پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۳۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۸
در حالی که زمان زیادی به برگزاری مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان نمانده است، آنچه به نظر می رسد اینکه ترکیه و مقامات سیاسی این کشور به این واقعیت اساسی رسیده‌اند که صلح و ثبات در سوریه با پا فشاری بر کناره گیری بشار اسد از قدرت به دست نخواهد آمد؛ این به معنی یک چرخش بزرگ از سوی دولت اردوغان در خصوص بحران سوریه است.
شعار سال: روز گذشته معاون نخست وزیر ترکیه به صراحت بیان کرد، با توجه به تغییر وضعیت بر روی زمیت به شکلی اساسی، دیگر نمی توان بر به دست دادن یک راه حل نهایی برای بحران سوریه بدون دخالت دادن دولت بشار اسد پافشاری و تأکید کرد.

این در حالی است که تا پیش از این، مقامات سیاسی ترکیه، همواره بر این موضوع تأکید کرده بودند که تنها راه به دست آوردن یک راه حل نهایی و سیاسی برای سوریه، کناره گیری بشار اسد در قدرت است. موضوعی که شش سال از سوی سیاستمداران ترک بر آن پافشاری شد، ولی اکنون با توجه به همراهی ترکیه با روسیه از حامیان دولت بشار اسد و در آستانه برگزاری مذاکرات صلح در سوریه، واقعیت دیگری پیش پای دولت ترکیه و تصمیم سازان آن قرار گرفته است.

محمت شیمشک، معاون نخست وزیر ترکیه، در حاشیه اجلاس داووس در سوییس و در یک پنل مربوط به مسائل سوریه و عراق بیان کرده است: تا جایی که موضوع مربوط به مواضع ما درباره دولت بشار اسد است، ما بر این باور هستیم که مسئولیت رنج مردم سوریه و تراژدی های صورت گرفته در این کشور بر دوش اسد است و باید به خاطر این موضوع، دولت بشار اسد ملامت شود. اما باید عملگرا و واقع‌گرا باشیم.

عقب نشینی تاریخی ترکیه از خواست سقوط بشار اسد / چرخش بزرگ اردوغان از سیاست شش سال گذشته

وی ادامه داده است: واقعیات در روی زمین و در صحنه عملیات به شکلی اساسی تغییر کرده و در نتیجه ترکیه دیگر نمی تواند بر روی به دست دادن یک راه حل جامع بدون حضور اسد در قدرت پافشاری کند. این موضوع دیگر واقع‌بینانه و واقع‌گرایانه نیست.

این در حالی است که شواهد چرخش مواضع ترکیه در مورد بشار اسد و سوریه از هفته قبل نیز دیده شده و سخنگوی اردوغان بیان کرده بود که ترکیه همچنان بر این باور است که یک سوریه متحد و دارای صلح و ثبات با حضور اسد غیر قابل تصور است؛ اما ما می خواهیم قدم به قدم پیش برویم و خروجی مذاکرات صلح در آستانه را بررسی کنیم.

این سخنان شیمشک البته چندی بعد از سوی دولت ترکیه معتدل گشت و بیان شد که سخنان وی در مورد سوریه بد تفسیر شده است. اما آنچه وی بر زبان آورده کاملاً واضح و مشخص است و نیازی به تفسیر و تشریح ندارد. آنچه اکنون می بینیم ظاهراً یک چرخش اساسی از سوی مقامات ترک در راستای حل بحران سوریه و دست کشیدن از تمام منافعی است که ترکیه طی شش سال گذشته برای آنها هزینه‌های بسیاری کرده است.

سخنان معاون نخست وزیر دولت ترکیه در حالی بیان شد که همزمان با آن روسیه روز جمعه اقدام به امضای قرارداد طولانی مدتی برای تقویت حضور نظامی خود در سوریه کرد. این قرارداد شامل دو برابر کردن حضور ناوهای روسی در تنها پایگاه دریایی این کشور در مدیترانه و حق احداث یک پایگاه هوایی در کشور سوریه می شود.

گفته می‌شود که این قرارداد می تواند حضور و استفاده از قدرت نظامی در سوریه را برای روسیه تا حدود نیم قرن آینده تضمین کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تابناک، تاریخ انتشار: 2 بهمن 1395، کد مطلب: 658663، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین