پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
«اشیای تاریخی موزه لوور در ایران به نمایش گذاشته می‌شود»؛ این خبری بود که دیروز به نقل از محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت ردوبدل شد و امروز نیز به یکی از تیترهای مهم برخی از روزنامه‌ها تبدیل شد.

شعار سال: برگزاری نمایشگاهی با محتوای اشیای تاریخی موزه لوور فرانسه در ایران بدون شک یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی بین دولت ایران و فرانسه است که یک سال بعد از اجرای برجام قرار است اجرایی شود و از آن باید به‌عنوان یکی از نتایج دیپلماسی فرهنگی در دولت تدبیر و امید نام برد.

اگرچه پیش‌ ازاین نیز نمایشگاه هایی از ایران در کشورهای مختلف اعم از اروپایی و آسیایی برگزارشده و حتی در ایران نیز شاهد برپایی نمایشگاه فرهنگی و موزه‌ای از کشورهای گوناگون بوده‌ایم، برپایی نمایشگاهی با آثار موزه‌ای لوور فرانسه که محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی، تعداد آن‌ها را تا ۱۵۰ شیء تخمین می‌زند، یک گام مهم در عرصه روابط بین‌الملل و گسترش روابط فرهنگی میان ایران و اروپا است.

اهمیت موزه لوور

موزه لوور پاریس عظیم‌ترین و پربازدیدترین موزه جهان است. یش از ۳۵هزار اثر هنری در ۸ بخش مختلف این موزه نگهداری می‌شود.

تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

نکته حائز اهمیت این است که موزه لوور در فرانسه بخش عظیمی از آثار تاریخی و باستانی ایران را در دل خود جای‌داده است که توجه بیشتر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

حالا این موزه قرار است تعداد زیادی از آثار خود را در نمایشگاهی در ایران به نمایش بگذارد نمایشگاهی که محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی - تاریخی زمان آن را چهار ماه اعلام می‌کند و معتقد است که با پیشنهاد ایران می‌تواند به بیش از این نیز افزایش یابد.

تفاهم‌نامه‌ای که اجرایی می‌شود

موضوع نمایش آثار موزه لوور فرانسه در ایران از کجا آغاز شد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال باید نگاهی به امضای تفاهم‌نامه بین میراث فرهنگی و موزه لوور فرانسه داشته باشیم. تفاهم‌نامه‌ای که بهمن‌ماه سال گذشته و توسط رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی در سفر به فرانسه و در جریان ملاقات با رئیس موزه لوور امضا شد.تفاهم‌نامه‌ای که بخشی از موضوع آن مربوط به حوزه‌هایی نظیر باستان‌شناسی و هنرهای بومی است.

در فروردین امسال جان لوک مارتینس رئیس موزه لوور فرانسه به ایران آمد و ضمن امضای تفاهم‌نامه‌ای با موزه ملی و سازمان میراث فرهنگی برای برگزاری نمایشگاه و نشست مشترک از برخی از بناهای تاریخی و موزه‌های ایران بازدید کرد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور دراین‌باره اعلام کرد: این نمایشگاه قرار است در ایران برپا شود البته هنوز زمان و مکان برگزاری نمایشگاه و جزئیات این نمایشگاه قطعی نیست و در حال بررسی هستیم.

به گفته طالبیان اشیایی در این نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد که از نفایس موزه لوور است و از فرهنگ‌های متعدد مانند یونان، مصر، بین‌النهرین است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری افزود: برپایی این نمایشگاه در حقیقت یک گام مهم در دیپلماسی فرهنگی بین ایران و کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه است.

موزه ملی مکان پیشنهادی نمایشگاه

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی در خصوص برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: برپایی نمایشگاهی با محتوای اشیای فرهنگی تاریخی موزه لوور در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند باعث تحکیم روابط سیاسی و فرهنگی بین دولت ایران و فرانسه شود.

وی می‌افزاید: بر اساس تفاهم‌نامه امضاشده بین ایران و فرانسه قرار است این نمایشگاه در ایران برگزار شود که زمان و مکان دقیق برگزاری نمایشگاه در حال حاضر در دست بررسی است اما پیشنهاد ما برای برگزاری نمایشگاه موزه ملی ایران است.

وی می‌گوید: مدت ‌زمان برگزاری نمایشگاه ۴ ماه است که البته با پیشنهاد ایران قابل‌افزایش است و با اینکه این امکان وجود دارد که این نمایشگاه در چند نقطه از ایران و حتی در استان‌های مختلف برگزار شود اما ترجیح ما این است که نمایشگاه در محل موزه ملی ایران برگزار شود.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرنگی تاریخی در ادامه می‌افزاید: بر اساس توافق‌های اولیه صورت گرفته بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ شیء تاریخی متعلق به دوره‌های گوناگون قرار است در این نمایشگاه در ایران به نمایش گذاشته شود.

وی اضافه می‌کند: یکی از رسالت‌های موزه‌ها ایجاد شرایطی برای آشنایی هرچه بیشتر مردم بافرهنگی، تمدن و آداب و سنن و تاریخ کشور خود و دیگر کشورها است.

وی بابیان اینکه هر جامعه‌ای برای پیشرفت و حرکت روبه‌جلو نیازمند دانستن و آشنایی بافرهنگ و تاریخ خود و دیگر کشورها است اضافه می‌کند: در این میان موزه‌ها این نقش را به‌خوبی ایفا می‌کنند و این رسالت را بر عهده‌ دارند و تلاش می‌کنند که زمینه این آشنایی را بیش‌ازپیش فراهم کنند.

کارگر ادامه می‌دهد: در این میان موزه ملی ایران پرچم‌دار این تلاش است و از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون ۳۰ نمایشگاه در کشورهای مختلف اعم از کشورهای اروپایی و آسیایی برگزارشده که با استقبال بسیار مناسبی نیز روبه‌رو بوده است.

وی می‌افزاید: ما از این نمایشگاه‌ها به‌عنوان نتایج دیپلماسی فرهنگی نام می‌بریم چراکه این نمایشگاه‌ها باعث آشنایی هرچه بیشتر مردم دنیا با هزاران سال فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران‌ زمین می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه می‌گوید: اکنون نیز قرار است نمایشگاه آثار موزه‌ای لوور فرانسه در ایران برگزار شود که یک گام مهم در حوزه فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی ایران است و از آنجا که تفاهم‌نامه‌ها دوطرفه است این آمادگی راداریم که ما نیز در پاریس نمایشگاهی را برگزار کنیم کما اینکه درگذشته نیز نمایشگاهی را در فرانسه داشته‌ایم.

وی یادآور می‌شود: نمایش اشیای تاریخی موزه لوور فرانسه در ایران نشان‌دهنده جایگاه علم موزه‌داری ایران است ضمن اینکه اعتماد جهانی به موزه‌های ایران را افزایش می‌دهد و نشان‌دهنده امنیت در ایران است.

کارگر خاطرنشان می‌کند: با نمایش اشیای تاریخی موزه لوور فرانسه در ایران، کشورهای دیگر نیز به توان بالای موزه‌داری ایران و نیز امنیت موجود در ایران برای برگزاری این نمایشگاه‌ها پی خواهند برد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت میراث آریا، تاریخ 29 دی 95، کد مطلب: 119718: www.chtn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین