خود در سطح استان آورده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدام صورت گرفته در راستای فرهنگ‌سازی خاطرنشان کرد: حدود هزار معلم تحت آموزش محیط زیست قرار گرفته‌اند تا با حضور در مدارس موضوعات زیست محیطی را به صورت جدی پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به تمدید برنامه کاهش آلودگی هوا در سال گذشته جلسات کنترل آلودگی هوای اصفهان به صورت مرتب برگزار و ادارات کنترل می‌شوند، از ابتدای دولت 2 مصوبه داشتیم که اجرای این مصوبات در دستور کار قرار گرفته و در حال پیگیری است، دیوان محاسبات استان و سازمان بازرسی همکاری خوبی را برای ارزیابی دیگر دستگاه‌ها آغاز کرده‌اند.

ظهرابی با اشاره به نظارت بر واحدهای صنعتی بیان کرد: یکی از دیگر اقدامات، پایش و نظارت بر صنایع است، برخی واحدهای صنعتی اگر رها شوند روز و شب متفاوتی دارند، در سال 92 تعداد پایش‌ واحدهای صنعتی یک هزار و 253 مورد بود که این عدد امسال به 7 هزار 460 مورد رسیده است، بر اساس آمار عملکرد پایش شبانه محیط زیست اصفهان در کشور رتبه نخست را دارد.

وی گفت: تعداد اخطارهای صادر شده در ابتدای دولت 382 مورد بوده و در 93 به 700 مورد و سال گذشته به 1442 و امسال نیز تا کنون بیش از 1500 مورد بوده است، در سال 92 حدود 170 واحد، سال 93 حدود 325 واحد، سال گذشته 712 واحد و در 9 ماهه نخست امسال 515 مورد واحد صنعتی به دلایل مختلف زیست محیطی تعطیل شده‌اند.

*دستگیری شکارچیان غیر مجاز در سطح استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به دستگیری شکارچیان غیرمجاز اظهار داشت: در 9 ماه نخست سال جاری 116 سلاح را از شکارچیان جمع‌آوری کرده‌ایم، از این تعداد 37 سلاح غیرمجاز بوده که این محصول گشت و کنترل شدید همکاران در محیط زیست بوده، اغلب شکارها در شهرستان کاشان و فریدن بوده است.

وی با اشاره به اقدام صورت گرفته در حوزه سوخت و مصرف بهینه انرژی افزود: مصرف مازوت با گوگرد 3 درصد از چرخه مصرف 2 نیروگاه مجاور شهر اصفهان را تشکیل داده که از ابتدای سال 93 حذف شده، با این اقدامات طی سال‌های اخیر از تیر ماه 93 تا کنون با حذف مصرف حدود 12.5 میلیون متر مکعب سوخت مازوت در 2 نیروگاه از تولید و انتشار بالغ بر 146 هزار تن انواع آلاینده جلوگیری کرده‌ایم.

ظهرابی با اشاره به جایگزینی بنزین یورو 4 به جای یورو 3 در اصفهان خاطرنشان کرد: تامین و توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 در منطقه اصفهان توسط شرکت‌ پخش فرآورده‌های نفتی و پالایشگاه اصفهان صورت گرفت، جایگاه‌های سوخت استان نیز با نمونه برداری‌های مختلف کنترل شده‌اند.

وی با اشاره به اجرای طرح "کهاب" تصریح کرد: این طرح توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با نصب سیستم‌های جمع‌آوری بخارات فرار هیدروکربنی در 3 استیج در حال برگزاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه مسئولان اصفهانی نسبت به اداره محیط زیست کم‌لطفی کرده‌اند، گفت: اغلب مقامات کشوری در مصاحبه‌های خود اصفهان را بهترین استان در عملکرد محیط زیستی می دانند در حالی که اداره محیط زیست در استان اصفهان مورد بی مهری قرار گرفته‌ است.

وی با اشاره به عملکرد دستگاه‌ها‌ در حوزه محیط زیست بیان کرد: شرکت گاز استان، پلیس راهور و فرآورده‌های نفتی عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و پلیس راهور به نوعی در 2 سال اخیر با شتاب خوبی در برخورد با خودروهای دودزا عمل می‌کند، سازمان صنعت، معدن و تجارت آنطور که باید رضایت ما را کسب نکرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 27 دی 1395، کدمطلب: 1298108 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین