پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۱۱۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
عالم سیاست، ورزش، فرهنگ و هنر و... ایران مملو از پدیده های نادر و کم یاب است. پدیده هایی که هر کدام بخشی از بار فضای رسانه ای مجازی را به دوش می کشند تا رفتارها، اظهارات و اقدامات عجیبشان نقل محافل شود. اگر موسیقی، تتلو را دارد، فوتبال سوشا مکانی دارد، عرصه سیاست محمود احمدی نژاد، عرصه رسانه و تلویزیون جواد خیابانی و علیرضا علیفر را دارد، عرصه اجتماعی هم عباس جدیدی را دارد. او مدت هاست نقل محافل شده است. او نیز همچون دیگر پدیده ها هیچ وقت زیر بار نمی رود. او هم با وجود اینکه پایش به طنازهای مردمی باز شده است اما همچون دیگر پدیده ها از مواضع و رفتارهای طنزگونه اش عقب نشینی نمی کند.

شعار سال: هنگامی که عباس جدیدی قهرمان سابق کشتی ایران وارد شورای شهر شد. عده ای به این رای مردم انتقاد کردند و معتقد بودند شورای شهر جای قهرمانان ورزش نیست بلکه جای متخصصان شهری و فرهنگی است. عباس جدیدی، حسین رضا زاده، هادی ساعی و علیرضا دبیر چهار عضو ورزشی شورای شهر هستند که هر چهار تن از قهرمانان المپیک اند.

این افراد با رای بالایی وارد شورای شهر شدند. همین موضوع باعث شد حساسیت ها راجع به عملکرد آن ها افزایش یابد.

عباس جدیدی؛ پدیده

پدیده عباس جدیدی و حسین رضازاده در شورای شهر تهران

اما در میان این افراد حاشیه ساز ترین آن ها عباس جدیدی است. این قهرمان پیشین کشتی با اظهارات و اقدامات عجیبش بارها جنجال ساز شده است. او دکترای حقوق دارد و به اعتبار همین مدرک معاون نظارت شورای شهر است. در حالی که هیچ تخصصی و تجربه ای در امور شهری ندارد.

اظهارات نظرهای عجیب و غریب و برخی رفتارها عباس جدیدی او را به پدیده ای در رسانه ها و فضای مجازی تبدیل کرده است. به گونه ای که به شدت زیر ذره بین قرار دارد، مردم و کاربران فضای مجازی منتظرند تا از هر اقدام او داستانی بسازند. رفتارهای او بار طنز و انتقاد زیادی دارد.

همانگونه که جواد خیابانی و علیرضا علیفر می گویند "از این که مایه شادی مردم شده اند، خوشحال هستند" عباس جدیدی نیز می گوید "خوشحالم که دل مردم را شاد می کنم".

جدیدی؛ قهرمان کشتی

عباس جدیدی متولد سال 1348 در تهران است. کودکی او در محله خزانه تهران گذشت، محله ای  در جنوب پایتخت. او از همان کودکی به کشتی علاقمند شد و در اوایل جوانی وارد عرصه قهرمانی شد.

جدیدی هنوز نوجوان بود که در وزن 82 کیلوگرم روی سکوی سوم قهرمانی بزرگسالان تهران ایستاد. سال ۱۳۶۸ در بیست سالگی در شیراز با پیروزی بر عباس مجیدی قهرمان ۸۲ کیلوگرم ایران شد. سپس با غلبه بر مرحوم کیومرث رجبی و رسول کاتیناواسف از شوروی روی سکوی نخست جام تختی ایستاد. و باز همان سال در رقابت های امیدهای جهان که در مغولستان برگزار شد، پس از صباح الدین اوزترک به مدال نقره رسید.

چند سال طول کشید تا جدیدی توانست رقبا را کنار بزند و دو بنده تیم ملی را برتن کند. او در سال 1991 در مسابقات جهانی وارنا با دو شکست مقابل روبرتو لیمونتا از کوبا و کریس کمپل آمریکایی از دستیابی به مدال باز ماند.

جدیدی در اولین حضور جهانی خود در تورنتو ۱۹۹۳ ماخاربک خادارتسف روس را که هفت دوره پیاپی قهرمان جهان و المپیک در این وزن شده بود، شکست داد و در فینال ملوین داگلاس کشتی‌گیر سیاه‌پوست آمریکایی را ۱۲ مغلوب کرد. دیداری که داوری آن بحث‌انگیز بود و اعتراض آمریکایی‌ها را در پی داشت. اما مدال طلای جدیدی به دلیل استفاده از داروی نیروزا (دوپینگ) پس گرفته شده و او دو سال از حضور در رقابتهای رسمی محروم شد.

اما اوج فعالیت جدیدی در عرصه کشتی به المپیک آتلانتا باز می گردد زمانی که او با وجود اختلاف با منصور برزگر سرمربی تیم ملی به مسابقات اعزام شد. در آتلاتنا جدیدی با قدرت تمام همه حریفان خود را از صحنه حذف کرد اما رقابت فینال تبدیل به یک نبرد دراماتیک برای قهرمان ایرانی شد.

عباس جدیدی با ناداوری آشکار در حالی که نتیجه رقابت یک بر یک بود و بسیار از حریف آمریکایی خود یعنی کورت آنگل سر تر ظاهر شده بود و در تعداد اخطار ها هم دو - دو مساوی بودند، از سوی داور مغولستانی بازنده اعلام شد.

عباس جدیدی؛ پدیده

پدیده شکست جنجالی عباس جدیدی از کورت آنگل در المپیک آتلانتا

با وجود اینکه عباس جدیدی طلای المپیک را به دست نیاورد اما پس از همان رقابت دراماتیک مردم ایران به چشم یک قهرمان او را می دیدند و محبوبیتش دو چندان شد.

او سال ۱۹۹۷ ترجیح داد کشتی نگیرد. عباس جدیدی سرانجام در مسابقات جهانی ۱۹۹۸ تهران روی سکوی قهرمانی جهان قرار گرفت. کورماگومدوف از روسیه و ملوین داگلاس آمریکایی را ۳-۰ شکست داد. در فینال نیز با مشقت توانست پس از هشت دقیقه مبارزه، با نتیجه ۰-۰ از سد مارک گارمولوویژ لهستانی عبور کند.

او در المپیک 2000 سیدنی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به روی تشک رفت. مقابل توپالیدیس از یونان به برتری ۹-۱ رسید. الکساندر مودبادزه از گرجستان را هم ۲-۱ شکست داد اما ۳-۰ مغلوب دیوید موسول­بز از روسیه شد. جدیدی در دیدار رده بندی هم در رقابتی که عاری از ابهامات داوری نبود، مغلوب آلکسیس رودریگز کوبایی شد و به مقام چهارم رسید.

این شاید آخرین نتیجه خوب عباس جدیدی در عرصه بین المللی بود. او سال 2002 از کشتی خداحافظی کرد. گرچه بعداً مجدداً تلاش های مقطعی داشت اما به نتیجه نرسید.

در جام جهانی ۲۰۰۶ از اعضای کادر فنی تیم ملی بود اما به خاطر اختلاف با محسن کاوه از ادامه همکاری خودداری کرد. در دوران مدیریت یزدانی خرم بر فدراسیون کشتی از منتقدان سرسخت او بود.

عباس جدیدی همیشه با خانواده خادم مخصوصا رسول خادم رقابت داشته است. هم در دوران حرفه ای ورزشی و هم در دوران بازنشستگی. او هم مانند برادران خادم وارد شورای شهر شده است و اکنون از منتقدان عملکرد رسول خادم در فدراسیون کشتی است.

جدیدی در سال 92 پس از انتخاب رسول خادم به عنوان مربی تیم ملی گفت: «انتخاب خادم مصداق ضرب المثل «ما کردیم، شد» است. این مسائل تازگی ندارد و در قاموس این افراد چیز تازه‌ای نیست. همین افراد در مسابقات جهانی تهران سر این‌که چه کسی پرچم ایران را بگیرد و سوگندنامه را بخواند دعوا کردند و نزدیک بود تیم به هم بریزد.»

او افزود: «اگر این فدراسیون مشروعیت داشت درباره این انتخاب صحبت می‌کردم اما چون مشروعیتی در آن نمی‌بینم حرفی ندارم.»

*سیاستمدار یا مرد جنجالی شورای شهر

عباس جدیدی پس از پایان فعالیت حرفه ای اش در کشتی سعی کرد وارد عرصه مدیریتی شود اما جایی برای او در این حوزه پیدا نشد. تا این که همچون دیگر همقطارانش سودای حضور در شورای شهر را پیدا کرد. او در انتخابات سال 92 شورای شهر تهران کاندیدا شد و توانست با رای مردم وارد عرصه شود.

عباس جدیدی در شورای شهر تفاوت زیادی با عباس جدیدی قهرمان کشتی دارد. او از عرش قهرمانی به فرش حاشیه سازی رسیده است. او حاشیه های زیادی را در سه سال حضور در شورا برای خود خلق کرده است.

حاشیه سازی جدیدی در دو سال اخیر به اوج خود رسیده است. او با اظهار نظرها ی عجیب و رفتار های نامتعارف به چهره ای رسانه ای بدل شده است در حالیکه هادی ساعی قهرمان تکواندو و علیرضا دبیر دیگر قهرمان کشتی شورای شهر تهران سعی می کنند از حاشیه های اینگونه دور شوند.

به نظر می رسد عباس جدیدی به اندازه دیگر همقطارانش در شورای شهر حواس اش جمع نبوده است. او به راحتی در دام خبرنگاران، عکاسان و حتی دیگر همکاران خود می افتد و جایی هم که دامی برایش پهن نشده باشد خودش دامی پهن می کند و خود را در آن گرفتار می سازد.

عباس جدیدی پس از ورود به شورای شهر طی یک فرآیند سیاسی و با نظر احمد مسجد جامعی رییس وقت شورای شهر به عنوان معاون نظارت شورای منصوب شد. مسجد جامعی می گوید پست عباس جدیدی با تخصص او همخوان است. جدیدی دکترای حقوق دارد.

در نمایشگاه کتاب امسال عباس جدیدی غرفه ای اختصاصی برای خود دایر کرد.

در همین غرفه بود که عباس جدیدی به عنوان نویسنده‌ و پژوهشگر دینی به مردم معرفی گردید. غرفه‌ای که تنها دو کتاب از عباس جدیدی را می‌فروخت. در یکی از این کتاب‌ها عباس جدیدی خاطرات قهرمانی خود را نوشته بود. اما انتشار کتاب دیگرش به نام "من و نماز و نیاز”، اعتراضاتی را به همراه داشت.

عباس جدیدی؛ پدیده

 پدیده تبلیغ دو کتاب عباس جدیدی

اما حاشیه ساز ترین اتفاقی که برای عباس جدید رخ داد که باعث شد او به پدیده فضای مجازی بدل شود، تصویری بود که از او بر بالین در حال مرگ منصور پورحیدری منتشر شد.

انتشار این عکس برای عباس جدیدی سونامی بود. فضای مجازی پر بود از جملات، طنزها، تصاویر و یادداشت علیه این عضو شورا. بسیاری این اقدام عباس جدیدی را غیر اخلاقی تفسیر کردند و خانواده منصور پورحیدری نیز از او انتقاد کردند.

عباس جدیدی پس از این سونامی دستپاچه به دنبال جبران برآمد در ابتدا اعلام کرد که این تصویر را او برنداشته است و در جریان آن هم نیست در حالی که این اظهار نظر آشکارا دروغ بود. اینستاگرام جدیدی آن را منتشر کرده بود و نگاه مستقیم جدیدی به دوربین در آن عکس نشان می داد که عکس با آگاهی و آمادگی او برداشته شده است.

 عباس جدیدی؛ پدیده

پدیده تصویر جنجالی جدیدی


پس از اینکه جدیدی اعلام کرد از این عکس بی خبر بوده است رسانه ها و فضای مجازی سونامی دیگری علیه او به راه اندختند به گونه ای که عباس جدیدی مجبور به عذرخواهی شد ولی باز هم با "پوست کلفتی" اعلام کرد که از این عکس بی اطلاع بوده است.

عباس جدیدی با وساطت علی پروین به خانه پورحیدری رفت و از خانواده این فوتبالیست فقید عذرخواهی کرد. اما کار از کار گذشته بود و او سوژه همیشگی رسانه ها شده بود. پس از آن هر شخصیت بزرگی که از دنیا می رفت همه به دنبال عکسی تازه از جدیدی با پیکر آن مرحوم بودند.

عباس جدیدی به "آقای دوربینی" تبدیل شده بود. تا اینکه چندی پیش تصویری تازه از جدیدی منتشر شد در حال کارت کشیدن در یک موسسه خیریه، این تصویر بازهم غوغایی به پا کرد. اما جدیدی باز هم این تصویر را بدون هماهنگی دانسته است.

عباس جدیدی؛ پدیده

پدیده طنز روزنامه قانون درباره کارت کشیدن جدیدی

ماجراهای عباس جدیدی به همین جا ختم نمی شود او برای برخی پدیده ها نایاب دیگر نیز اعمال نفوذ می کند. آخرین آن امیرحسین مقصودلو (تتلو) بود. عباس جدیدی با ریش گرو گذاشتن برای تتلو باعث شد او از زندان آزاد شود. تتلو اتفاقا شباهت زیادی به جدیدی در عرصه رسانه دارد.

جدیدی پس از آزادی تتلو گفته بود: «هیچ منتی هم نیست. این وظیفه قانونی، انسانی و اجتماعی ماست. برای آقای تتلو هم مثل بقیه شهروندان قدم پیش گذاشتیم و انجام وظیفه کردیم.»

عباس جدیدی؛ پدیده

پدیده جدیدی و امیر تتلو

امیر تتلو به خاطر فحاشی به قاضی پرونده اش در یک فایل صوتی بازداشت شده بود. عباس جدیدی به خاطر آشنایی با قاضی تتلو که او هم کشتی گیر است توانست به آزادی تتلو کمک کند.

در حالیکه با اتفاقات پیاپی و تلخ درگذشت آیت الله هاشمی و حادثه پلاسکو حساسیت بر عباس جدیدی و گاف هایش کمتر شده بود ناگهان او امروز در جلسه شورای شهر گاف تازه ای داد تا بازهم به صدر اخبار بازگردد.

جدیدی در اظهار نظری عجیب از مواضع یک هنرمند درباره حادثه پلاسکو انتقاد کرد و گفت: «شما که ادعا می کنید هنرمند هستی و حتی نمی توانی در سناریوهایت دو تا شاخ بز را از هم جدا کنی! چرا در مورد مدیریت شهری نظر می دهی و دخالت می کنی؟»

به نظر می رسد اشاره جدیدی به سخنان رضا کیانیان بازیگر سینما است که درباره حادثه پلاسکو در اینستاگرام خود نوشته بود: «خیلی خوب به یاد دارم پيش از انتخابات شورای شهر تهران، جناح های سیاسی دنبال یارگیری و یارکشی بودند! بسیج شده بودند تا با معرفی چهره ها ، جای پای خودشان در شورای شهر محکم کنند. به من هم زنگ زدند تا کاندیدای شورای شهر شوم! من عذر خواهی کردم و نپذیرفتم. چون شورای شهر جای من نیست! چرا که من تخصصی در مدیریت شهری و شهرداری و شهر سازی و... ندارم. قاعدتاً عضو شورای شهر باید دارای این تخصص ها باشد تا بتواند امور شهر را به خوبی نظارت و مدیریت کند! اما ما مردم تهران، بى توجه به تخصص شان به آن ها رأى دادیم. در واقع، ما در فرو ریختن ساختمان پلاسکو سهیم هستیم.»

با اظهار نظر تازه عباس جدیدی طوفانی از انتقاد در توئیتر و اینستاگرام به راه افتاده است. هشتگ "عباس جدیدی" و هشتگ "شاخ بز" در توئیتر مملو از مطالب طنز و جدی کاربران در این باره است.

به نظر می رسد عباس جدیدی باز هم در دامی افتاده است که خودش برای خودش پهن کرده است. احتمالا هنگامی که او در جلسه شورای شهر صدای خود را بالا برد و به آن هنرمند حمله کرد هیچ وقت تصورش را نمی کرد اینگونه مورد توجه قرار گیرد.

این همان چیزی است که احتمالا برای امیر تتلو پیش آمد هنگامی که در یک فایل صوتی به قاضی پرونده اش فحاشی کرد هیچ وقت به عواقب کارش فکر نمی کرد، اما عباس جدیدی به دادش رسید.

در ماجرای تصویر جدیدی با پورحیدری علی پروین واسطه شد، اکنون با فضایی که ایجاد شده است چه کسی به کمک جدیدی می آید؟ آیا او این بار می تواند برای افکار عمومی اظهاراتش را توضیح دهد؟ آیا عباس جدیدی با اقداماتش رای آوری قهرمانان ورزشی در شورای شهر را متوقف می کند؟ باید تا انتخابات شورای شهر سال آینده صبر کرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فرادید، تاریخ انتشار: 5 بهمن 1395، کد مطلب: ۳۰۳۸۳۲:www. faradeed.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین