پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۷۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد با بیان اینکه هدف بانک پاسارگاد از بدو ورود به حوزه خرید و فروش آثار هنری؛ توجه به اقتصاد هنر بوده، گفت: در حال حاضر موزه بسیار بزرگی از مجموع آثار خریداری شده با عنوان موزه هنرهای معاصر تجسمی بانک پاسارگاد را راه‌اندازی کرده‌ایم.

شعار سال: بانک پاسارگاد ازجمله بانک‌های فعال در بخش‌خصوصی است که به‌طور جدی در حراجی‌ها و خرید و فروش آثار هنری شرکت می‌کند. این بانک در پنجمین دوره حراج تهران 5 اثر به ارزش 3.660 میلیون تومان خریداری کرده است. عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد معتقد است خرید و فروش آثار هنری سهم بسزایی در بهبود اقتصاد هنر دارد و این برنامه‌ها می‌تواند گامی موثر در بهبود معیشت هنرمندان باشد.

علی‌اکبر امین‌تفرشی درباره فعالیت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری‌های این بانک در بخش فرهنگی کشور اظهارکرد: بانک پاسارگاد مانند دیگر موسسات بزرگ مالی دنیا سعی دارد در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی که امروزه رسم بهینه‌ای در همه سازمان‌های بزرگ است، در کنار فعالیت‌های اصلی که منافعی را از جامعه می‌برند یکسری فعالیت‌های اجتماعی را به عهده بگیرند.

او با بیان اینکه این اقدام با هدف توسعه پایدار سازمان انجام می‌شود، ادامه داد: بانک پاسارگاد براساس استراتژی‌هایی که از بدو تاسیس داشته؛ سعی کرده در راستای این بخش از مسئولیت‌های اجتماعی خود فعالیت‌هایی را سامان‌دهی کند که ازجمله این اهداف حمایت از هنر و هنرمندان ایرانی است.

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد افزود: سیاست بانک تنها خرید در یک حراج نیست بلکه برای تشکیل یک موزه دائمی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و درحال حاضر موزه بسیار بزرگی از مجموع آثار خریداری شده با عنوان موزه هنرهای معاصر تجسمی بانک پاسارگاد در موسسه فرهنگی صبا برقرار است که به‌صورت دائمی فعالیت می‌کند و آثار خریداری شده به آنجا منتقل می‌شود.

امین‌تفرشی با اشاره به اینکه درحال حاضر بیش از 500 اثر هنری ایران در حوزه هنرهای تجسمی مدرن و معاصر در این موزه نگهداری می‌شود، گفت: هدف نهایی از تشکیل این موزه در حقیقت گردآوری از آثار تمامی هنرمندان معاصر و مدرن است که در تاریخ هنر ایران حضور داشتند و شرکت در حراج‌های مختلف و خرید شاهکارهای مدرن معاصر ایران در راستای غنی‌شدن موزه بانک است.

او یادآور شد: سعی داریم با این اقدام در بخش‌خصوصی؛ دوستداران، پژوهشگران هنر و هنرمندان با مراجعه به این موزه به راحتی تاریخ هنر معاصر ایران را مورد بررسی قرار دهند، البته در کنار این مسئله وقتی در بازار هنر فعال می‌شوید خود به خود اقتصاد هنر رونق می‌گیرد.

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد در این‌باره توضیح داد: هدف بانک پاسارگاد از بدو ورودش به این حوزه و خرید و فروش آثار هنری در حقیقت توجه به اقتصاد هنر بوده و شاهدیم که در این چند ساله اقتصاد هنر رونق خوبی داشته است. این تاثیر هم باعث شده هنرمندانی هم که آثارشان را ارائه می‌دهند بتوانند از رونق ایجاد شده بهره‌ ببرند.

امین‌تفرشی در پاسخ به سوالی مبنی اینکه آیا از آثار کلاسیک هم در موزه استفاده می‌شود؟، تصریح کرد: موزه بانک پاسارگاد اختصاص به هنر مدرن و معاصر دارد و اگر بخواهیم هنر کلاسیک را به آن اضافه کنیم نیاز به فضای بیشتری است که درحال حاضر امکان آن وجود ندارد البته پرداختن به آثار کلاسیک هم در برنامه‌های آتی ما نیز قرار دارد ولی درحال حاضر فاز یک برنامه بانک پاسارگارد توجه به هنر تجسمی معاصر و مدرن است و در فاز بعدی با تجهیز محل و در اختیار داشتن فضای بیشتر قطعا به این بخش از هنر هم ورود خواهیم داشت.

او به تیم مجربی متشکل از کارشناسان خبره در این هنر اشاره کرد و ادامه داد: این کارشناسان بیش از حداقل چهل سال در زمینه هنرهای تجسمی مشغول فعالیت هستند و بانک در خرید آثار از نظرات کارشناسی آنها استفاده می‌کند.

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد با توضیح در این‌باره گفت: به دلیل اینکه پویایی موزه حفظ شود و ما بتوانیم آن را به‌روز کنیم در کنار خرید آثار هنری برخی از آنها را نیز به فروش می‌رسانیم و در واقع این عمل بدیع‌ بودن موزه را برای بازدیدکننده در پی‌دارد.

امین‌‌تفرشی با یادآوری اینکه برای تداوم اقتصاد افرادی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید حرکت اقتصادی هم داشته باشند، خاطرنشان کرد: بانک پاسارگاد در کنار هدف اصلی‌ خود یعنی پشتیبانی از هنرمندان،‌ نه تنها آثار هنرمندان ایرانی را خرید و فروش می‌کند بلکه آنها را در بازارهای جهانی مانند حراج کریستیز عرضه می‌کند.

او افزود: سعی داریم با این اقدام آثار این هنرمندان در چرخه فروش بین‌المللی نیز وارد شود و باید متذکر شوم که رکورد فروش یک اثر هنری در بازار بین‌المللی کریستیز دبی متعلق مجسمه «اُ» ساخته پرویز تناولی است. این اثر متعلق به موزه بانک پاسارگاد بود و رکورد آن 2میلیون و 850 هزار دلار بود و تا امروز هیچ اثری در خاورمیانه با این قیمت در یک حراج بین‌المللی فروش نرفته است.

او با بیان اینکه توجه جهانی به آثار مدرن ایران در هنرهای تجسمی بیشتر شده، تصریح کرد: این مسئله موجب می‌شود آثار دیگر هنرمندان ایرانی در حراج کریستیز چه در لندن و در دبی با قیمت‌های بسیار خوبی فروش رود. البته این مسائل اتفاقی بدست نمی‌آید و ما برای اینکه بتوانیم به این فروش دست پیدا کنیم شش ماه کارهای تبلیغاتی و معرفی اثر در مجامع هنری انجام شد و بعد از شش ماه این اثر در حراج عرضه شد و رکورد فروش را زد.

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد معتقد است؛ اگرچه خرید و فروش آثار هنرمندان خارجی از منظر اقتصادی به‌صرفه است اما از آنجا که برنامه بانک پاسارگاد حمایت از هنرمندان ایرانی است بنابراین خرید آثار هنرمندان خارجی هرچند از لحاظ اقتصادی جذاب باشد را در فعالیت‌های جاری‌مان وارد نکردیم.

امین‌تفرشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فعالیت‌های دیگر بانک پاسارگاد در بخش فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: بانک پاسارگاد در راستای برنامه‌ حمایت از هنر در سینما نیز فعال بوده و فیلم جدایی نادر از سیمین صددرصد با مالکیت بانک پاسارگاد تولید شده است که موفق به کسب اسکار نیز شد.

او با اشاره به فیلم‌های ملبورن، بهمن، مرگ ماهی، طبقه حساس، من دیه‌گو مارادونا هستم، اظهارکرد: هدف بانک پاسارگاد از ورود در این بخش تولید فیلم‌های فاخر و ارزشمند است که دارای ارزش‌های اجتماعی باشند چراکه نگاه بانک پاسارگاد نگاه به گیشه صرف نیست و سعی کردیم در فیلم‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که در درجه اول ارزش هنری داشته همچنین مسائل اجتماعی در آن به خوبی رعایت شده باشد.

عضو هیات مدیره بانک پاساگارد به فعالیت‌های این بانک در بخش موسیقی نیز اشاره و بیان کرد: در بخش موسیقی نیز از حامی چندین کنسرت بودیم. البته این را باید بگوییم که هنر در ایران دامنه بسیار وسیعی دارد و یکسری از هنرها هستند که متولیان خاص دارند مانند فرش و صنایع دستی و نیاز به حمایت بخش‌خصوصی ندارد و ما سعی کردیم در بخش‌هایی که محجور مانده وارد عمل شویم.

امین‌تفرشی با بیان اینکه سعی کردیم فعالیت‌هایمان در چارچوب قوانینی که برای بخش‌‌خصوصی در نظر گرفته شده است باشد، گفت: در واقع بخش عمده فعالیت‌های ما از محل بودجه تبلیغات بانک است بانک پاسارگاد کمترین برنامه‌های تبلیغاتی را در روزنامه‌ها و تلویزیون و ... دارد.

او گفت: بانک پاسارگاد بجای اختصاص میلیاردها تومان برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی سعی دارد از محل بودجه تبلیغات در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری ‌کند و در حقیقت این فعالیت‌ها هزینه‌هایی را بر بانک نیز تحمیل نمی‌کنند چراکه از محل بودجه تبلیغات بانک مصرف می‌شود.

عضو هیات مدیره بانک پاسارگاد در پایان با بیان اینکه براساس قانون مالیت‌های مستقیم معافیت‌هایی برای فعالان بخش‌های هنری پیش‌بینی شده، اظهارکرد: متاسفانه ما در این بخش خیلی موردحمایت قرار نمی‌گیریم چراکه براساس قرائت‌های خاص از متن قانون می‌گویند بانک موسسه صرفا هنری نیست و موانعی در خصوص معافیت‌های مالیاتی اعمال می‌شود. البته امیدواریم با برطرف کردن این مشکلات، بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های هنری تشویق شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، تاریخ 23 خرداد 95 ، کد مطلب: 379408: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
0
0
راه اندازی موزه از دو جنبه وثیقه گذاری آثار هنری نزد بانک های بین المللی و همچنین بعنوان نوعی مسئولیت اجتماعی و تقویت حوزه هنر، می تواند مورد توجه قرار گیرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین