پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
فردیس (فریس) رضوانی، متولد تهران و دانش آموخته مهندسی نرم افزار و فناوری است و خود می گوید به واسطه خلبان بودن پدر و عمویش (خلبان جنگنده F4) از کودکی علاقه مند به طراحی خودرو بوده است.

شعار سال: اولین خودروی رضوانی، Vencer Sarthe بود که به دلیل هزینه های ساخت بالا، نتوانست به مرحله تولید برساند و امتیاز آن را واگذار کرد. اما با Beast که ۲ سال پیش برای اولین بار معرفی شد، موفق شد رویای خود را به حقیقت تبدیل کند.
جالب این است که رضوانی موتورز با تنها ۵ هزار دلار سرمایه اولیه تاسیس شده و اینطور که فردیس رضوانی می گوید، تمامی این ۵ هزار دلار صرف طراحی و گرفتن رندرینگ های نزدیک به واقعیت از طرح کامپیوتری شد. به گفته فردیس رضوانی این طراحی، مشخصات فنی و عملکردی و مفهوم کلی خودرو بازخورد بسیار خوبی از رسانه ها گرفت و با دریافت اولین سفارش بود که ساخت و توسعه نمونه پیش تولید و تجهیز کارگاه برای تولید آغاز شد.


آغاز کار رضوانی، با رودستر مهیجی بود که بر پایه ساختار و پلت فرم آریل اتم توسعه یافته، خودرویی جهنمی که در پیست، حتی بوگاتی ویرون سوپر اسپرت و لامبورگینی اونتادور را به زانو در می آورد اما آنچه که شخصیت متمایز از اتم به Beast رضوانی داده، ژست و استایل آدرنالین ساز و دینامیکی است که سخت می شود مجذوبش نشد.

ترکیب شاسی ایده آل آریل اتم و این پیکره سبک وزن و آیرودینامیک فرم گرفته از فیبر کربن، رودستری با وزن تنها ۷۵۰ کیلوگرم خلق کرده که به لطف ۵۰۰ اسب بخار قدرت پیشرانه ۲٫۴ لیتری مجهز به سوپرشارژر جا شده بین کابین و محور عقب، در کمتر از ۳ ثانیه تا تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت می گیرد. با تمام اینها Beast یک نقطه ضعف عمده دارد و آن هم تمرکز بیش از حد روی عملکرد محور بودن آن است که باعث شده مناسب سواری های روزمره نباشد.

برای خودرویی با قیمت پایه ۱۹۵ هزار دلار، نداشتن ابتدایی ترین امکانات ایمنی و رفاهی مثل ایربگ و سیستم تهویه جلوه خوبی ندارد، مخصوصا اینکه خودرو فاقد سقف و حتی درب باشد. این نیاز به خودرویی کاربردی تر برای سواری های روزمره، به خلق Beast Alpha انجامیده که هفته گذشته به صورت رسمی در موتور شو لس آنجلس رونمایی شد.

چیزی فراتر از یک Beast مسقف

Beast Alpha شاید صرفا یک Beast مسقف احساس شود اما فلسفه ساخت آن، به اضافه کردن یک سقف روی اتاق Beast رودستر محدود نبوده و رضوانی موتورز، تغییرات گسترده ای در طراحی و ساختار آن اعمال کرده که اصلی ترین آنها استفاده از مونوکوک اتاق لوتوس اگزیچ در آن بوده که رد آن، در فرم بالاتنه خودرو، مخصوصا در قاب شیشه جلو و سقف کاملا مشهود است.


مزیت اتاق اگزیچ این است که دارای پانل سقف قابل برداشتن نیز هست، به لطف آن، راننده و تک سرنشین جلو Beast Alpha هر زمان که خواستند، می توانند هیجان سواری زیر سقف آسمان را نیز با آن تجربه کنند. در ضمن، برخلاف ۲۰ رودستر که فاقد درب است و برای سوار شدن به آن، باید به سبک خودروهای مسابقه ای، از روی تنه جانبی خودرو به کابین پرید، آلفا دارای درهایی با مکانیسم بازشو منحصر به رضوانی موتورز است که به صورت کشویی به سمت طرفین و سپس جلو باز می شود.

کمی کُندتر و کمی گران قیمت تر از Beast

Beast Alpha نیز دارای موتور ۲٫۴ لیتری ۵۰۰ اسبی مشترک با Beast رودستر (البته متصل به توربوشارژر به جای سوپرشارژر) است اما با تغییرات گسترده ای که در اتاق و کابین اعمال شده وزن تمام شده اش به ۸۸۴ کیلوگرم رسیده و همین باعث می شود با گیربکس اتوماتیک ترتیبی که آپشنی ۱۰ هزار دلاری است، ۰٫۵ ثانیه دیرتر از ۲۰ رودستر، یعنی در ۳٫۲ ثانیه به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد.

با گیربکس استاندارد هم که از نوع ۶ سرعته دستی است، شتاب ۳٫۵ ثانیه برای آن اعلام شده است. با این حال و با وجود ۵ هزار دلار قیمت پایه بالاتری که آلفا در مقایسه با اتاق رودستر دارد، قطعا برای برخی خریداران گزینه جذاب تری خواهد بود چرا که در تزیین کابین بالا رده تر آن از چرم و الکانتارای به مراتب بیشتری بهره گرفته شده و دارای شیشه های جانبی (با بالابر برقی)، ایربگ و سیستم تهویه است.
برای خودرویی با قیمت پایه ۱۹۵ هزار دلار، نداشتن ابتدایی ترین امکانات ایمنی و رفاهی مثل ایربگ و سیستم تهویه جلوه خوبی ندارد، مخصوصا اینکه خودرو فاقد سقف و حتی درب باشد. این نیاز به خودرویی کاربردی تر برای سواری های روزمره، به خلق Beast Alpha انجامیده که هفته گذشته به صورت رسمی در موتور شو لس آنجلس رونمایی شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت آسیا، تاریخ 24 دی 95، کد مطلب:: www.asianews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین