پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۹۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: پدیده‌های خشکسالی، بحران آب و تبعات ثانویه آن‌ها نظیر بیابان‌زایی و فرونشست، زلزله‌های خاموش خراسان رضوی هستند.

شعار سال: حجت علی شایانفر اظهار کرد: از میان حوادث و سوانح طبیعی که در کشور اتفاق می‌افتد، حدود 20 مورد آن در خراسان رضوی سابقه رخداد دارد که مهم‌ترین آن‌ها سیل، زلزله و خشکسالی است، بررسی ها نشان می‌دهد که در تاریخ گذشته استان تعداد 24 زلزله بالای 6 ریشتر اتفاق افتاده و بزرگی برخی از زلزله‌ها تا 7.5 ریشتر نیز بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه دو سوم مساحت خراسان دارای ظرفیت متوسط تا بسیار زیاد سیل است، افزود: 350 رودخانه و مسیل مهم در استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: پدیده‌های خشکسالی، بحران آب و تبعات ثانویه آن‌ها نظیر بیابان‌زایی و فرونشست، زلزله‌های خاموش استان هستند که مانند سایر نقاط کشور، خراسان رضوی را نیز متاثر کرده‌اند.

شایانفر ادامه داد: مساحت بافت فرسوده در سطح شهر مشهد حدود 2300 هکتار بوده و مطالعات مربوط به آن به کارفرمایی اداره‌کل راه و شهرسازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر مجاز از دغدغه‌های اصلی مدیریت ارشد استان و مدیران دستگاه‌های ذیربط است، اظهار کرد: ساماندهی این موضوع نیاز به بودجه و زمان زیادی دارد، اما با توجه به اعتبارات و مقدورات اقدامات نسبتا مناسبی در پیرامون حرم مطهر رضوی، محدوده مجد، نوده و آبکوه انجام شده است.

شایانفر با بیان اینکه به موجب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران و آیین‌نامه اجرایی آن، شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها به ریاست فرماندار تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: این شورا دارای 14 کارگروه تخصصی است که هرکدام از آن‌ها بر اساس شرح وظایف ابلاغی انجام اقداماتی را در مراحل مختلف مدیریت بحران بر عهده دارند و بیشتر دستگاه‌های اجرایی در شورای هماهنگی مدیریت بحران وظیفه‌مند هستند.

وی در خصوص میزان آمادگی استان برای مواجهه با مخاطرات مختلف و بحران‌های ناشی از آن‌ها اظهار کرد: تعیین میزان آمادگی در برابر بحران‌ها مشکل است و این موضوع شفاف نیست زیرا در این زمینه آیتم‌های بسیار زیادی از جمله تراکم جمعیتی، مقاوم بودن سازه‌ها و زیرساخت‌ها، تعیین درست کاربری‌ها، وجود بافت‌های فرسوده، استقرار در مناطق پرخطر یا کم خطر نظیر حریم گسل‌ها و رودخانه‌ها، در اختیار داشتن نیروهای ماهر تخصصی، در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات تخصصی، وجود سیستم‌های پیش‌بینی و هشدار مناسب، میزان آمادگی جامعه و ... موثر هستند.

شایانفر با اشاره به اینکه از نظر علمی بحران زمانی اتفاق می‌افتد که دو عامل مخاطره و آسیب‌پذیری در کنار هم قرار گیرند، عنوان کرد: اگرچه تعیین میزان آمادگی در برابر بحران‌ها مشکل است، اما مسلم است که حوادث و سوانح جزء تفکیک ناپذیری از زندگی هستند و هر کس که از آن‌ها درس بگیرد و خود را برای مواجهه درست با حوادث آماده کند شرط عقل و تدبیر را به جای آورده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در جهت کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش تاب‌آوری جامعه اقدامات خوبی در استان انجام شده که برخی از مهم‌ترین آن‌ها انجام مطالعات جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی برای مجموع شهرهای استان، تهیه دستورالعمل‌های عملیاتی برای کارگروه‌های تخصصی، ساخت ساختمان‌های جدید با رعایت اصول فنی و مهندسی و نظارت شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و دیگر سازمان‌های مربوطه هستند.

وی با اشاره به بهسازی و نوسازی 108 هزار واحد مسکونی روستایی ، بازسازی و مقاوم‌سازی حدود 7000 کلاس درس، گفت: ساخت و در دست ساخت بودن 25 سالن چند منظوره مدیریت بحران در سطح استان و تشکیل گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری در مشهد از دیگر اقدامات است.

شایانفر ادامه داد: در راستای انجام آموزش‌های تخصصی و عمومی به زودی طرح «خادم» که به معنای خانواده آماده در مخاطرات است برای 20 هزار خانوار استان توسط سازمان هلال احمر اجرا می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: علی‌رغم تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله داریم و با توجه به اینکه موضوع مدیریت بحران موضوعی فرابخشی است و تمام دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و مردم در آن نقش ایفا می‌کنند و همه باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه مطابق ماده 55 قانون شهرداری‌ها مدیریت ایمنی و حفظ شهرها در برابر خطرات حریق بر عهده شهرداری‌ها است، عنوان کرد: امکانات خوبی در اختیار آتش‌نشانی مشهد است که از جمله آن‌ها می‌توان به حدود 45 ایستگاه آتش‌نشانی، 265 خودرو عملیاتی و برخورداری از نیروهای عملیاتی کارآزموده اشاره کرد.

شایانفر افزود: برای اطفاء حریق در برج‌های بلند نیز طی سال‌های اخیر اقدامات مناسب انجام شده به طوری که در حال حاضر 10 نردبان مرتفع در آتش‌نشانی وجود دارد که عملکرد خوبی در اطفاء حریق برج سلمان داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نکته اساسی در خصوص برج‌های بلندمرتبه این است که برج‌های مذکوردر نگاه اول بایستی خودکفا بوده و دستورالعمل‌های ایمنی و نصب سیستم‌های هشدار و اطفاء حریق در بالاترین استانداردها باید برای آن‌ها انجام شود زیرا ارتفاع عملکرد نردبان‌ها محدود بوده و در مواردی به دلیل عرض کم معابر و فاصله داشتن برج‌ها از معبر اصلی و مشکلات زیرساختی معابر امکان استفاده مناسب از آن‌ها وجود نخواهد داشت.

وی افزود: همچنین بدیهی است با توجه به توسعه و گسترش کلان شهر مشهد می‌بایست بر تعداد ایستگاه‌ها، ماشین‌آلات تخصصی و کارکنان عملیاتی افزوده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در خصوص حادثه پلاسکو، اظهار کرد: مسلم است که وقوع این حادثه ضمن اینکه تلنگری به همه مسئولین و مردم بود درس‌های زیادی را نیز به ما آموخت.

شایانفر با بیان اینکه در مشهد ساختمان‌های بلندمرتبه تجاری و عمومی زیادی وجود دارد، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین ساختمان‌ها، برج سلمان با ارتفاع بیش از 80 متر است که پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در این برج اقدامات خوبی در کلان‌شهر مشهد انجام شد، طرح موضوع در جلسات شورای تامین استان، شورای مدیریت بحران استان، شورای شهر، شهرداری و شورای سازمان آتش‌نشانی صورت گرفت و منجر به اخذ تصمیماتی شد که برخی از آن‌ها در حال اقدام است.

وی در خصوص این تصمیمات و اقدامات انجام شده، عنوان کرد: در برنامه سال جاری سازمان آتش‌نشانی خرید دو نردبان 70 متری، نصب 200 شیر آتش‌نشانی در سطح شهر با همکاری آبفای مشهد و ارتقاء تجهیزات ارتباطی آتش‌نشانی گنجانده شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به تهیه دستورالعمل واکنش در شرایط اضطراری و مدیریت بحران ساختمان‌های بلندمرتبه و ویژه، خاطرنشان کرد: برای 160 پروژه در دست اجرا مربوط به ساختمان‌های با بیش از 10 سقف و 5000 مترمربع زیربنا چک لیست شناسنامه ایمنی در دست تهیه است.

شایانفر ادامه داد: برای 60 پروژه در دست اجرا بحث مقاوم‌سازی با پوشش ضد حریق در دست انجام است که 20 مورد تاییدیه گرفته‌اند همچنین تشدید نظارت‌ها در دستور کار قرار گرفته و به متخلفین تذکرات لازم داده می‌شود و در مواردی جهت برخورد قضایی نیز پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه وقوع حوادث و سوانح اجتناب‌ناپذیر بوده و بخش‌های مختلفی در مدیریت بهینه بحران ایفاء نقش می‌کنند، عنوان کرد: ضمن اینکه بسیاری از دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های عمومی در این امر وظیفه‌مند هستند، از مردم نیز تقاضا داریم موضوع ساخت و سازهای مقاوم، مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود، ارتقاء ایمنی ساختمان‌ها در برابر حوادث به خصوص آتش‌سوزی، شرکت در آموزش‌های همگانی و بیمه کردن مایملک خود را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: در وقوع آتش‌سوزی‌ها، آتش‌نشانان وقت زیادی برای اطفاء ندارند و تجربه حوادث تلخ برج سلمان و پلاسکو نشان داد که تجمع جمعیت در مسیر خودروهای عملیاتی سبب ایجاد وقفه در فرآیند مقابله شده و می‌تواند عواقب مصیبت‌باری داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 06بهمن 1395، کد مطلب:95110604006 : www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
بحران اب در کشور با کمی مدیریت قابل حل است وقتی امار ها نشان میدهد که 90 درصد اب مصرفی کشوری توسط کشاورزی غرق ابی صورت میگیرد به راحتی میتوان مصرف اب کشور را با ابیاری مکانیزه و قطره ای نصف کرد و این مشکل را برطرف کرد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین