پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۰۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
آمارها‌ نشان مي‌دهد ۹۰ درصد زنان پس از طلاق پشيمان مي‌شوند و اين درحالي است که در اکثر مواقع تقاضاي طلاق از جانب خود زنان است و اين طلاق‌ها عمدتا هم توافقي است.

شعار سال: آمارها‌ نشان مي‌دهد ۹۰ درصد زنان پس از طلاق پشيمان مي‌شوند و اين درحالي است که در اکثر مواقع تقاضاي طلاق از جانب خود زنان است و اين طلاق‌ها عمدتا هم توافقي است.

موضوع طلاق که اين روز‌ها به عنوان يکي از مهم‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي مطرح است اگر چه پير و جوان نمي‌شناسد اما بيشتر از همه گروه‌هاي سني براي دختران در سن ۲۴ تا ۲۵ و براي پسران در سن ۲۷ تا ۲۹ را درگير کرده است. بنابراين در حال حاضر ميانگين طلاق زير ۲۵ سال است و به نظر مي‌رسد همين موضوع نشانهٔ مهمي بر کشف علت بسياري از طلاق‌ها و ندامت‌هاي پس از آن باشد اين مسئله در در برخي از استان‌ها تا آن اندازه بغرنج شده که ۶۰ درصد زوجين را گرفتار کرده است. با اين حال براي طلاق دلايل متفاوتي مطرح است که مهم‌ترين آن ميل جنسي است و ۶۰ درصد طلاق‌ها را نيز شامل مي‌شود.

زنان مطلقه نسبت به مردان شرايط سخت تري دارند

طبق بررسي‌هاي موجود چنين به نظر مي‌رسد که افزايش طلاق در مجموع براي زنان سنگين‌تر است و به همين دليل پذيرش جدايي و شرايطي که پس از ان پيش مي‌آيد براي زنان دشوار‌تر مي‌شود. به اعتقاد جامعه‌شناسان زنان مطلقه نسبت به مردان مطلقه به دلايل فرهنگي شرايط سخت تري دارند و با مشکلات عديده‌اي مانند ترس و تنهايي، افسردگي، مشکلات ناشي از حضانت فرزندان، مشکلات مالي و مهم‌تر از همه برچسب مطلقه از سوي جامعه و نگاه دست دومي مواجه هستند.

در حالي که ۹۰ درصد از مردان پس از طلاق مجددا ازدواج مي‌کنند ۹۰ درصد زنان پس از طلاق، مجرد مي مانند. از سوي ديگر کاهش آمار‌هاي ازدواج نيز نشان مي‌دهد آمار دختران مجرد سه برابر پسران مجرد است و همين مسئله موضوع طلاق را براي زنان حساستر کرده است.

علت بسياري از طلاق‌ها جزئي و سطحي است

بر اساس بررسي‌هاي روان‌شناسان ترس زنان معمولا از طلاق به دليل تبعاتي که براي آنها دارد بيشتر از مردان است و به همين دليل بسياري از آن‌ها پس از طلاق يا گرفتار مشکلات روحي و رواني مي‌شوند و يا اينکه از روش‌هاي نامتعارف براي جبران کمبودهاي عاطفي و يا روحي خود بهره جسته و يا مجبور مي‌شود سطح توقعات خود را براي ازدواج دوم به شدت پايين بياورند.

از طرفي بسياري از طلاق‌ها به گفته مسئولان به دلايل جزئي و سطحي روي مي‌دهد در حالي که مسائل و مشکلات زوجين پس از طلاق به مراتب بيشتر است. همين موضوع به اعتقاد کار‌شناسان دليل محکمي بر اين است که زنان مطلقه با قرار گرفتن در شرايط سخت پس از طلاق، دوران قبل از آن را با همهٔ مشکلاتي که داشته‌اند ترجيح مي‌دهد و يا برخي هم به اين نتيجه مي‌رسند گرفتاري‌هايي که پس از طلاق دارند به مراتب بيشتر از مشکلاتي است که قبلا داشته‌اند.

دکتر عزيز الله تاجيک اسماعيلي استاد دانشگاه در اين رابطه مي گويد: «آمار طلاق در کشور ما بسيار بالا است در حال حاضر ميانگين طلاق ۲۴ درصد است و از هر ۱۰۰ ازدواج ۲۴ ازدواج به طلاق ختم مي‌شود. اين مسئله به خصوص در استان‌ها و کلان شهرهايي چون تهران، البرز، گيلان و قم به ۳۵ و حتي بالاي ۴۰ درصد نيز مي‌رسد

نه مردان مسئوليت پذير هستند و نه زنان سازگار

وي ادامه مي‌دهد: «براي اين مشکل عوامل مختلفي وجود دارد که از جملهٔ آن عوامل فرهنگي، اجتماعي رواني و... است. معمولا زن و شوهرهاي جوان ويژگي‌هاي شخصيتي و رواني اوليه براي ازدواج را ندارند. در مردان اين مشکل وجود دارد که هنوز به مرحلهٔ مسئوليت پذيري براي پذيرش بار و مسئوليت‌هاي يک زندگي و تامين آن نرسيده‌اند و در زنان عدم سازگاري با مسائل و مشکلات دردسر آفرين شده است. اين دو امر مهم باعث شده ازدواج‌هاي سفيد شکل بگيرد و يا اينکه دختران و پسران با همديگر هم خانه شوند تا ديگر مجبور به قبول يک سري مسئوليت‌ها نباشند

طلاق‌ها مرحلهٔ سازش بين زن و مرد را طي نمي‌کنند

اين روان‌شناس و استاد دانشگاه مي‌گويد: «دو نوع طلاق داريم يکي طلاق رجعي و ديگري طلاق دائم. در طلاق رجعي مرد حق دارد دوباره برگردد و به زندگي با زنش ادامه دهد. البته مدت زماني که براي عده در نظر گرفته شده و قوانين شرعي و مدني نيز اين حق را به مرد داده‌اند تا بر اين اساس بنيان خانواده محفوظ بماند. چرا که در دين اسلام هيچ چيز به اندازهٔ حفظ بنيان خانواده که محل آرامش فرد و شکل گيري بناي اخلاقي فکري و فرهنگي اوست، نيست. يک سوي ديگر قانون مدني نيز به اين پرداخته که اگر زن و مردي بخواهند از هم طلاق بگيرند و جدا شوند، خانواده‌ها واسطه شده و بين آن‌ها را به سازش ختم کنند اما طلاق‌هاي ما اين مرحلهٔ سازش را طي نمي‌کند و در حالي که اجازه و امضاي دادگاه لازم است، زن و مرد به دليل عدم حل مشکلات به دادگاه رجوع کرده و براي جدايي توافق مي‌کنند

طلاق‌ها را رجعي کنند

دکتر تاجيک اسماعيلي با اشاره به اينکه درصد بالايي از درخواست‌هاي طلاق از سوي زنان است، مي‌گويد: «در طلاق خلع که درخواست طلاق از سوي زن است و زن به قيمت آن از مهريه و حقوق خود مي‌گذرد، ديگر امکان رجوع مرد نيست و طلاق دائم به شمار مي‌آيد. در اين طلاق زنان به به قول قديمي‌ها مي‌گويند مهرم را مي‌دهم جانم آزاد. زنان فکر مي‌کنند طلاق يعني آزادي و رهايي از مشکلات در حالي که اينطور نيست. اين نوع طلاق‌ها که راه بازگشتي هم ندارد شرايط را براي مطلقه‌ها به خصوص زنان مظلقه دشوار‌تر مي‌کند. به نظر مي‌رسد دادگاه‌ها بايد مسير طلاق‌ها را از دائمي به رجعي تغيير دهند. طلاق‌ها بايد رجعي شود تا طرفين امکان بازگشت داشته باشند

وي با تاکيد بر اينکه دولت بايد بخشي از درآمد سرانهٔ خود را صرف آموزش به زوج‌هاي جوان کند، مي‌گويد: «بنيان خانواده از نظر دين اسلام و به لحاظ اجتماعي بسيار مهم است به همين دليل لازم است هزينه‌هايي نيز صرف آن شود. براي مثال دولت بايد به صورت سرانه هزينه‌هايي براي آموزش‌هاي زوجين قبل از ازدواج تدارک ببيند و به آن‌ها مسائلي چون کنترل خشم، مقابله با سختي‌ها، سازگاري و مسئوليت پذيري را آموزش دهد. زيرا که هيچ چيز مهمتر از خانواده که در اسلام هم به آن تاکيد شده، نيست.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مشکات برین، تاریخ 25 دی 95، کد مطلب: 59126: www.mbbi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین