پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
هم اکنون دفع پساند و زباله های شهری در فرخ شهر غیر اصولی انجام می شود و مشکلات بسیاری از جمله آلودگی محیط زیست و خطر انتقال بیماری ها به مردم را ایجاد کرده است.
شعارسال: فرخ شهر یکی از قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است که در نزدیکی شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در فضای فیزیکی یک شهر یا یک منطقه برای حفظ سلامت آن موردتوجه ویژه و خاص قرار می‌گیرد مدیریت پسماندها و زباله‌های شهری و روستایی است که بی‌توجهی، کم‌کاری و سهل‌انگاری در این مورد می‌تواند سلامت افراد جامعه را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

مدیریت زباله در فرخ شهر، وضعیت مطلوبی ندارد و بدون رعایت اصول علمی و استانداردها در حال اجرا است. این امر سبب ایجاد چهره زشت در طبیعت و پراکندگی زباله‌ها شده و‌ همچنین موجب ایجاد مشکلات زیست‌محیطی و تهدیدکننده سلامت عموم شده است.

جدا از دفع غیراصولی زباله، بررسی میدانی خبرنگار مهر از محل دفع زباله نشان از تخلیه زباله‌های بیمارستانی توسط خودرو حمل زباله شهرداری فرخ شهر و تخلیه در کنار پسماندها و زباله‌های شهری دارد.

هرکدام از این کیسه‌های زباله بیمارستانی مملو از سرنگ، سرم، دستکش‌های بیمارستانی مصرف‌شده و... هستند که هیچ‌کدام از این زباله‌های بیمارستانی سوخته نشده و به‌راحتی در کنار زباله‌های شهری رها می شوند.

از طرفی محل دفع زباله شهری شهر فرخ شهر در کنار فاز جدید قطب صنعتی شهرکرد قرار دارد که واحدهای تولیدی و صنعتی جدیدی در این قطب صنعتی ساخته‌شده است که احتمال انتقال آلودگی زباله‌های بیمارستانی و شهری توسط حشرات به این واحدهای تولیدی و صنعتی وجود دارد.

منطقه فناوران فرخ شهر که بسیاری از شهروندان فرخ شهر در آن کار می‌کنند نیز در نزدیکی محل دفع زباله قرار دارد که خطر انتقال آلودگی‌های زباله‌های بیمارستانی و شهری توسط حشرات به این منطقه نیز وجود دارد.

نایب‌رئیس انجمن زیست‌محیطی تسنیم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: یکی از مشکلات مهم حوزه محیط‌ زیست بحث عدم مدیریت حمل و دفع زباله در سایر نقاط کشور و استان است.

هومان خاکپور عنوان کرد: مشکلات دفع زباله در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد که متأسفانه محل‌ها دفع زباله به محل‌های رهاسازی دفع زباله تبدیل‌شده است.

وی افزود: شهرداری‌ها به‌عنوان متولی دفع زباله شهری و دهیاری‌ها به‌عنوان متولی دفع زباله در روستاها در برخی از نقاط زباله هارا به‌صورت غیراصولی و غیراستاندارد در محل‌های دفع زباله رها می‌کنند.

وی بیان کرد: رهاسازی و دفع غیراصولی زباله موجب پراکنده شدن زباله‌ها در طبیعت و عرصه‌های مختلف مرتعی و جنگلی می‌شود.

نایب‌رئیس انجمن زیست‌محیطی تسنیم افزود: پراکنده شدن زباله‌ها ازجمله کیسه‌های پلاستیکی توسط باد علاوه بر از بین بردن چهره زیبای طبیعت موجب به خطر افتادن سلامتی پرندگان، حیات‌وحش، دام‌های اهلی و حتی مردم می‌شود.

* تخلیه زباله های بیمارستانی توسط کامیون شهرداری فرخ شهر

وی بیان کرد: انباشته شدن زباله‌ها و عدم دفع استاندار و به‌موقع موجب هجوم پرندگان و حیات‌وحش به زباله‌ها می‌شود که این امر سلامتی این حیوانات را به خطر می‌اندازد.

این کارشناس منابع طبیعی و حوزه محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه زمانی وضعیت آلودگی در محل دفع زباله بسیاری اسف‌بار می‌شود که زباله‌ها تفکیک نشوند، ادامه داد: آمیخته شدن زباله‌های خطرناک و بیمارستانی با زباله‌های شهری می‌تواند خطرات جدی در حوزه سلامتی جامعه ایجاد کند.

وی ادامه داد: نظارت در این حوزه جز وظایف مسلم دستگاه‌های متولی ازجمله شهرداری‌ها، شبکه بهداشت علوم پزشکی و محیط‌زیست است و نظارت‌ها باید در این خصوص جدی‌تر باشد.

خاکپور بیان کرد: آمیخته شدن زباله‌های بیمارستانی با زباله‌های شهری بسیاری نگران‌کننده است وخسارت های بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد و خطرات آن بسیار زیادتر از زباله‌های شهری است.

وی بیان کرد: ریخته شدن زباله‌های بیمارستانی در محل دفع زباله‌های شهری به علت سهل‌انگاری و عدم نظارت درست موجب آلودگی در حوزه‌های آب، خاک، حیات‌وحش، دام‌های اهلی و... می‌شود و باید مسئولان در این حوزه هر چه سریع‌تر وارد شوند و اجازه ندهند زباله‌های بیمارستانی در محل دفع زباله‌های شهری و خانگی ریخته شود.

این فعال محیط زیست افزود: زباله‌های بیمارستانی باید تحت شرایط خاص امحا شود و خطرات زباله‌های بیمارستانی از بین برده شود.

وی درباره سؤال خبرنگار مهر در خصوص اینکه احتمال انتقال بیماری از طریق حشرات از محل دفع زباله شهری فرخ شهر به واحدهای صنعتی منطقه وجود دارد، اظهار داشت: پشه‌ها و حشرات عامل بیماری می‌توانند به واحدهای صنعتی ورود پیدا کنند و سلامتی کارکنان و مواد غذایی تولیدی واحدهای صنعتی را تحت تأثیر قرار بدهند.

وی ادامه داد: خطر انتقال بیماری به کارکنان واحدهای صنعتی اطراف محل دفع زباله وجود دارد.

وی بیان کرد: در بحث جانمایی دفع زباله استانداردهای وجود دارد اما اشکال کار ازاینجا آغاز می‌شود که هنگامی‌که مجوزها در این زمینه صادر می‌شود که محل‌های دفع زباله استاندارد تعریف می‌شوند.

خاکپور تأکید کرد: محل‌های دفع زباله در زمان صدور مجوز به‌گونه‌ای تعریف می‌شوند که زباله‌ها بسیار زود امحا می‌شوند و دفع می‌شوند و امکان نشستن حشرات ازجمله پشه‌ها بر روی انها داده نمی‌شود و محل‌های دفع زباله با یک فرض محال ایجاد می‌شوند.

مسئله دفع زباله شهر فرخشهر در جوار فاز جدید قطب صنعتی شهرکرد مشکلات بسیاری برای واحدهای تولیدی این منطقه ایجاد کرده استمدیر بخش بهداشت و محیط‌ زیست کارخانه فولادسازی تاراز در گفت‌وگو باخبرنگار مهر اظهار داشت: مسئله دفع زباله شهر فرخشهر در جوار فاز جدید قطب صنعتی شهرکرد مشکلات بسیاری برای واحدهای تولیدی این منطقه ایجاد کرده است.

یعقوب القاصی اظهار داشت: حشرات بسیار زیادی از سمت محل دفع زباله فرخ شهر به سمت این واحد تولیدی می‌آیند که احتمال اینکه اکثر این پشه‌ها ناقل بیماری باشند وجود دارد و سلامتی کارکنان این واحد تولیدی درخطر است.

وی تأکید کرد: در بعضی‌اوقات به‌واسطه سوزاندن زباله‌ها دود غلیظی در منطقه ایجاد می‌شود که این نیز سلامتی کارکنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: طی سه سال گذشته این مهم پیگیری شده اما تاکنون به نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده‌ایم.

وی اظهار داشت: ضرورت دارد که محل دفع زباله شهر فرخ شهر جابجا شود.

* دفع پسماند در شهر فرخ شهر غیراصولی است

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: هم‌اکنون دفع پسماند در شهر فرخ شهر غیراصولی است و تذکرات در این خصوص داده‌شده است و مهلت برای رفع این مشکل داده‌شده است.

شهرام احمدی عنوان کرد: باید تلاش شود که مدیریت دفع پسماند در این شهر به‌صورت استاندارد انجام شودتا خطرات زیستی محیطی ایجاد نکند.

وی در ادامه عنوان کرد: مسئله پسماندها در سطح کشور جزو دغدغه‌های محیط‌زیست است.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مدیریت دفع پسماند در نقاط مختلف به‌صورت کامل انجام نمی‌شود، تأکید کرد: برخی مناطق دفع زباله ضوابط و استانداردها را ندارند و در برخی مناطق دفع زباله به‌صورت صحیح و استاندارد انجام نمی‌شود.

* پراکنده شدن زباله ها در طبیعت

وی با اشاره به رشد پایش پسماند در استان، تأکید کرد: بحث پایش پسماند از محل دفع پسماند در چهارمحال و بختیاری در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ از رشد ۷۷.۸ درصدی برخوردار بوده است.

احمدی با اشاره به اینکه اقدامات خوب و قابل‌توجهی در حوزه دفع پسماند در سطح استان انجام‌شده است، تأکید کرد: مکان‌یابی دفع پسماندهای عفونی که با همکاری محیط‌زیست، دانشگاه علم پزشکی و مدیریت معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری انجام شد از اقدامات ارزنده در این استان به شمار می‌رود.

وی در رابطه بااینکه وضعیت آمیخته زباله‌های بیمارستانی با زباله‌های شهری چگونه است، بیان کرد: آمیخته شدن زباله‌های بیمارستانی با زباله‌های عادی و خانگی تخلف است و باید برخورد قانونی شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تی نیوز، تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395، کدخبر: a9a063094917، www.tnews.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین