پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۷۸۳۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۱
یکی از مراجع تقلید شیعیان فعالیت در شرکت‌های هرمی را کسب مال باطل و فعالیت‌های این شرکت‌ها را باطل دانست.

شعارسال: آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر سه‌شنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به فعالیت شرکت‌های هرمی اشاره کرد و گفت: اساس تمام بازاریابی‌های شبکه‌ای و هرمی یکی است و همه آنها روی هرم دور می‌زند.

وی ادامه داد: همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می‌کنند و در حساب از اعداد تصاعدی و از شکل هرمی پیروی می‌کنند.

این استاد برجسته حوزه ادامه داد: اگر تفاوتی هم وجود دارد در مسائل حاشیه‌ای است و غیر مربوط به ماهیت آنها است و بی‌ جهت می‌گویند این شرکت با شرکت دیگر متفاوت است.

وی در ادامه به مسئله مشتری‌های این شرکت‌ها اشاره و ادامه داد: مشتری‌های این بازار غالباً کالا را برای نیاز نمی‌خرند بلکه برای اینکه در صف بازاریاب‌ها قرار گیرند اقدام به خریداری می‌کنند و در واقع به کالا احتیاجی ندارند و این کالاها را برای سودهای کلان حق العملکاری و پورسانت می‌خرند و در واقع همه فروشنده‌اند نه خریدار.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: این بازاریابی‌ها هزاران هزار نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه می‌کشانند و تبدیل به یک واسطه حقیر مصرف گرا می‌کنند.

*99درصد افرادی که در شبکه‌های هرمی فعالیت می‌کنند سودی نمی‌برند

وی بیان داشت: آمارهای منابع معروف خارجی و داخلی نشان می‌دهد که تنها عدد کمی از آنها سود کلانی می‌برند و اکثریت قاطع که گاه تا ۹۹ درصد پیش می‌رود محروم‌ها و ناکام‌ها هستند.

این مرجع تقلید ادامه داد: این کار قطعاً مصداق به دست آوردن مال باطل است و توجیهاتی که برای آن می‌کنند واقعیت ندارد و شبیه توجیهات حیله‌های رباخواران است.

وی ادامه داد: بعضی آن را شبیه نوعی بخت آزمایی و قمار می‌دانند ولی ما می گوییم قماری است که چند قمار باز حرفه‌ای در برابر عده‌ای کثیری قمار باز ناشی قرار دارند.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: اگر دلیلی بر حرمت آن نباشد هم اینکه سبب ضرر و زیان گروه زیادی می‌شود کافی است و حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد.

وی ادامه داد: جالب اینکه به تصدیق محققان، اداره کنندگان بازاریابی شبکه‌ای غالباً همان هرمی‌ها و گلدکوئیست سابق هستند که لباس عوض کرده‌اند.

*دادن اطلاعات غلط به شورای نگهبان

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: متأسفانه اخیراً اطلاعات نادرستی در این زمینه به شورای نگهبان داده‌اند و فتوا بر جواز فعالیت این شرکت‌ها دریافت کرده‌اند و وزارت صنعت و معدن هم به آن دامن می‌زند آن هم به دلایلی که روشن شده و مخفی نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5بهمن1395، کدخبر: 3886153: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
طاهری
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
1
0
لطفا پاراگراف زیر از صحبت های حضرت آیت الله را برای من معنا کنید،چرا بد اخبار را منعکس می کنید، شرعا مسئولید:
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر سه‌شنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به فعالیت شرکت‌های هرمی اشاره کرد و گفت: اساس تمام بازاریابی‌های شبکه‌ای و هرمی یکی است و همه آنها روی هرم دور می‌زند.
مدیر پایگاه سلام جناب طاهری
ضمن تشکر از بیان نظر ، به استحضار می رساند که صحبت ها عینا از خبرگزاری مهر برداشت شده است- درزیر خبر مرجع آن بشکل کامل نوشته شده است- خواهشمند است هرگونه اعتراض را به خبرگزاری مهر اعلام بفرمایید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
1
با دانستن غلط بودن اطلاعات ، چرا جلوی فعالیت این شرکت ها را نمی گیرید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
1
کسی که مراجع تقلید و آیات عظام را به اشتباه بیندازد، شعا در برابر هرگونه انحرافی که در آینده بوجود بیاید مسئول است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
اتفاقا مراجع خودشون مقصر هستن چون اونان که باید درست تحقیق کنن و نظر بدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
این چه حرفی که زده می شه. ما بنا بر قانون مصوب اقدام به فعالیت کردیم، اگر بخواهد جمع شه، دولت باید ضرر و زیان ما رو بده
ارام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
واقعا می شه که یک دستگاه دولتی به یک مرجع تقلید اطلاعات خلاف واقع بده
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
0
شرمنده ام ها ، مرجع تقلید رو گذاشتن برای اینکه برن تحقیق کنن و استنباط کنن و تصمیم بگیرن که چی غلطه چی درسته و به دیگران و امثال من، ابلاغ کنن .
اگه قرار باشه مراجع بر اساس هر اطلاعاتی که بهشون میدن تصمیم بگیرن که کلاهمون پس معرکه س .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین