پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
لاهوتی تاکید کرد که در هیج جای دنیا با کاهش تعرفه از بازار محصولات کشاورزی حمایت نمی‌کنند. این موجب نابودی بخش کشاورزی می‌شود.

شعارسال: مهرداد لاهوتی در رابطه با تعرفه واردات برنج، کره، گوشت قرمز گوسفندی، لپه، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی و موز که بر اساس تصویب هیئت وزیران به پنج درصد کاهش یافته است، بیان داشت: افرادی در بدنه دولت هستند که از کاهش تعرفه واردات این محصولات سود می برند، این افراد با صحنه سازی و نفوذی که در دستگاه های دولتی دارند بحث کاهش تعرفه را پیگیری می کنند؛ متاسفانه همیشه بحث حمایت از کشاورز را مطرح می کنند؛ اما با اعمال چنین تعرفه هایی اولین کسانی که متضرر می شوند کشاورزان هستند .

او افزود: 4 هزار هکتار از مزارع برنج تغییر کاربری داده شد. با کاهش تعرفه دروازه‌های کشور بیش از پیش به روی برنج خارجی با قیمتی پایین‌تر از برنج داخلی باز خواهد شد که همین مسئله موجب می‌شود کشاورزان بیش از پیش به واگذاری زمین‌های کشاوزی خود به افرادی که به راحتی مجوزهای تغییر کاربری را اخذ می‌کنند، ترغیب شوند.

لاهوتی تاکید کرد که در هیج جای دنیا با کاهش تعرفه از بازار محصولات کشاورزی حمایت نمی‌کنند. این موجب نابودی بخش کشاورزی می‌شود.

او در رابطه با این که با توجه به افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها تغییر کاربری اراضی کشاورزی موجب تسریع این کار می‌شود، بیان داشت: در گذشته 70 درصد مردم در روستا و 30 درصد در شهرها ساکن بودند، در حال حاضر 31 درصد در روستاها و 69 درصد در شهرها ساکن هستند، این مسئله به این خاطر است که اقتصاد در روستاها به درستی مدیریت نشده است. روستایی به این باور رسیده است که هر منافعی را به منافع او ترجیح داده شده است و مرگ تدریجی در بخش کشاورزی کشور اتفاق افتاده است.

لاهوتی در واکنش به عده‌ای که این مسئله را مطرح می کنند که کاهش تعرفه برنج برای کسانی است که توان خرید برنج داخلی را ندارند، بیان داشت: این بدترین توجیه است. چرا که می‌توان با حمایت از کشاورزان داخلی و با خرید یارانه‌ای، این محصول را در اختیار اقشار آسیب پذیر قرار داد. همچنین نیاز به واردات برنج 400 هزار تن است؛ اما سالیانه رقمی بیش از این وارد کشور می شود، این در حالی است که با تغییر الگوی کشت می توان میزان تولید را افزایش داد؛ بنابراین این بحث ها غیر علمی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد که سلامت برنج خارجی مورد تایید نیست و با باز کردن دروازه‌های کشور به روی واردات این محصولات اولین ضربه بر پیکر کشاورزی کشور است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گفتارنو، تاریخ انتشار: 6بهمن1395، کدخبر: 19770: www.goftareno.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین