پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
ویژگی های طبیعی، تاریخی و فرهنگی روستاهای استان مرکزی زمینه مناسبی برای رونق گردشگری روستایی است اما این ظرفیت ها در سایه نبود برنامه ریزی و کمبود اعتبار، رنگ باخته است.
شعار سال: بی توجهی به صنعت گردشگری و مغفول ماندن گردشگری روستایی در این میان، طی سال های اخیر باعث شده تا همواره سهم استان مرکزی در بخش جذب گردشگر، با وجود موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در مرکز کشور کمتر شود.

طی سال های اخیر مقرر شد طرح توسعه گردشگری روستایی در شش روستای استان مرکزی به صورت پایلوت انجام شود و روستاهای عنبرته و ضیاء آباد شازند، اسکان خنداب، ابراهیم آباد اراک، جاسب دلیجان و چناغچی زرندیه به این منظور انتخاب شدند.

روستای هزاوه نیز به عنوان زادگاه امیرکبیر، روستای هدف گردشگری در استان مرکزی است که با توجه به جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این روستا، مقرر شده زیرساخت های توسعه گردشگری روستایی در آن فراهم شود اما پروژه مرمت خانه امیرکبیر در هزاوه نیز در انتظار اعتبار است تا تکمیل شود.

روستای تاد در تفرش، یکی دیگر از روستاهای استان مرکزی است که کمتر کسی می‌داند این روستا زادگاه نظامی گنجوی بوده و این ظرفیت می‌تواند در کنار دیگر ظرفیت های گردشگری روستاهای استان، موجب رونق گردشگری شود.

گذشته از جاذبه‌های این چنینی، طبیعت بکر و زیبای برخی روستاهای استان مرکزی با آداب، رسوم، گویش، زبان و معماری خاص این روستاها، از دیگر ظرفیت‌های گردشگری روستایی در استان مرکزی است که باید شناسایی و شناسانده شود.

زیرساخت های توسعه گردشگری روستایی در استان فراهم شود

یک کارشناس حوزه گردشگری استان مرکزی در رابطه با ظرفیت های گردشگری این استان اظهار داشت: توسعه گردشگری روستایی بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این مهم امکان‌پذیر نیست.

جاذبه‌های گردشگریروستاهای استانمرکزی منحصر به فرد است و برخی از این جاذبه‌ها از لهجه و گویش خاص مردم آنها گرفته تا سوغات محلی را در هیچ نقطه از کشور نمی‌توان مشاهده کردسعید ابراهیمی افزود:شناساندن روستاها به گردشگران مهم‌ترین رکن ترویج گردشگری روستایی است اما جای این اقدام در گردشگری روستایی استان مرکزی تقریبا خالی است.

وی بیان کرد: استان مرکزی شمار زیادی از روستاهای دارای ظرفیت گردشگری را در دل خود جای داده که در صورت توجه و حمایت، می‌توان ضمن ایجاد بسترهای گردشگری روستایی در استان منبع درآمدزایی نیز برای مردم این مناطق ایجاد کرد.

ابراهیمی خاطرنشان ساخت: برخی جاذبه‌های گردشگری در روستاهای استان مرکزی منحصر به فرد است و برخی از این جاذبه‌ها از لهجه و گویش خاص مردم آنها گرفته تا سوغات محلی این روستاها را در هیچ نقطه از کشور نمی‌توان مشاهده کرد.

ایجاد زیرساخت گردشگری با توجه به معماری روستا انجام شود

کارشناس حوزه گردشگری اضافه کرد: توسعه زیرساخت های گردشگری در روستاها باید با توجه به کالبد و معماری روستا انجام شده و به گونه‌ای اقدام شود که فعالیت‌های عمرانی در مسیر توسعه گردشگری این روستاها، وجهه طبیعی، تاریخی و جذابیت روستا برای گردشگران را از بین نبرد.

ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در مناطق روستایی که ظرفیت گردشگری دارند، یکی از ضروری‌ترین اقدامات در راستای توسعه گردشگری روستایی است ابراهیمی اظهار داشت: گردشگری روستایی صنعتی پاک در مسیر توسعه هر منطقه است که می‌تواند ضمن ایجاد بستر ایجاد اشتغال برای روستاییان، از مهاجرت بی رویه به شهرها نیز جلوگیری کرده و ساختار اصیل روستایی را همچنان حفظ کند.

احمدی ادامه داد: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در مناطق روستایی که ظرفیت گردشگری دارند، یکی از ضروری‌ترین اقدامات در راستای توسعه گردشگری روستایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

استان مرکزی ظرفیت تبدیل شدن به کانون گردشگری روستایی را دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، به ظرفیت های گردشگری روستایی استان اشاره و بیان کرد: این استان با در بر داشتن پکیج کامل گردشگری روستایی می‌تواند به قطب گردشگری روستایی کشور تبدیل شود.

مرکزی یکی از استان‌های برخوردار از ظرفیت‌های گردشگری روستایی است، اما طی سال های گذشته نتوانسته از این امتیاز، آن طور که باید برخوردار شودسیدمحمد حسینی افزود: استان مرکزی یکی از استان‌های برخوردار از ظرفیت‌های گردشگری روستایی است، اما طی سال های گذشته نتوانسته از امتیاز این ظرفیت، آن طور که باید برخوردار شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری طبیعی در استان بیان داشت: ما در این استان هم شاهد وجود کویر هستیم و هم باغات گل و گیاه، استانی که در کنار وجود این ظرفیت ها از داشتن غارهای زیبا، بیشه‌های منحصر به فرد و آبشارهای خارق العاده نیز برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی محرومیت استان مرکزی از زیرساخت های گردشگری روستایی را یکی از مشکلات در مسیر توسعه این نوع گردشگری عنوان کرد و افزود: کارهای صورت گرفته در این بخش اندک بوده و کافی نیست و اگر ما خواهان حضور پررنگ گردشگران در روستاها هستیم، باید این زیرساخت‌های جذب گردشگر را در روستاها فراهم کنیم.

فرهنگ گردشگری روستایی باید برای روستاییان نهادینه شود

حسینی ترویج فرهنگ گردشگری در روستاهای استان را یکی از اولویت‌های کاری میراث فرهنگی برشمرد و گفت: نیاز است با ترویج فرهنگ گردشگری در میان مردم روستا، بستری فراهم شود تا مردم روستا بتوانند ضمن آن که خود را برای میزبانی از گردشگران آماده می‌کنند، زمینه ارائه خدمات به گردشگران و کسب درآمد نیز در آنان ایجاد شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به صنایع‌دستی هر منطقه و احیای هنرها و رشته‌های منسوخ شده ادامه داد: تولید سوغات اعم از تولیدات محلی، لبنی، باغی و خشکبار می‌تواند به رونق روستاها کمک کرده و جذابیت‌های روستا برای حضور گردشگران را افزایش دهد، ضمن اینکه توجه به این بخش موجبات ایجاد اشتغال در روستاها را نیز فراهم می‌کند.

با ترویج فرهنگ گردشگری روستایی باید بستری فراهم شود تا مردم روستا بتوانند ضمن آن که خود را برای میزبانی از گردشگران آماده می‌کنند، زمینه ارائه خدمات به گردشگران و کسب درآمد نیز در آنان ایجاد شودمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بی‌توجهی به تبلیغات و معرفی نشدن ظرفیت‌های گردشگری روستایی استان را عامل افول صنعت گردشگری روستایی طی سال های اخیر در استان مرکزی برشمرد و گفت: این ضعف باعث شد تا گردشگری روستایی استان نتواند به اهداف پیش‌بینی‌شده خود طی سال‌های گذشته برسد.

حسینی بحران کم آبی در روستاها و خالی از سکنه شدن این مناطق را از دیگر موانع پیش روی توسعه گردشگری در روستاهای استان مرکزی برشمرد و ادامه داد: این مساله اگر با دقت مدیریت نشود، علاوه بر ایجاد مشکلات خاص خود، بخش گردشگری را نیز با چالش‌ مواجه می‌کند.

به نظر می رسد با توجه به روند شدید مهاجرت از روستا به شهر در استان صنعتی مرکزی، رونق صنعت گردشگری در روستاهای دارای ویژگی جذب گردشگر، علاوه بر آنکه برای استان درآمدزایی ایجاد می کند و سبب آشنایی مردم اقصی نقاط کشور با پیشینه تاریخی و فرهنگی استان می شود، گامی در جهت توسعه روستا و حل معضل کنونی بیکاری در روستاها است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 26 دی 1395، کدخبر: 3876945: www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین