پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: سلیقه‌های سیاسی جناح‌ها از بدو پیروزی انقلاب و قبل از انقلاب بوده و هست و جای نگرانی هم نیست به شرط اینکه خدا را در نظر بگیریم، برای مسئولان موضع‌گیری جناحی سم است.

شعار سال : آیت‌الله سید‌ احمد خاتمی شامگاه پنجشنبه در یادواره شهدای شهرستان جیرفت اظهار داشت: شهدا راه صد ساله را یک شبه رفتند، زیرا آن‌ها دل از دنیا کندند و عرفا را مبهوت خود کردند، شهدا شخصیت‌های بهشتی هستند که مراسم یادبود آن‌ها هم سراسر خیر و برکت است.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های شهدا در طول تاریخ همدلی و همزبانی بوده است، تصریح کرد: شب عاشورا یک نفر از یاران سید‌الشهداء ایشان را رها نکرد، این همدلی و همزبانی است و عاشورائیان نیاز به چنین جامعه‌ای دارند.

خاتمی با اشاره به نامگذاری سال‌جاری توسط مقام معظم رهبری و اینکه سه چهارم سال گذشت و چقدر در مسیر این شعار گام برداشتیم، افزود: باید حق این نامگذاری ادا شود در مورد حق اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری اظهار ناراحتی کردند که حرف زیاد زده شد، اما در عرصه عمل شاهد تأثیرات چشمگیر این اقتصاد مقاومتی نبودیم، اینکه آیا در رابطه با شعار سال توانسته‌ایم، گام برداریم، بهتر است، لب فروبندیم.

وی خاطرنشان کرد: همدلی و همزبانی نیاز به بیش از 10 عنصر دارد و اگر بخواهیم، جامعه به همدلی و همزبانی برسد، باید این عناصر را در جامعه به وجود بیاوریم که نخستین عنصر انگیزه الهی در حرکات داشتن است، یعنی اینکه خدا را ببینیم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: جناح‌ها سلیقه‌های سیاسی از بدو پیروزی انقلاب و قبل از انقلاب بوده و هستند و جای نگرانی هم نیست به شرط اینکه خدا را در نظر بگیریم، برای مسئولان موضع‌گیری جناحی سم است و اختصاص به یک زمان ندارد.

وی عنوان داشت: اینکه مسئولان اعلام می‌کنند، دولت به دنبال رأی آوردن یک جناح نیست حرف درستی است، دولت چتر پوششی بر سر تمام مردم است، پس باید در عملکرد خدا باشد، این بدان معنا نیست که مسئول سلیقه نداشته باشد، بلکه باید عملکرد خدایی باشد.

خاتمی افزود: دومین عنصر معادباوری است که یک اعتقاد کاملا حق است، ریاست تمام می‌شود، ما باید پاسخگوی اعمال خود باشیم، طوری عمل کنیم که در قیامت پیش خدا برای پاسخگویی آماده باشیم، خدا از مسئول می‌خواهد تا سر کار می‌آید به فکر معنویت و دین باشد.

وی بیان داشت: دین انقلاب را به وجود آورده و نگه‌ داشته است، این‌گونه عملکرد ذخیره قیامت است، آنچه باقی می‌ماند، خدمات خداپسندانه است، این محور وحدت است، زیرا مردم دین و ارزش‌ها را دوست دارند، وقتی مسئولان در این مسیر حرکت کنند، دل‌ها به هم نزدیک می‌شود.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری با بیان اینکه از ظلم بپرهیزید، کسی که ستم کند در همین دنیا پاسخ می‌گیرد، رفتار خدایی شما بهشت درست می‌کند و در رابطه با جهنم هم همین است، اظهار داشت: دومین عنصری که وحدت را سامان می‌دهد، اینکه به قیامت توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: سومین عنصر مستند‌گویی است، ریشه بسیاری از اختلاف‌های سیاسی و غیرسیاسی شایعات هستند، دروغی که فرد بی‌تقوایی در فضای مجازی می‌نویسد و منتشر می‌شود و یک دروغ خبر جدی می‌شود، کار دشمن همین است، مستندگویی فقط به زبان نیست، اگر می‌خواهید، خبری را برسانید، تحقیق کنید، خبر درست یا نادرست است.

خاتمی عنوان کرد: راجع به تمام مردم چه کسی که با سلیقه ما موافق است و چه مخالف است، سخنی به ویژه در تریبون‌ها می‌زنیم، حق نداریم، هر چه که شنیدیم نقل کنیم، برای همدلی جامعه مستندگویی یک عنصر ضروری است.

وی افزود: مستند شنیدن عنصری دیگر است که همه به ویژه جوانان باید به آن توجه داشته باشند، خبری که شنیدید، بررسی کنید که دلیل آن چیست، هر خبری را که روزنامه یا سایت در فضای مجازی می‌نویسد، دلیل نیست و قرار نیست در کشور کسی مسئولیت بالا پیدا کرد، جایز باشد، هر چه دلمان خواست درباره او بگوییم، ما از خبرهای بی‌ریشه استقبال نمی‌کنیم، ما یک مجموعه و سوار بر یک کشتی هستیم، اگر این کشتی سوراخ شود، همه غرق می‌شویم.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: دولت با تنفیذ رهبری شکل گرفته است، این دولت مشروع است، دولت‌های بعد از انقلاب همه مشروع هستند و وقتی دولت مشروع شد، مسئولانی هم که نصب می‌شوند، مشروع هستند، البته این بدان معنی نیست که انتقاد نشود، زیرا که انتقاد موجب رشد است، اما مستند بگوییم و بشنویم.

وی افزود: شبکه‌های بیگانه نمی‌توانند مستند باشند، شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه مصداق فاسق هستند، نمی‌توان سخنان آن‌ها را سند قرار داد و نقل کرد.

خاتمی با بیان اینکه پنجمین عنصر همدلی است و در شرایطی شکل می‌گیرد که همه دغدغه همدلی را داشته باشند، عنوان داشت: مسئول در هر کجا که هست، دغدغه وحدت داشته باشد و بررسی کند، سخنی که بیان می‌کند، چه خروجی دارد.

وی گفت: مردم دلبسته عاشورا و اربعین هستند و فردی که می‌گوید، تبلیغ رادیو و تلویزیون اختلاف‌افکنی است و با کمال بی‌مایگی می‌نویسد، عزاداری از دوران صفویه آغاز شده است که این درست نیست از سالیان بسیار گذشته بوده و بر عزاداری سید‌الشهداء نخستین مجلس روضه را حضرت زینب (س) برپا کرده است، البته اگر هم از زمان صفویه باشد، مهم این است که سنت خوبی باشد.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری بیان داشت: این‌ها سخنان دوم خردادی است، این همان سخنی است که گفتند پیامبر(ص) خشونت‌طلب بود، اجداد یزید را کشت و یزید هم انتقام گرفت که مردم به سخنان آن‌ها سیلی زدند و از این پس هم مردم اجازه اهانت به مقدسات را به هیچ‌کس نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: هشدار می‌دهم، برخی فکر کردند، فضا باز شده که باز به مقدسات اهانت کنند، چند روز پیش در یکی از دانشگاه‌ها گفته شده اینکه می‌گویند هر مسلمان باید یا مقلد باشد یا مجتهد تروریست‌‌پروری است که در جواب می‌گویم حرف‌های شما تروریست‌‌پروری است، اهانت به مقدسات چالش بین ملت ایجاد کردن است و جرم محسوب می‌شود، هیئت نظارت بر مطبوعات با آن‌ها برخورد کند، زیرا یکپارچگی این ملت یک ضرورت است و تمام افراد باید دغدغه وحدت داشته باشند.

خاتمی با بیان اینکه ششمین عنصر اساسی همدلی رفتار قانون‌مدار است و پیامبر(ص) نخستین قانون‌مدار است و خود نخست به سخنانی که می‌گوید، عمل می‌کند، اظهار داشت: مملکت قانون دارد، جناح‌گرایی و حزب‌بازی در هر جریانی در عرصه نظام خطرناک است، اینکه یک جریان سرکار بیاید و تمام نیروهای جریان سابق را جارو کند این به مصلحت کشور نیست، رفتار قانون‌مدارانه یعنی بررسی کنید، اگر قانونی عمل می‌کند، او را نگه دارید، این تفرقه ایجاد می‌کند، قانون‌مداری به مصلحت کشور است و همه خدمتگزاران اهل این کشور هستند.

وی تصریح کرد: هفتمین عنصر اساسی همدلی و همزبانی برخوردهای منطقی و مؤدبانه است و برخوردهای اهانت‌آمیز غلط است، بنده با به هم‌زدن مجالس از سوی هر جناحی مخالف هستم، تاریخ نشان داده بهم‌ زدن مجالس از سوی چه جناحی آغاز شد که نمی‌خواهم تاریخچه آن را بگویم، همه ما نظام اسلامی و ولایت فقیه را قبول داریم باید در هدف مشترک مبارزه با استکبار کنار هم بنشینیم، برخورد منطقی جامعه را از التهاب حفظ می‌کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هشتمین عنصر این است که همدلی و همزبانی تحمل نیاز دارد، همدلی مربوط به جامعه‌ای است که دارای گرایش‌های مختلف است و یکدیگر را تحمل می‌کنند با دشمن و بیگانه باید قاطع برخورد کرد، اما با دوستان باید مدارا کرد این عنصر وحدت می‌شود.

وی با اشاره به عنصر ولایت‌مداری افزود: وحدت محور می‌خواهد و محور وحدت ولایت است، ولی‌فقیه کانون بصیرت، تحمل و ... است، ولایتمداری در عمل وحدت‌زا است و ولایت‌شعاری دردی را دوا نمی‌کند.

خاتمی ابراز داشت: مقام معظم رهبری برجام را با 9 شرط تأیید می‌کند ما هم تأیید می‌کنیم این ولایتمداری است، اینکه بی‌شرط اجرا شود یا کسی بگوید حتی با این 9 شرط مخالفیم، این جلو رفتن یا عقب ماندن از ولایت است.

وی تصریح کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری «به نیروهای ارزشی تند‌رو و افراطی نگویید، روز حادثه همین نیروها هستند که به داد کشور می‌رسند» پس اگر کسی نیروهای ارزشی را تند‌رو خواند، ضد ولایت فقیه است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: هرچه به فضای انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، آفت شایعه، تهمت، بازی‌های جناحی و استفاده ابزاری از قدرت شکل می‌گیرد که این به مصلحت ما نیست، انتخابات در حقیقت جشن سیاسی است، معنی انتخابات این است که مردم شما رئیس این مملکت هستید، چیزی که در دوران طاغوت اصلاً نبود و انتصابات بود، این جشن را با بد‌اخلاقی تبدیل به عزا یا شبه‌عزا نکنیم.

خاتمی با بیان اینکه دین محور وحدت ما است، خاطرنشان کرد: اگر سخن از همدلی داریم با محوریت کربلا، عاشورا، اربعین و شهدا است در این مراسم یادواره همه با سلایق مختلف آمده‌اند، این بدان معنا است که محور وحدت بسیار داریم، وحدت همیشه ضرورت انقلاب بوده است و هست، همدلی همیشه مایه رشد و پیشرفت بوده است و این نعمت را نگه داریم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ نشرخبر : 13 آذر 1394 کد مطلب : 13940912000833 www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین