پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
فرمانده کل سپاه در جشنواره سراسری امام علی(ع) گفت: وظیفه سپاه پاسداران، دفاع غیرمحافظه‌کارانه در قبال انقلاب اسلامی است. در عرصه عمل، سپاه توانسته با مبانی نزدیک عمل دینی و انقلابی، موفقیت های خوبی را به دست بیاورد.
شعارسال: انقلاب اسلامی تاثیر زیادی روی دنیا گذاشته، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در جشنواره سراسری امام علی(ع) که صبح امروز 9 بهمن ماه در مجتمع فتح‌المبین برگزار شد با اشاره به اینکه چند سالی است موضوع تحول‌خواهی در سپاه با محوریت علمی در دست پیگیری است و پیشرفت خوبی در این زمینه به دست آمده اظهار داشت: امیدواریم در سال‌های آتی شاهد رشد بیشتر علمی در مجموعه های سپاه باشیم.

وی با اشاره به اهمیت دانش بنیان شدن سپاه در بعد علمی و تعیین مسیر درست در این پروسه افزود: این سوال مطرح است که چگونه باید سپاه را دانش‌بنیان کنیم؟ اگر نتوانیم دقیق و عمیق به این سوال پاسخ دهیم، به جاهای دیگری خواهیم رفت.

وی افزود: باید مبانی دانش در سپاه مشخص شود که بخشی از این دانش مربوط به علوم انسانی است که اصل بحث ما در این زمینه است.

فرمانده کل سپاه گفت : در عرصه علوم انسانی مردم، مدیریت، اقتصاد، سیاست و ... مباحث اصلی است و در عرصه دانش های خاص و نظامی که یکی از ماموریت های اصلی سپاه است یک مثال بارز این است که می توان از تجربه سپاه در این عرصه استفاده کرد.

سرلشکر جعفری با اشاره به ابعاد مختلف جنگ و دانش نظامی ادامه داد: دانش نظامی قبل از انقلاب فقط دانش کلاسیک بود اما با وجود انقلاب و ایجاد مبانی دینی شیوه ها تغییر کرد. تغییرات مبنایی بعد از انقلاب یک تحولات زیربنایی رخ داد و نگاه ها تغییر کرد.

فرمانده کل سپاه گفت: انقلاب اسلامی تاثیر بسیار زیادی بر روی دنیا گذاشت و بر آرمان های خود ایستاده است.

وی ادامه داد: دانش کلاسیک قبل از انقلاب در زمان جنگ تنها سه ماه دوام اورد و در دی ماه سال 59 عملیات هویزه انجام شد و شکست خورد اقای بنی صدر تسلیم شد و گفت باید با صدام مذاکره کنیم.

سرلشکر جعفری با بیان این سوال که جنگ با چه مبانی ادامه یافت عنوان داشت: بعد از دی ماه سال 59 با عملیات محدود و بعد گسترده آزادسازی خرمشهر رقم خورد و بعد از ازاد سازی خرمشهر بود که صدام برای اتش بس التماس کرد.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اهمیت نقش و سازماندهی نیروهای مردمی در جنگ گفت: ما با پیگیری دانش نوین در جنگ موفقیت‌های بسیاری از جمله در عملیات کربلای 5 به دست اوردیم.

وی با طرح این سوال که دانش نوین را از کجا بیاوریم عنوان داشت: ما باید توجه عمیقی به متون علمی داشته باشیم. سوال دیگر اینکه این علم را چگونه به دست بیاوریم؟ باید در علوم انسانی تحول ایجاد شود. یک مسیر انحرافی که بعد از انقلاب طی کردیم یک چالش بزرگ است؛ در بخش علوم انسانی، انقلابی ایجاد نشد.

سرلشکر جعفری افزود: سپاه در عرصه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و ... ماموریت دارد که ایفای نقش کند.

وی با طرح سوال دیگری در این زمینه که سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد پویا چگونه باشد تاکید کرد: سپاه در معرض تهدید بوروکراسی اداری است. مسائل اساسی سپاه و نیازسنجی در مسائل اصلی، کار پژوهشگران است. اینکه سپاه را چگونه حفظ و تقویت کنیم و رفع موانع داشته باشیم، از وظایف تحقیق پژوهشگران است.

وی گفت: وجوه تمایز سپاه با سایر نهادهای امنیتی جهان چیست؟ مردمی و انقلابی بودن از ویژگی های تمایزی سپاه با سایر نهادهای امنیتی جهان است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره سپاه اظهار داشت: درک و عمل انقلابی، مبنای دیگر تشکیل دهنده سپاه در کنار دین و تقوا است.

سرلشکر جعفری درباره نحوه پاسداری از انقلاب افزود: ما باید کاری کنیم که انقلاب اسلامی در پیشبرد اهدافش حرکت کند و مانند برهه کنونی درجا نزند. با پژوهش، اندیشه‌ورزی و مطالعه عمیق می‌توان به نتیجه رسید.

وی با بیان اهمیت مدیریت جهادی و بیان تفاوت‌های مدیریت جهادی و غیر جهادی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی وابسته به مدیریت جهادی است و این اقتصاد یک نگاه جدید است.

سرلشکر جعفری یادآور شد: انجام پژوهش ها در سپاه پاسداران مهم است. مسائل اصلی سپاه باید بررسی و هیات‌های اندیشه ورزی در این زمینه بسیج شوند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: هرکاری به عنوان پژوهش نباید مورد توجه قرار بگیرد. برخی مبانی غربی را استخراج می کنند و آن را نتایج پژوهش قرار می‌دهند که بعد هم در قفسه‌ها خاک می‌خورد.

وی گفت: وظیفه سپاه پاسداران، دفاع غیرمحافظه‌کارانه در قبال انقلاب اسلامی است. در عرصه عمل، سپاه توانسته با مبانی نزدیک عمل دینی و انقلابی، موفقیت های خوبی را به دست بیاورد و به روش های اجاره‌ای و تقلیدی معتقد نبوده و این موضوع را در عرصه جنگ هم نشان داده است.

سرلشکر جعفری با اشاره به اینکه کار سخت ما در عرصه جنگ نرم است عنوان داشت: نقش الگو سازی که سپاه باید در جامعه انقلاب ایفا کند، نقش پژوهشگران بسیار پررنگ است.

فرمانده کل سپاه عنوان داشت: یک سوم جامعه به صورت سازمانی به بسیج و سپاه وابسته اند و سبک زندگی اسلامی در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: ما در سیاست خارجی که مورد تایید مقام معظم رهبری و مردم است و همچنین مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار، مشکلی نداریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 10 بهمن 1395، کدخبر: ۵۹۵۶۹۵۴، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین