پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
برخی از مناطق جنوب کرمان در زمانی که بعضی از مردم دمای 50 درجه ای خرماپزان را تجربه می کنندبا ییلاقات خوش آب و هوا و رودخانه های جاری و زلال باز هم در محرومیت نگاه مسئولان واقع شده اند.
شعارسال: شهرستان فاریاب یکی از 7 شهرستان جنوب کرمان می باشد که با جمعتی بالغ بر 34 هزار نفر بر اساس سرشماری سال 1390 بعد از استقلال با گذشت بیش از 3 سال هنوز برخی از ادارات در آن مستقر نشده اند و مردم باید برای انجام امورات شان به شهرستان کهنوج به صرف هزینه های گزاف مراجعه نمایند. فاریاب دارای دو بخش هور و مرکزی است که 184 آبادی و روستای دارای سکنه دارد که فاقد هر گونه مرکز دانشگاهی می باشد.

جدای از این مشکلات محرومیت خبری و رسانه ای، این منطقه مستعد و حاصلخیز را از نگاه ویژه مسئولان نیز مخفی نگه داشته است. سفری یک روزه به شهرستان فاریاب و استقبال فرماندار از حضور خبرنگاران گزارشی را رقم زد که در کنار همه زیبایی های خیره کننده و رودخانه های جاری باز هم رد پای غول محرومیت بر دل صخره های سترگ نقش بسته است.

به همراه فرماندار این شهرستان و جمعی از خبرنگاران برای تهیه گزارش روز گذشته هشتم اردیبهشت ماه به سمت یکی از ییلاقات این منطقه یعنی سلطان رودخانه های زلال و جاری حرکت کردیم.

فاریاب و یا سرزمین پُر آب زمانی نه چندان دور با حفر چاه هایی با عمق 5 الی 6 متر در آن می توانستی مزرعه و باغات را شاداب و زنده نگه داری ولی خشکسالی های اخیر پنجه بر چهره گندم زارها طلایی و مزاع ذرت زده است.

بیشترین سطح زیر کشت به میزان 9 هزارو 200هکتاردر این شهرستان به ذرت اختصاص دارد و 9 هزارو 800 هکتار هم کشت گندم صورت گرفته و تنها حدود 3هزارو 500 هکتار به جالیز و هندوانه اختصاص دارد.

درب خانه هر روستایی تعدادی گاو و گوسفند نگهداری می شود و از آنجائیکه که بیش از 82 در صد جمعیت فاریاب در روستاهای زندگی می کنند لذا پرورش دام توسط روستائیان به اقتصاد آنها کمک شایانی می کند.

و اما وجود 79 شهید سرافراز 8 سال دفاع مقدس و سردارانی همچون شهید یوسف زاده به عنوان اولین بخشدار اسلام آباد(رودبار جنوب کنونی)و شهید حسین تاجیک از ظرفیت های معنوی و تاریخ انقلاب بشمار می آیند.

اولین آزاده 5 شهرستان کهنوج،قلعه گنج،منوجان،رودبار جنوب به فاریاب تعلق دارد و سه آزاده ای که بیش از 8 سال در اسارت بوده اند در 7 شهرستان جنوب کرمان باز هم جزو افتخارات فاریاب محسوب می شوند.

فاریاب علاوه بر ظرفیت های کشاورزی،دامی و قابلیت های فرهنگی از معادن غنی طلا و کروم نیز برخوردار است. تنها معدن طلای استان کرمان در روستای زرد ترشت فاریاب با ذخیره اولیه 184 کلیوگرم قراردارد که بر اساس نظر کارشناسان در صورت انجام اکتشاف ذخیره چندین تنی نیز پیش بینی می شود.

از شهر فاریاب خارج می شویم با گذر از روستای مزرعه امام به سمت تنگ آبشوییه یا همان سرزمین پر آب حرکت می کنیم در دو طرف جاده خاکی مزارع گندم زیر نور خورشید چنان می درخشند که انگار در کنار معدن طلای این منطقه هستید.

درست با طی چندین کلیومتر جاده خاکی به دره ای زیبا می رسیم که کوه های سر بفلک کشیده دو طرفش را در بر گرفته اند که در میان نخل هایی با قدمت چندین سال با دیدن گنبد مزار یک یک شهید همه می گویند اولین آبادی این شهید است یعنی روستای شهید جلالی با قرائت فاتحه و صلوات این آبادی را پشت سر می گذاریم.

به هر حال با گذر ار تنگ آبشوییه علاوه بر دیدن طبیعت زیبا و منحصر بفرد صدای پرندگانی از جمله مرغ جیرفتی را تجربه می کنید و با اینکه این منطقه از راه دسترسی نامناسبی برخوردار است ولی در طول مسیر با تردد خودروهایی روبرو می شدیم که برای رسیدن به مقصد باید ساعت ها در مسیری ناهموار و سنگلاخی حرکت کنند.

نیزارهای انبوه و درختان انگور،انجیر و انار در دو طرف رودخانه ای که از میان آبادی می گذرد شاید یادآوری روزهایی باشد که اهالی این آبادی در رفاه بسر می بردند..

مسیر برگشت از روستای زهمکان با نخلستان های شاداب و سرسبز ادامه می دهیم وجود 7 درخت چنار تنومند در کنار بناههای قدیمی مدارس و یک قتات پر آب در این روستای منظره ای را ترسیم نموده که روستائیان برای برگزاری مراسمات عروسی و یا عزداریها از این سکوهای طبیعی در زیرسایه درختان چنار استفاده می کنند.

یکی از اهالی روستا می گوید این قنات بیش از آین آب داشته که متاسفانه در اثر بارش باران و جاری شدت سیل تخریب گردیده و نیاز به لایه روبی دارد و اگر جهاد کشاورزی کمک کند مشکل ما حل می شد.

در ادامه مسیر برگشت جاده واقعا سنگلاخی تر از مسیر رفت است ولی در میانه راه مشاهده می کنیم کارگران و دستگاهای پیمانکار این محور در حال انجام کار هستند و در گفتگو با فرماندار قول می دهند ظرف مدت چند روز آینده گردنه های سخت را بازگشایی و بکوشند شاید آمدو رفت بهتر انجام شود.

حکایت بیش از این است زیرا که به گفته بهرام امیری پاک فرماندار شهرستان فاریاب 10 سال قبل دره آبشوئیه تولید کننده بهترین و مرغوبترین لیموترش و لیمو شیرین بود و در فصل برداشت بیش از 400 تا 500 کامیون محصول برداشت می شد که در بازار تره بار تهران نیز بنام منطقه مشهور بودند و درختان نخل نیز زیربار ثمرسرشان خم می شد و بیش از چندین ماه مردم سرگرم برداشت محصولات خود بودند که متاسفانه در اثر خشکسالی همه چیز بر باد رفته و به غیر از نخل های خشک و بی ثمر هیچ اثری از آنهمه رونق و بیا و برو در دره آبشوییه وجود ندارد.

وی با گلایه مندی شدید از رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت:در سفری که 5 ماه قبل استاندار کرمان به فاریاب داشت موضوع خشک شدن درختان لیموترش را در اثر بیماری شانک بیان کردم که دستور پیگیری و احیا باغات را به رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دادند.

امیری تصریح کرد:قرار شد با لوله گذاری آب رودخانه به سمت اراضی هدایت شود و و برای احیای باغات با کشاورزان همکاری شود ولی متاسفانه بر خلاف وعده ای که داده شد تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی اظهارداشت:نیاز است رئیس سازمان جهادکشاورزی که در گفتگو با صدا و سیما این قول و وعده را در حمایت از کشاورزان اعلام کرده به آن عمل کند.

فرماندار فاریاب با توصیف وضعیت اقتصادی اهالی تنگ آبشوییه در گذشته و مقایسه با آنچه امروز گرفتار شده افزود:روزگاری این منطقه محل کسب و کار بود و حتی مدارس شبانه روزی فعال بودند ولی هم اکنون با وجود آب فراوان هیچ حمایتی از مسئولان بخش کشاورزی دیده نمی شود.

امیری با بیان اینکه یک چشمه آب معدنی از خواص درمانی منحصر بفرد در روستای آب باد واقع شده از ساماندهی آن در آینده نزدیک خبرداد و گفت:یک چشمه آب معدنی دیگری بنام آبگرم ریش وجود دارد که برای درمان زخم ها بسیار موثر است.

وی گفت:این منطقه از معادن غنی سنگ چینی برخور دار است که با رونق سنگ های مرمر و گرانیت تعطیل شده اند.

فرماندار فاریاب راه دسترسی به این منطقه را از نیازهای ضروردی برشمرد و گفت:جاده فاریاب-زهمکان،آبشوییه سرنی صوغان و ارزوئیه به طول حدود 54 کیلومتر اگر احداث و تکمیل شود فاریاب از بن بست نجات پیدا خواهد کرد.

وی وجود معادن کروم را از دیگر ظرفیت های منطقه بیان کرد و اظهارداشت:از همه سرمایه گذاران برای احیای این معادن دعوت می کنیم و از هیچگونه حمایت و همکاری دریغ نخواهیم کرد.

هوا کم کم تاریک می شود و ما به سمت فاریاب در حرکت هستیم و به دلیل تنگی وقت بازدید از تنها معدن طلای استان کرمان را که در روستای زردترشت واقع شده به سفر بعدی موکول کردیم با پشت سر گذاشتن پیچ و خم های خطرناک و پستی و بلندیهای جاده چراغ های شهر نمایان شدند منظره زیبایی بود که ما را به درب فرمانداری رساند و انگاری سفر به پایان رسید ولی حکایت همچنان باقیست.

با تشکر از فرماندار محترم شهرستان فاریاب،مشاور فرماندارو پرسنل زخمکش فرمانداری فاریاب که در تهیه این گزارش ما را همراهی کردند .

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی هلیل، تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1394، کدخبر: 11736، www.halil.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین