پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
سازمان شفافیت بین الملل در گزارش سالانه شاخص جهانی خود اخرین وضعیت و رتبه کشورها در موضوع فساد را منتشر کرد.

شعارسال: گزارش سال ۲۰۱۶ این نهاد نظارتی ضدفساد که روز چهارشنبه منتشر شد می گوید کشورها به «انواع عمیق تری از سازوکار» نیاز دارند تا به عدم توازن قدرت و ثروت رسیدگی کنند. این گزارش می گوید چنین تغییراتی شامل اعلام عمومی مالکیت شرکت ها و اعمال تحریم علیه کسانی می شود که به انتقال پول حاصل از فساد در میان مرزها کمک می کنند.»

خوزه اوگاز، رئیس شفافیت بین المللی می گوید: «در بسیاری از کشورها به دلیل فساد، مردم از نیازهای اولیه خود محرومند و گرسنه می خوابند در حالی که قدرتمندان و فاسدان از زندگی پرزرق و برق و مصونیت برخوردارند.»

شاخص فساد بر اساس نظرسنجی ها و گزارش های موجود درباره نحوه برداشت رهبران سیاسی و اقتصادی از فساد در بخش عمومی کشورها تنظیم شده است. این شاخص از یک تا صد به کشورها تعلق می گیرد؛ صفر شاخص کشورهایی است که به شدت فاسد تلقی می شوند و صد متعلق به کشورهایی است که پاک و عاری از فساد هستند.

در گزارش شفافیت بین المللی دانمارک و نیوزیلند با شاخص ۹۰، فنلاند با ۸۹ و سوئد و سوئیس با ۸۸ پاک ترین کشورها هستند. این گزارش می گوید کشورهای فوق دولت باز، جراید آزاد و نظام قضایی مستقل دارند و به شهروندان اجازه دسترسی به اطلاعات درباره نحوه هزینه بودجه عمومی را می دهند.

کشور سنگاپور تنها کشور آسیایی بود که در میان ۱۰ کشور برتر این فهرست جای گرفت.

ایران، در کنار کشورهایی چون قزاقستان، نپال، روسیه و اوکراین با شاخص ۲۹ طبقه بندی شده است.

بر اساس این گزارش ایران در مقایسه با گزارش سال 2013 همین سازمان 11 رتبه صعود داشته است اما همچنان با رتبه متوسط جهانی(43) فاصله زیادی دارد.70 در صد کشورهای جهان جایگاهی پایین تر از متوسط جهانی دارند.

سومالی با شاخص ۱۰ در قعر جدول است و برای دهمین سال متوالی بدترین نمره را در شاخص فساد دریافت کرده است. گزارش فوق درباره فساد در انتخابات پارلمانی و رای گیری ریاست جمهوری که سه بار به تعویق افتاده، ابراز نگرانی کرده است.

سودان جنوبی، کره شمالی ، لیبی، عراق و سوریه دیگر کشورهایی هستند که در قعر جدول اند.

این گزارش می گوید در کشورهای فاسد خدمات اولیه به دلیل سوء مدیریت در بودجه ارائه نمی شود و قوانین ضدفساد را نادیده می گیرند .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار خبر 9 بهمن 1395، کدمطلب: 439816 ،www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین