پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
کلاف سردرگم متروی کرج با لغو جلسه امروز شورای شهر که مقرر بود در آن پیمانکار دلایل تاخیر پروژه را تشریح کند، پیچیده تر شد.

شعارسال: صبح امروز پیمانکار پروژه قطار شهری کرج میهمان شورای شهر بودT جلسه ای که بدون حضور میزبان به تعطیلی کشانده شد، صبح امروز خبرنگاران البرزی در ساختمان شورای شهر حاضر شدند تا در جلسه ای که به سرنوشت بزرگترین پروژه شهر مربوط می شود شرکت کنند اما به حدنصاب نرسیدن تعداد اعضای شورا مُهر تاییدی برای لغو جلسه بود.

در این جلسه که مقرر بود مدیرعامل متروی کرج و پیمانکار پروژه با حضور خود دلایل توقف پروژه را توضیح دهند در حالی لغو شد که به هیچکدام از طرفین اطلاع رسانی نشده بود و آقایان با آمدن به شورا پشت درهای بسته قرار گرفتند.

علی اصغر همتی، مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج با حضور میان خبرنگاران و با تاکید بر اینکه از لغو جلسه مطلع نبوده است، گفت: شورای شهر کرج خبری مبنی بر لغو جلسه به ما اعلام نکرده است.

همتی با اشاره به اینکه در شهر کرج باید مترو ساخته شود زیرا نیاز مردم است، گفت: زشت است که ۱۰ سال گذشته و مترو کرج ساخته نشده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج با بیان اینکه زمانی علم اجرای مترو در کشور وجود نداشت، گفت: در حال حاضر علم ساخت مترو وجود دارد و در تهران شاهد ساختن خطوط مختلف هستیم.

همتی با تاکید بر اینکه برای پیمانکار پروژه قطار شهری کرج زشت است که نتوانسته این پروژه را به سرانجام برساند، گفت: قراداد متروی کرج و تعهدات موجود که باید اجرا می شد در حالی اجرا نشده است که ممکن است برخی قصور متوجه شهرداری کرج و برخی نیز متوجه پیمانکار باشد.

وی با اشاره به اینکه به جای رسیده ایم که ادامه کار با پیمانکار ممکن نیست، گفت: این در حالی است که پیمانکار اصرار بر ادامه کار دارد دلیل این اصرار را متوجه نمی شویم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج با بیان اینکه وقتی پیمانکار با گذشت ۱۰ سال نتوانسته این پروژه را به پایان برساند چگونه ممکن است که دوباره ما به ادامه کار راغب باشیم، گفت: پیمانکار مدعی است که می خواهد پروژه را انجام دهد این در حالی است که باید توانمندی خود را ثابت کند.

همتی با تاکید بر اینکه برخی تعهدات را باید شرکت پیمانکار می پذیرفت، گفت: اتهام شهرفروشی را به گردن گرفته و با تصویب لایحه ای در شورا تلاش بر رفع اختلاف قیمت داشتیم زمین های در اختیار پیمانکار قرار گرفت تا با فروش آنها منابع مالی پروژه را تامین کند این در حالی است که پیمانکار قبول نکرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما به عنوان سازنده متروی کرج دلیل توقف پروژه را مالی می دانید یا خیر، گفت: دو دلیل برای توقف متروی کرج وجود دارد نخست عدم همراهی پیمانکار در پیشنهادهای ارائه شده برای تامین مالی و دیگری توانمندی پیمانکار است که جای سوال دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج با تاکید بر اینکه به توانایی این پیمانکار شک کرده ایم، در پاسخ به ای سوال که شرکت پیمانکار متروی کرج یکی از شرکت های قَدر در دنیا است که پروژه های بین المللی در دست اجرا دارد، گفت: برتر بودن این شرکت فقط روی کاغذ است.

وی با اشاره به اینکه متروی کرج نخستین پروژه ریلی شرکت پیمانکار فعلی است، گفت: این شرکت می توانست بیشتر و بهتر عمل کند بعد از ۱۰ سال زشت است که صورت وضعیت ۳۰۰ میلیونی ارائه کند.

همتی در پاسخ به پرسش خبرنگار که آیا برای شهرداری زشت نیست که پس از ۱۰ سال نتوانسته یک پیمانکار را خلع ید کند به طوری که حقوق مردم ضایع نشود، گفت: شهرداری مدارا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری باید مدارا کند این در حالی است که مدارا کردن باعث ضایع شدن حق مردم شده است، گفت: شهرداری کرج به پیمانکار فرصت های بیشماری داده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج با اشاره به مسئولیتی که از سوی وزیر کار به عهده استاندار گذاشته است، گفت: استاندار با ارائه شروطی به پیمانکار فرصت دوباره ای داده است.

همتی با اشاره به اینکه وزیر کار فرصتی یک هفته ای داشته تا شروط شهرداری کرج را مطالعه کند، گفت: کارفرما کار می خواهد اگر وزیر به این نتیجه برسد که شروط را نمی پذیرد باید پروژه را تخلیه کنند تا مناقصه برای انتخاب پیمانکار جدید برگزار شود.

در ادامه سید محمدرضا سجادی مدیرعامل شرکت پیمانکار پروژه متروی کرج با حضور میان خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفت.

وی با تاکید بر اینکه امروز برای حضور در جلسه به شورای شهر آمده است، گفت: در این جلسه مقرر بود علل تاخیر پروژه و راهکارهای برون رفت از مشکل راپیشنهاد کنیم.

*عدم رسیدگی کارفرمای متروی کرج به درخواست های پیمانکار

سجادی با بیان اینکه درخواست رسمی برای برگزاری این جلسه به شورای شهر اراسال شده است، گفت: این درخواست مورد موافقت رئیس شورای شهر قرار گرفت ولی امروز متاسفانه اعضا به هر دلیلی این جلسه را تشکیل ندادند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل لغو جلسه به شما اعلام نشده است، گفت: دلیل لغو جلسه را به ما اعلام نکردند.

پیمانکار پروژه متروی کرج گفت: یک بار دیگر درخواست برگزاری جلسه را ارسال خواهیم کرد.

سجادی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری کرج می تواند قراراد این پروژه را یکطرفه لغو کند، گفت: در قرارداد راهکارهایی موجود است در صورت برخورد با مشکلات باید هیئت حل اختلاف وارد عمل شود.

وی با اشاره به اینکه پیمانکار درخواست رسیدیگی به مشکل را ارائه کرده است، گفت: این در حالی است که کارفرما برخلاف مبانی قرارداد درخواست پیمانکار را رسیدگی نکرده است.

پیمانکار پروژه متروی کرج با بیان اینکه درخواست پیمانکار ارسال پرونده به شورای عالی فنی به عنوان حَکم بوده است، گفت: کارفرما این درخواست را بی جواب گذاشته و هیچ پرونده ای را به شورای عالی فنی ارسال نکرده است.

سجادی با اشاره به اینکه اعلام فسخ پیمان از سوی شهرداری کرج یک جانبه بوده است، گفت: ما به عنوان پیمانکار پروژه متروی کرج مدعی هستیم که اعلام فسخ از سوی شهرداری کرج غیرقانونی است و همچنان درخواست برخورد مطابق با قرارداد را داریم.

وی با تاکید بر اینکه استاندار همه تلاشش بر حل اختلافات میان پیمانکار و کارفرما است، گفت: راهکارهای از سوی شهرداری کرج پیشنهاد شده که برخی بندهای آن حاکی از آن است که پیمانکار می تواند از قرارداد عدول کند و با پذیرش آنها زمینه همکاری را فراهم کند ولی برخی از این بندها نافی قرارداد است.

پیمانکار متروی کرج مدعی است اعلام فسخ قرارداد از سوی شهرداری کرج غیرقانونی است

سجادی در پاسخ به اینکه نماینده مردم کرج به تازگی اعلام کرد است حضور سابیر در پروژه منوط به تغییر تیم مدیریتی است، در این خصوص چه نظری دارید و آیا این مهم را می پذیرید، گفت: باید از نماینده مردم کرج پرسید که این تیم مدیریتی سالیان سال در پروژه های مختلف کار کرده است و با مشکلی مواجه نبوده این درخواست شما نشانه چیست.

وی با اشاره به اینکه تیم مدیریتی پروژه متروی کرج افتخار جامعه مهندسین کشور است، گفت: این تیم در پروژه متروی اهواز که دستگاه «تی.بی.ام» شرکت پیمانکار زیر رودخانه کارون گیر افتاد با ابتکار عمل این مشکل را حل کرد.

ابراز تاسف پیمانکار از اظهارات کارفرمای متروی کرج

پیمانکار پروژه متروی کرج در خصوص اظهارات مدیرعامل متروی کرج درباره اینکه قَدر و برتر بودن شرکت پیمانکار پروژه قطار شهری کرج فقط روی کاغذ است، گفت: این اظهارنظر جای تاسف دارد.

وی با اشاره به اینکه دوستان باید از بیان این نظرات خودداری کنند، گفت: شرکت سابیر ۱۰ هزار پرسنل دارد و در حال اجرای پروژه های بین المللی است این اظهار نظرها به نظام مهندسی کشور آسیب می رساند.

سجادی در پاسخ به این پرسش که سازمان قطار شهری کرج مدعی است شورای عالی فنی در خصوص پروژه متروی کرج اظهارنظر قطعی خود را ارائه کرده است، گفت: تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده اگر مطابق قرارداد و قانون رفتار کنیم شورای عالی فنی چنین اعتقادی ندارد چون مغایر با قرارداد جاری است.

پیمانکار پروژه متروی کرج گفت: آخرین اظهار نظر شورای عالی فنی این است که لایحه بررسی شده و ابلاغ آن منوط به اعلام منابع مالی از سوی کارفرما است.

وی با تاکید بر اینکه پیمانکار قطار شهری کرج به همه تعهدات مندرج در قرارداد عمل کرده است، گفت: این در حالی است که کارفرما به تعهدات اصلی خود از جمله تامین منابع مالی و در اختیار گذاشتن زمین ها و اراضی عمل نکرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5بهمن1395، کدخبر: 3886219: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین