پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از احتمال ورود" کُدئین و ترامادول" در فهرست مواد ممنوعه 2018 خبر داد.
شعارسال: دکتر رامین طباطبایی گفت: کُدئین و ترامادول جزء مواد مخدر هستند اما از آنجاییکه باعث کاهش درد و افزایش عملکرد ورزشکار می شود، این موضوع به دور از بازی منصفانه است، بر همین اساس جزء داروهای پایش برای امسال هست و امکان دارد از سال 2018 از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در لیست داروهای ممنوعه قرار گیرد. البته پیش از این ترامادول جزء داروهای پایش بود.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) افزود: داروهای ترکیبی استنشاقی که برای درمان آسم و تنگی نفس استفاده می شود و مصرفش تا یک حدی مجاز است و دوپینگ محسوب نمی‌شود. اما امکان دارد یک اسپری ترکیبی از سالبوتامول نورموترول و سالمترول باشد که در نهایت باعث افزایش توان هوازی ورزشکار شود. به همین علت این داروی استنشاقی نیز جزء داروهای پایش برای سال 2017 قرار گرفت و امکان دارد از سال آینده میلادی در لیست داروهای ممنوعه قرار بگیرد.

وی در خصوص تغییرات لیست داروهای ممنوعه سال جدید میلادی نسبت به سال گذشته گفت: امسال شاهد تغییرات زیادی در فهرست گروه‌های 9 گانه مواد ممنوعه نبودیم و تنها سعی شده در هر گروه اگر ماده‌ای جزو مواد ممنوعه محسوب می‌شود مثال‌های بیشتری از آن در فهرست گنجانده شود تا ورزشکار آگاهی بیشتری نسبت به تمام مواد ممنوعه داشته باشد.

قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) درباره سوالات و ابهاماتی که برای ورزشکاران در خصوص لیست داروهای ممنوعه پیش می آید گفت: دو ماه پیش از آغاز سال میلادی جدید لیست داروهای ممنوعه روی سایت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و فدراسیون پزشکی ورزشی منتشر می شود و رونوشت آن به کلیه فدراسیون های ورزشی نیز فرستاده می شود، در این میان اگر سوالی برای ورزشکار پیش بیاید از رئیس کمیته پزشکی فدراسیون مربوطه که قاعدتا از لیست ممنوعه آگاهی دارند، می پرسند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 10 بهمن 1395، کدخبر: ۵۹۵۷۲۹۹، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین