پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سفر وزیر خارجه کویت به ایران، وی را حامل پیام‌های ریاض برای ایران دانست.

شعارسال: هادی محمدی کارشناس مسائل خاورمیانه ، در خصوص سفر وزیر خارجه کویت به ایران اظهار داشت: وزیر خارجه کویت قرار است روز چهارشنبه وارد تهران شود. براساس گزارش‌هایی که از قول معاون وزیر خارجه این کشور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، وزیر خارجه کویت علاوه بر موضوعاتی در خصوص همکاری‌های دوجانبه حامل پیام شورای همکاری خلیج‌فارس و در واقع حامل پیام‌های عربستان به تهران است.

وی در این رابطه ادامه داد: در واقع گفته می‌شود که عربستان سعودی به منظور اینکه شرایط جدیدی را برای مناسبات با ایران در مرحله جدیدی آغاز کند و همچنین با توجه به فشارهایی که به این رژیم از سوی محیط منطقه‌ای و بین‌الملل وارد شده سعی دارد تا چارچوب‌هایی را مشخص کرده و وزیر خارجه کویت را به عنوان واسطه این گفت‌وگوها به تهران بفرستد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه پیش از این هم ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق هم بخشی از این تبادل دیدگاه‌ها را بین ایران و عربستان سعودی به عهده گرفت و منتقل کرد، عنوان کرد: فضای منطقه‌ای، پرونده‌های مختلف عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین موجب تزلزل موقعیت دولت عربستان شده است.

محمدی ادامه داد: مقامات آمریکایی و وزیر خارجه فرانسه امروز در دیداری که از عربستان داشت، توصیه‌هایی را به مقامات سعودی داشته‌اند که حاکی از این است که آنها احساس می‌کنند این شریک منطقه‌ آنها در شرایط سختی قرار گرفته و ادامه دشمنی با ایران و موضع‌گیری‌های غیرعادی و کینه‌توزانه‌ای که توسط وزیر خارجه و مقامات این کشور نسبت به ایران ایراد می‌شود می‌تواند برای دولت عربستان آسیب‌های جدیدی به وجود بیاورد.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌های درونی دولت‌ عربستان خاطرنشان کرد: بعضی از این گمانه‌زنی‌ها در غرب حاکی از این است که عربستان سعودی در محیط داخلی هم دچار مشکلات و واگرایی بین شاهزاده‌ها است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه سعودی‌ها در پرونده‌های منطقه‌ای هزینه‌های فوق‌العاده‌ای در راستای حمایت از جریان‌های تکفیری، افراطی و تروریست متحمل شدند، اظهار داشت: آنها جنگ ویرانگری را در یمن برای کشتار مردم و ویرانی آن کشور به راه انداختند و اکنون شرایط سختی را دارند و ممکن است که این شرایط سخت و مشکلات داخلی دست به دست هم بدهند و زمینه کودتا و فروپاشی در این کشور را فراهم کنند.

محمدی با اشاره به تغییر رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کرد: آمدن ترامپ هم بشارت خوبی برای مقامات سعودی نیست و دولت ترامپ حتما سخت‌گیری‌های جدیدی را در موضع عربستان سعودی به اجرا خواهد گذاشت. به همین دلیل ما شاهد دو واکنش خاص هستیم که از طرف دولت عربستان دنبال شده است، یکی موضوع دعوت از سازمان حج ایران برای برنامه‌های حج تمتع در سال جدید است و دیگری اعزام وزیر خارجه کویت به تهران که پیام‌های دولت عربستان را به تهران منتقل کند.

وی ادامه داد: آن چیزی که می‌شود گمانه‌زنی کرد این است که عربستان سعودی دو هدف مشخص را در نظر داشته باشد، از یک طرف ممکن است عربستان سعودی بخواهد در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی نشان دهد که به دنبال عادی‌سازی روابط با ایران است، ولی بر مواضع غیرعادی خودش که مواضع مداخله‌گرانه در محیط منطقه است، رفتار پرخاشی نسبت به ایران بخواهد نشان دهد به طوری که بگوید من به همان مواضع که در گذشته اتخاذ شده پایبند هستم و نوعی رفع مسئولیت از خودش کند. در این حالت ممکن است اتفاقی در روابط بین ایران و عربستان نیفتد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اضافه کرد: در حالت دوم عوامل فشار داخلی و خارجی در محیط منطقه‌ای و توصیه‌هایی که از طرف هم‌پیمان‌های غربی این رژیم مطرح شده موجب می‌شود که عربستان سعودی تا حدودی دست به یک نرمش در مواضع و سیاست‌های خودش بزند. اگر چنانچه این گمانه دوم قرین صحت باشد باید انتظار داشت که مراحلی از بهبود روابط یا کاهش تنش بین عربستان و ایران شکل بگیرد.

محمدی خطارنشان کرد: اتفاقی که در لبنان افتاد و لبنان به یک ثبات نسبی در انتخاب آقای میشل عون و تشکیل کابینه دست پیدا کرد،‌ مدل مناسبی است،‌ اگر عربستان دست از خودسری در سیاست‌خارجی بردارد و مدل لبنان را به اجرا بگذارد، این مدل، مدل مناسبی است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر عربستان دست از سیاست‌های افراطی و حمایت از تروریست‌ها بردارد، زمینه‌های تعامل و همکاری بین ایران و عربستان شکل می‌گیرد و منطقه به آرامش می‌رسد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 6بهمن1395، کدخبر: 13951105001445: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین