پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری با اشاره به توجه نکردن مسئولان به صنعت گردشگری در گذشته گفت: زمینه سرمایه‌گذاری برای احداث هتل در قطب‌های گردشگری کشور فراهم شود.

شعارسال : سعید شیرکوند شامگاه پنج‌شنبه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم در حوزه گردشگری، اظهار داشت: متوسط رشد هر صنعت در سال 3 تا 4 درصد است اما رشد صنعت گردشگری سالیانه 10 درصد رشد دارد، امروز گردشگری صنعتی است که کشورهای اروپایی برای ایجاد وفاق بین‌المللی بر آن تأکید دارند چراکه آنان 2 جنگ جهانی را پشت سر گذاشته‌اند و با رونق گردشگری در اروپا و ایجاد تعامل بین مردم کشورهای اروپایی قصد دارند از راه گسترش گردشگری نوعی وفاق بین‌المللی ایجاد کنند.

وی با اشاره به تأثیر گردشگری در عرصه روانی بیان کرد: با پیشرفته شدن جوامع و کاهش صرف زمان برای کار و افزایش درآمدها، مردم به سمت گردشگری در جهان روی آورده‌اند اما متأسفانه این صنعت در کشور ما فراموش شده بود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برخی در گذشته مطرح می‌کردند که گردشگری با ارزش‌های اعتقادی و اجتماعی تعارض دارد و گردشگری نه تنها هنجارشکن است بلکه هنجارستیز هم هست، این غلط مصطلح و رایجی بود، ما شاهد هستیم که در سال‌های اخیر با افزایش سفر به ایران هیچ‌گونه تخلفی از گردشگران مشاهده و گزارش نشده است.

وی با اشاره به انواع گردشگری در جهان و ایران اسلامی تصریح کرد: هتل‌های 4 یا 5 ستاره مشهد به اندازه کل هتل‌های کشور است، این نشان دهنده این مطلب است که گردشگری زیارتی در ایران چقدر حائز اهمیت است.

* نفت ما را از گردشگری غافل کرد

شیرکوند یکی دیگر از دلایل بی‌توجهی به صنعت گردشگری را وابستگی به نفت دانست و افزود: اتکا به بودجه نفت و اینکه برخی از مسئولان فکر می‌کردند که پول نفت کفایت می‌کند باعث شد تا از صنعت گردشگری در ایران غفلت شود البته بی‌توجهی به بسیاری از درآمدهای غیرنفتی ناشی از این تفکر بود.

وی گفت: گردشگری به خوبی می‌تواند به رونق اشتغال در جامعه کمک کند چراکه این صنعت از نوع خدماتی است و هیچ‌گاه تکنولوژی جایگزین آن نمی‌شود، از طرفی کشور ما از نظر تعداد صنایع دستی یکی از کشورهای رده بالای جهان است و آنچه که می‌تواند به صنایع دستی ما رونق دهد، گردشگری است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تحولات منطقه و علاقه‌مندی گردشگران خارجی به بازدید از ایران بیان کرد: اگر این صنعت به یک باره در ایران رونق پیدا کند و نتوانیم سرویس مناسبی به گردشگران دهیم به ضرر ما می‌شود چراکه مطالعات نشان می‌دهد گردشگری که با رضایت یک کشور را ترک می‌کند می‌تواند 4 نفر دیگر را به سفر به کشور ترغیب کند اما گردشگری که ناراضی از کشور خارج می‌شود می‌تواند 16 نفر را از سفر به کشور منصرف سازد.

زیرساخت‌های فرهنگی برای جذب توریست فراهم شود

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب توریست در ایران تصریح کرد: برای ارائه سرویس و خدمات مناسب به گردشگران داخلی و خارجی لازم است تا زیرساخت‌های آن فراهم آید، در اصفهان هم اکنون 6 هتل 5 یا 4 ستاره وجود دارد که همگی مربوط به قبل از انقلاب است، از طرفی در این سال‌های بسیاری از پروژه‌های عمرانی همچون ساخت پل، بزرگراه و برج انجام شده اما توجهی به ساخت هتل نشده است، همچنین باید زیرساخت‌های فرهنگی پذیرش توریست مورد توجه قرار گیرد.

شیرکوند با بیان اینکه شهر اصفهان به لحاظ تاریخی یکی از قطب‌های گردشگری ایران است، افزود: همه سازمان‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا زمینه برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای احداث هتل ایجاد شود، این امر مستلزم ایجاد تسهیلاتی برای هتل سازان همچون نگرفتن عوارض و واگذاری زمین ایجاد شود.

وی با اشاره به برخی از مشکلات اداری ایجاد شده برای سرمایه‌گذاران تأکید کرد: گاهی اوقات کارمندان سازمان ما به جای راه انداختن کار سرمایه‌گذاری و ایجاد تسهیلات برای حوزه گردشگری ایراداتی را وارد می‌کنند که می‌توان آن را به راحتی برطرف ساخت.

* دریافت تسهیلات بانکی برای تأمین مالی پروژه‌ها یک روش قدیمی است

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری بیان کرد: متأسفانه بیشتر سرمایه‌گذاران در این بخش از یک روش ابتدایی در تأمین مالی بهره‌ می‌برند یعنی همان روشی که سرمایه‌گذار مقداری سرمایه بیاورد و بانک نیز تسهیلاتی ارائه دهد، این بدین معناست که از ابزارهای گوناگون تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری غفلت شده است.

وی گفت: امروز سرمایه‌گذاران پروژه‌های گردشگری باید به بازار سرمایه، احیاء صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، دریافت تسهیلات از صندوق ذخیره ارزی و بسیاری از روش‌ها دیگر توجه بیشتری داشته باشند، امروز سرمایه‌گذارانی که تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند 6 تا 8 درصد از نرخ سود تسهیلات آن‌ها را سازمان میراث فرهنگی پرداخت می‌کند.

شیرکوند بیان کرد: استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاری در کشور یکی دیگر از راه‌های تأمین مالی پروژه‌هاست، با حضور شرکت‌های معتبر خارجی در ایران آنان سود مورد نظر خود را می‌برند و ما نیز از تجربیات آنان در هتل‌داری، هتل‌سازی و رونق گردشگری در ایران استفاده می‌کنیم.

* گردشگری نردبانی برای دست‌یابی به قله معرفی ایران به جهان

وی با بیان اینکه اراده دولت بر رونق گردشگری است، گفت: با توجه به اینکه لازم است انقلاب، آیین و شریعت ما به سایر کشورهای جهان انتقال یابد باید شرایطی فراهم شود تا گردشگران خارجی به ایران آمده و با ارزش‌ها و شأن ملت ایران آشنا شوند و در یک کلام گردشگری نردبانی برای رسیدن به قله معرفی کشور ایران به جهان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار پنجشنبه 12 آذر 1394 ، کد مطلب : 933709 : www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین