پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۶۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴
معاون محیط طبیعی‌سازمان‌حفاظت‌محیط‌زیست با اشاره به اینکه امسال هیچ بودجه‌ای برای تالاب‌ها داده نشده‌است، گفت: امیدواریم این بودجه تا پایان سال محقق شود.

شعار سال: فرهاد دبیری در نشست خبری خود به مناسبت فرا رسیدن روز تالاب‌ها گفت: در سال 95 تاکنون هیچ اعتباری برای تالاب‌های کشور داده نشده است. سال‌های گذشته حداقل در خردادماه بودجه‌ای به ما داده می‌شد، اما امسال هیچ بودجه‌ای دریافت نشده و امیدواریم حداقل در بیست و نهم یا سی ام اسفند بودجه سال 95 را دریافت کنیم.

*محیط زیست اولویت دوم شورای عالی آب

وی در ارتباط با اینکه یکی از چالش‌های حفاظت و جلوگیری از خشک شدن تالاب‌ها چاه‌های غیرمجاز و مجاز بیش از اندازه در اطراف تالاب‌هاست، گفت: در گذشته اولویت مصرف آب ابتدا شرب، سپس مصارف کشاورزی و بعد از آن صنعت بود و براساس اعلام دستگاه‌های مختلف 89 تا 93 درصد آب‌های کشور صرف کشاورزی می‌شد. همچنین متاسفانه در سال‌های قبل مطرح شده بود که چاه‌های غیرمجاز نیز مجاز تلقی شود که این مسئله مسائل ناگواری را به بار آورد همانند آنکه وجود 40 هزار چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه را شاهد هستیم.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: اما اکنون اخیراً شورای عالی آب اولویت‌های خود را تغییر داده است و اولویت اول برای مصرف آب استفاده برای آب شرب، سپس محیط زیست بعد از آن کشاورزی و در آخر صنعت است. به این ترتیب ما با وزارت نیرو به عنوان توزیع‌کننده آب و مجری قانون توزیع عادلانه آب مذاکراتی را شروع کرده‌ایم تا حق‌آب‌های زیست محیطی به تالاب‌ها اختصاص داده شوند تا حداقل آبی که در نظر گرفته‌ایم در تالاب‌ها باقی بمانند.

وی ادامه داد: در این راستا با وزارت نیرو تفاهم کرده‌ایم و تعهداتی میان ما برقرار شده‌است که از جمله بستن چاه‌های غیرمجاز و کنترل چاه‌های مجاز با روش‌هایی از جمله نصب کنتور انجام شود. همچنین طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی نیز از مطالبات ما در برابر وزارت نیرو است که تسریع انجام آن به تالاب هایی که از آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌کند کمک می‌کند.

*دایک‌های مرزی هامون در 50 نقطه باز شده‌است

دبیری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه هنوز دایک‌هایی در مرز بر سر راه آب هامون وجود دارد توضیح داد: براساس موافقت‌های صورت گرفته و جلساتی که ما در معاونت امنیتی وزارت کشور داشته‌ایم در 50 نقطه دایک‌ها باز شده‌اند حتی در زمان آمدن سیلاب‌ها مرزبان‌ها کمک کردند تا لای‌روبی صورت بگیرد و در سیلاب اخیر نیز به هدایت آب کمک کرده‌اند که موجب اعتراض مرزبانی کشور افغانستان شد و البته این موضوع با مذاکره حل شد اما در قسمت‌هایی که آبی برای ورود به تالاب وجود ندارد ما هم موافق برداشتن دایک‌ها نیستیم زیرا برای مسئله کنترل قاچاقچی‌ها و اشرار این دایک‌ها مورد نیاز هستند.

وی همچنین با اشاره به تاثیر وضعیت معیشت مردم جوامع محلی در نزدیکی تالاب‌ها در حفظ تالاب‌ها گفت: یکی از بسته‌های مدیریتی جدید که با هدف ایجاد شرایط جدید برای معیشت جوانان محلی تدوین شده منجر می‌شود که تعادل و توازن در جوامع محلی که حیات تالاب وابسته به آنهاست؛ برقرار شود و با ایجاد معیشت پایدار جایگزین دیگر به تالاب به عنوانی یک قلک آب که فقط باید از آن آب برداشت کرد نگاه نشود.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین با اشاره به اینکه 42 گونه تالاب در دنیا وجود دارد که 41 گونه آن در ایران دیده می‌شود، اظهار کرد: اکنون در اکثر کشورهای منطقه وضعیت خوبی وجود ندارد به غیر از ترکیه که مدتی به صورت پنهانی با انجام اقداماتی وضعیت آب‌های خود در بالادست را بهبود بخشید. اکنون شش تالاب ما در فهرست مونترو که فهرست تالاب‌های در معرض خطر است؛ قرار دارد. البته وضعیت تالاب‌ها ثابت نیستند و می‌توانند با یک خشکسالی تعداد بیشتری به این فهرست افزوده شود. هرچند که در گذشته هفت تالاب در این فهرست وجود داشته و اکنون یکی از آنها کم شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایلنا، تاریخ انتشار: 9 بهمن 1395، کد مطلب: 452980 :www. ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
0
0
چشم و دل رئیس سازمان کوشای محیط زیست سرکار خانم حاجیه دکتر معصومه ابتکار روشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین