پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کشاورزی زیستی یا ارگانیک نوعی کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و دگرگونی ها و دستکاری‌های ژنتیکی استفاده نمی‌شود.

شعار سال: کشاورزی زیستی، یک سیستم مدیریتی جامع است که کمیت و کیفیت محصولات از تولید تا فرآوری و انتقال به مصرف کننده، سلامت خاک، گیاه، حیوان، انسان، میکروارگانیسم‌ها، محیط سیاره زمین به عنوان یک موجود زنده‌ی واحد، اصول اکولوژیکی، محیط زیست، اصول عدالت و روابط اجتماعی، احترام به مخلوقات و اصول پایداری زیستی در آن مد نظر است.

کلیه پروسه های تولید تا عرضه (فرآوری، بسته بندی، نگهداری، حمل و نقل، شرایط کاری، شرایط اجتماعی و برچسب گذاری) این محصولات تحت کنترل و پایش یک نظام گواهی و استاندارد معتبر ارگانیک قرار می گیرد.

محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر: علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند.

**جای خالی محصولات ارگانیک در سبد غذای ایرانی ها

اما با اینکه این محصولات از سایر محصولات که به صورت غیر ارگانیک تولید می شوند بسیار سالم تر هستند اما به دلیل عدم اطلاع رسانی درست در زمینه مزایای آن و همچنین قیمت بالاتر این محصولات، هنوز این فرآورده های ارگانیک جای خود را درسبد خرید خانوارها پیدا نکرده است.

در پرورش محصولات ارگانیک چند موضوع باید رعایت شده باشد. اول آنکه برای پرورش این محصولات از سم یا کود شیمیایی استفاده نشده باشد. به علاوه فرآیند بسته در تولید مورد استفاده قرار گرفته باشد؛ بسته به این معنی که از چرخه طبیعت برای مراحل مختلف پرورش محصولات از کاشت، مبارزه با آفات و... بهره برداری شده باشد. در حقیقت برای تولید محصولات ارگانیک از کودهای طبیعی، سرخس ها، جلبک ها و... به عنوان کود؛ و از حشرات برای از بین بردن آفات به عنوان سم استفاده می شود، یعنی همه چیز طبیعی است.

در حقیقت برای تولید محصولات ارگانیک علاوه بر اینکه باید سم و کود طبیعی مصرف شود؛ از ترکیبات نگهدارنده، طعم دهنده ها، رنگ ها و دیگر مواد شیمیایی هم در ترکیبات آن استفاده نشده باشد. به علاوه پرورش محصولات ارگانیک به محیط زیست و طبیعت هم نباید ضربه بزند. برای پرورش محصول ارگانیک حتی حقوق کشاورزان و کارگران مزارع هم باید رعایت شود و بایدبه این قبیل موضوعات هم توجه داشت؛ این است که معتقدم نام «ارگانیک» مقدس است.

**4 اصل مهم در تولید محصولات ارگانیک

تولید محصول ارگانیک 4 اصول دارد: سلامت( که هم بر محصول سالم و هم تفکر سالم افراد فعال در این زمینه اشاره دارد)، مراقبت(شامل مراقبت از کشاورزان، محیط زیست، گیاه، خاک و...)، انصاف(اینکه شخص در نظر داشته باشد تقلب و استفاده از سم و کود شیمیایی که سرطان زا است می تواند مشکلات زیادی را برای مصرف کننده ایجاد کند)، و اصل آخر هم اکوسیسیتم( به معنای آن چیزی که اگر تخریب شود دیگر قابلیت زیستن بر روی کره زمین از بین خواهد رفت) است. تمام قوانین و مبنای محصولات ارگانیک هم بر روی این چهار اصل بنا نهاده شده است.

در حال حاضر در ایران محصولاتی مثل میوه جات، چای، گلاب، عرقیجات، عسل، پسته، برنج و... با روش ارگانیک تولید می شود و مردم می توانند از محصولات ارگانیک گواهی شده داخلی استفاده کنند. در حال حاضر ما چرخه کامل ارگانیک را داریم، در همه زمینه های کشاورزی، تولید، برندینگ، ارائه در بازار و... فعالیت داریم. محصولاتی که در فروشگاه های تایید شده ارگانیک ارائه می شوند دارای گواهی و لوگوی مخصوص هستند که می توان با خیال راحت آن ها را به مصرف رساند.

**روش تشخیص محصول ارگانیک از غیرارگانیک

بحث تشخیص محصولات ارگانیک از غیرارگانیک تخصصی است و اگر قرار باشد همه علایم ظاهری محصولات ارگانیک به مردم توضیح داده شود باز ممکن است از همین موضوع هم سوءاستفاده شده، محصولاتی با ظاهر ارگانیک به مردم ارائه شود که ارگانیک نیستند. فقط مردم درباره مثلا میوه ای مثل پرتقال متوجه باشند که پوست آن مانند برخی محصولات غیرارگانیک موجود در بازار براق نباشد.

محصولات ارگانیک در حالی که نسبت به انواع معمولی از اندازه کوچکتری برخوردارند، همیشه این سؤال را برای مصرف کننده‌ها به وجود می‌آورند که چرا باید پول بیشتری برای خرید این محصولات بپردازیم؟ اما محصولات غذایی که به دلیل ارگانیک یا طبیعی بودن گران‌ترند، در عمل ارزان‌تر از محصولات غذایی ماشینی یا صنعتی هستند.

واقعیت این است که محصولات غذایی صنعتی و به ظاهر ارزان‌تر، قیمت واقعی‌شان بالاتر است. تقریباً یک سوم قیمت این نوع محصولات را مصرف‌کننده‌ها مستقیماً می‌پردازند و حدود یک سوم قیمت را دولت، از طریق یارانه به کشاورزان و تولیدکنندگان پرداخت می‌کند. در عین حال باید به ضایعاتی که بصورت معمول در این محصولات وجود دارد و آسیب‌هایی که طبیعت در تولید این محصولات ایجاد می‌کند نیز توجه کرد.

بر اساس بررسی‌های متخصصان کشاورزی و مواد غذایی و کارشناسان محیط زیست، افراد و خانواده‌هایی که از محصولات غذایی ارگانیک استفاده می‌کنند در نهایت، هزینه کمتری را نسبت به افراد و خانواده‌هایی می‌پردازند که از محصولات غذایی معمولی که به روش‌های صنعتی و ماشینی تهیه شده، استفاده می‌کنند.

چرا که محصولات غذایی که با روش طبیعی و ریتمی آرام به دست می‌آید، مانند همه‌ پدیده‌های دیگر زندگی، استحکام و مقاومت و غنای بیشتری دارد. به عنوان مثال، سیبی که دوبار سریع‌تر از یک سیب طبیعی رشد می‌کند، دوبار کمتر از سیبی که در طبیعت رشد می‌کند، دارای مواد غذایی است.

به عبارت دیگر برای تامین مقدار کافی مواد مورد نیاز بدن، اگر حجم معینی از محصولات غذایی معمولی و ارزان‌تر مصرف می‌کنید، با استفاده از محصولات ارگانیک، نیمی از همان حجم محصولات غذایی مقدار بیشتری از مواد مورد نیاز بدن مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها و ... را تامین می‌کند.

**وضعیت نامطلوب محصولات ارگانیک در ایران

در ایران هنوز محصولات ارگانیک وارد بازار نشده‌اند و در مرحله تحقیقات قرار دارند. چنانکه چندی پیش، احمد زواره، رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی استان تهران، تولید محصولات ارگانیک درسال 1386 را از مهمترین اهداف سازمان تحقیقات کشاورزی استان تهران برشمرد و گفت: هم‌اکنون چندین مزرعه در زمینه مرکبات، محصولات باغی و مرغداری تحت پوشش است که تمام محصولات آن ارگانیک است که البته کافی نبودن تأمین منابع مالی، شفاف نبودن آیین‌نامه‌ها و ضوابط همکاری با بخش خصوصی، نارسایی در تأمین نیازهای تحقیقاتی و نبود تعامل مثبت و سازنده بین بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی از جمله مشکلات این بخش است.

**هنوز گام های اساسی برای تولید محصولات ارگانیگ برنداشته ایم

محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره افزایش تولیدات سلامت محور درصنعت کشاورزی،گفت: بحث قانون انتزاع که در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی تصویب شد،تولید،واردات،تعرفه گذاری،نظارت درحوزه وزار ت جهاد کشاورزی تعریف شده است و این درحالی است که حوزه ورود به محصولات سلامت محور مربوط به سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد است که دراین زمینه فعالیت های بهینه ای انجام شده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دنیا به سمت کاهش کودهای شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی در حرکت است و بدین معنا ما هم نباید در این زمینه تعلل کنیم و باید به سمت کشت های ارگانیک در محصولات کشاورزی حرکت کنیم ،ادامه داد: وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت ودرمان موظف هستند که تلاش کنند سموم در صنعت کشاورزی کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه افزایش تولیدات ارگانیک کشاورزی عاملی برای جلوگیری از سرطان به شمارمی آید،افزود:هنوز گام های اساسی برای تولید محصولات ارگانیگ برنداشته ایم؛بنابراین جا دارد که با یک برنامه ریزی تولیدی به سمت کشت های ارگانیک در صنعت کشاورزی حرکت کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ما باید به سمت افزایش تولید محصولات ارگانیک حرکت کنیم ،یادآورشد: محصولات ارگانیک از منظر تولید گران تر از دیگر کشت های محصولات کشاورزی تمام نمی شود،بلکه امکان دارد با ورود بهینه به محصولات ارگانیک بتوانیم هزینه تولید محصولات ارگانیک را پایین تر از دیگر کشت های کشاورزی رقم بزنیم.

**وظیفه دولت حمایت از محصولات ارگانیک است

وظیفه دولت است که تولیدکنندگان محصولات ارگانیک را که سلامت جامعه را تضمین می کند مورد حمایت قرار دهد.

باید سیاست های حمایتی در این زمینه وجود داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر فقدان این سیاست ها حس می شود. حمایت هایی که دولت می تواند انجام دهد به دو صورت است: اول حمایت های مالی به صورت تعلق یارانه یا وام های بلاعوض و بلندمدت و دیگری ایجاد بازار مناسب برای ارائه محصولات ارگانیک.

محصولات غیر ارگانیک سلامتی مردم را به خطر می اندازند و هزینه های زیادی را بر مردم و دولت تحمیل می کنند. با فراگیر شدن تولید محصولات ارگانیک و مصرف این نوع محصولات می توان مردم را از بیماری ها بیمه کرد و همچنین از انباشت مواد سمی و شیمیایی در محیط زیست جلوگیری کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ 11 شهریور 95، کد مطلب: 883011: www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین