پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۰۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
تیمچه (کاروانسرای کوچک) صرافیان اثر به جا مانده از دوران قاجار در 2 طبقه و 36 حجره، محلی برای داد و ستد بوده است.

شعار سال: آباده اثر به جا مانده از دوران قاجار در 2 طبقه و 36 حجره، محلی برای داد و ستد بوده است.

این بنا حدود 120 سال پیش به دست توانای استاد رضا یزدی در بافت قدیم شهر (بازار کهنه) ساخته ‌شده است.

مساحت عرصه این بنا حدود 1080 متر مربع، اعیانی دو طبقه حدود 1050 متر مربع است.

درب ورودی تیمچه از جنس چوب که حاشیه و چهار چوب آن به طرز زیبایی منبت‌کاری شده است و دو کوبه روی آن قرار داشته که کوبه سمت چپ مخصوص آقایان وکوبه سمت راست مخصوص خانم‌ها بوده‌است.

سر درورودی بنای تیمچه به صورت نیم دایره با اشکال شیر و گل و بوته گچکاری شده است.

ساختمان از چاه تامین می‌شده، از درب ورودی که وارد می‌شویم دو حجره در چپ و راست وجود دارد که محل کسب دو برادر بوده وروی سر این دو حجره هم دو اتاق است که محل استراحت بوده‌است. این ساختمان در دو طبقه ساخته شده که از اتاق‌های بالا برای استراحت تجار و مسافرین استفاده می‌شده‌است.

حوض سنگی بسیار زیبایی هم به ابعاد ۴*۳ متر در وسط حیاط واقع است در ضمن درب حجره‌ها هم به صورت کشویی به طرف بالا و پایین باز و بسته می‌شود وسقف آنها به وسیله چوب‌های حاشیه دار زیبایی به اندازه ۳۰*۲۰ سانتی متر پوشیده شده‌است وکف آنها باخشت‌های آجری مربع شکل فرش شده‌است.

مالک اصلی ساختمان حاج محمد صادق لطفعلی‌خان بوده که بعدها وی این بنا را به یک نفر شیرازی به نام حاج باقر می فروشد و از او به دو پسرش حاج احمد و حاج محمود صرافیان به ارث می‌رسد.

آنها در این تیمچه به داد و ستد وبازرگانی مشغول می‌شوند و کالاهایی از قبیل چای، قاسنی، کشمش، فرش، بادام، کتیرا صادر می‌شده و بیشترین واردات آنها خشکبار بوده است.

در وسط حیاط این ساختمان قپانی (ترازویی) بزرگ وجود داشته که اجناس تجاری به وسیله آن وزن می‌شده‌است.

همچنین این دو برادر برای نذر خود در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان (علیه السلام) بانی مراسم خطابه، تعزیه و روضه خوانی در این محل بوده اند که منبری قدیمی از آن زمان هنوز دراین ساختمان موجود است.

یکی از حجره های این تیمچه به قرائت خانه مشهور است که محلی برای خواندن نشریات و روزنامه های منتشر شده در آن روزگاران بوده است.

در مورد نامگذاری این تیمچه به نام صرافیان اینگونه شنیده شده که چون این دو برادر از تجار متمول و سرشناس بوده‌اند و همچنین در زمینه شناسایی پول‌های خارجی تبحر داشته‌اند به آنها لقب صراف داده‌اند و صرافیان فامیل آنها شده و این تیمچه نیز به همین نام باقی ‌مانده ‌است.

این بنا به شماره ۱۹۳۲ در سال ۱۳۷۶ ثبت آثار ملی ایران گردیده و هم اکنون در تملک میراث فرهنگی و شهرداری آباده ‌است.





























با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی آباده نما، تاریخ 8 فروردین 94 ، کد مطلب: 2105: www.abadehnama.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین