پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۷۰۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
بدون شک توجه به صنایع دستی شهرستان رودبار می تواند به ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد شهرستان در بازارهای داخل و خارجی کمک بسزایی کند اما بی‌توجهی به این امر باعث شده تا برخی رشته‎های صنایع دستی رفته رفته منسوخ و این رشته‎های دیگر رونق گذشته خود را از دست بدهد.

شعار سال: صنایع دستی، نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود،چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی و یا مذهبی فوق العاده بوده وآنچه این مقوله را از کاردستی متمایز می‌سازد، هدف از ساخت آن است.

در حالی‌که به اعتقاد کارشناسان، صنایع دستی بعد از نفت پردرآمدترین کالای صادراتی محسوب میشود و یکی از بخشهای مهم اقتصادی و فرهنگی در هر کشور حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است که ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا، اشتغالزایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی به شمار میآید اما در کشور ما و خاصه در شهرستان رودبار جنوب با وجود بانوان هنرمند و مستعدبه این امر توجه خاصی نمیشود و این حوزه در پس نگاه سنگین مسئولان استانی و شهرستانی به ورطه فراموشی سپرده شده است.

بدون شک توجه به صنایع دستی شهرستان رودبار می تواندبه ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد شهرستاندر بازارهای داخلی و خارجی کمک بسزایی کند اما بی‌توجهی به این امر باعث شده تا برخی رشتههای صنایع دستی رفته رفته منسوخ و این رشتههای دیگر رونق گذشته خود را از دست بدهند.

مرضیه ورزنده (فلاحی) تنها فارغ التحصیل رشته صنایع دستی در رودبارجنوب است.وی درسال ۸۷ در رشته ی صنایع دستی وارد دانشگاه عالی بیرجند شد و درسال ۹۱ بامعدل ۱۸ فارغ التحصیل شد.

این بانوی هنرمند رودباری درسبک های:نقاشی رئال،صنایع دستی مدرن،سفال گری،بافت گلیم وقالیچه،کارباچوب،معرق، مشبک،منبت کاری چوب، نقاشی روی موزائیک ،نقاشی روی پارچه، نقاشی روی شیشه،وغیره کار میکند.

تنها فارغ التحصیل صنایع دستی رودبارعدم وجود مواد اولیه را از مهمترین مشکلات این هنر در رودباردانست و افزود: عدم وجود تجهیزات کارگاهی و فضای مناسب برای ایجاد کارگاه از مهمترین مشکلات احیاء صنایع دستی در شهرستان رودبار جنوب است.

وی تصریح کرد: دسترسی سخت به بازار خرید و نبود مواد اولیه برای احیای صنایع دستی سنتی منطقه از دیگر مشکلات این هنر در شهرستان رودبار جنوب است که تحقق این امر نیازمند حمایت مسئولین است.

در ادامه گوشه ای از هنر دست این بانوی رودباری را خواهید دهید.

نقاشی بر روی شیشه







کیف دوزی




نقاشی روی چرم




نقاشی و خطاطی روی کاشی






دستبند چرم طبیعی


سوزندوی،حاشیه آستین مانتو




مشبک چوب ، طرح های اسلامی




نقاشی روی چوب

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت افکارنیوز، تاریخ 21 تیر 95 ، کد مطلب: 534172: www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین