پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۰۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
ارزش کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون ۲۴ هزار میلیارد تومان معادل ۲.۶ میلیارد دلار افت کرده است؛ در این مدت سهامداران به‌طور میانگین ۴.۳ درصد زیان کرده‌اند.به گزارش همشهري، بورس در سال 95 حال و روز خوشي نداشت و اين بد حالي بورس موجب شد كه بخشي از نقدينگي سرمايه‌گذاران به سمت بازار طلا و ارز برود و بخشي ديگر راهي بازار مبادلات اوراق بدهي شود.

شعار سال: از بازار جذب نقدينگي بانك‌ها اطلاع دقيقي در دست نيست اما شواهد نشان مي‌دهد جنگ بانك‌ها براي جذب پول، رقابتي منفي را بين آنها به‌وجود آورده است. طي امسال و در كشاكش اين جنگ تمام‌عيار براي جذب پس‌اندازهاي سرمايه‌گذاران، برندگان اصلي بازارهاي سكه طلا، ارز و اوراق بدهي بودند.

در 3دهه گذشته پس‌انداز‌هاي مردم عموما در بازار كالاهاي سرمايه‌اي، مسكن و حساب‌هاي بانكي سپرده مي‌شدند اما از ابتداي دهه80 كه بورس رونق گرفت اين اميد وجود داشت كه نقدينگي به جاي بازارهاي تورم‌زا به سمت بازار سهام برود.

در اين مدت توجه مردم از سرمايه‌گذاري در بازار كالاهايي مانند موبايل، خودرو و كالاهايي از اين دست از بين رفته است اما اكنون اوراق بدهي، سكه طلا و دلار جايگزين محكم‌تري براي اين بازار‌ها شده است و بازنده اصلي به‌ويژه در سال95 بورس و بانك‌ها بودند. امسال در عين حال بازار مسكن هم سهم زيادي از سرمايه‌گذاري‌هاي جديد نداشت و حجم گردش مالي با وجود آنكه انتظار مي‌رفت امسال با رشد مناسبي مواجه شود اما چندان تغيير نكرد.

*سكه و دلار در صدر

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد از ابتداي امسال تاكنون سرمايه‌گذاراني كه با پس‌اندازهايشان سكه خريده‌اند به‌طور ميانگين 17.5درصد سود كرده‌اند. در همين مدت قيمت دلار 11.5درصد و قيمت هر يورو 9.5درصد رشد كرده است اما در مقابل بازده سرمايه‌گذاري در بورس نه فقط مثبت نبوده است، بلكه سرمايه‌گذاران با زيان هم مواجه شده‌اند.

سرمايه‌گذاران بورس با وجود اينكه ريسك بيشتري را متحمل شده‌اند از ابتداي سال تاكنون به‌طور ميانگين4.3درصد زيان كرده‌اند. اين در حالي است كه مقدار نزول برخي از صنايع حتي بيشتر از اين مقدار بوده است؛ به‌طور مثال در اين مدت مقدار زيان سهامداران شركت‌هاي خودرو‌سازي‌ به مرز 35درصد رسيد يا در صنعت ابزار پزشكي و وسايل ارتباطي به‌ترتيب با 36و 37درصد نزول مواجه بوديم.

با اين رويه سهامداران عموما ترجيح داده‌اند در آن دسته از اوراق بدهي كه سود بالاي 21درصد را به سرمايه‌گذاران مي‌پردازند، سرمايه‌گذاري كنند. به‌طور منطقي درحالي‌كه سرمايه‌گذاران در بازار سپرده‌هاي بانكي 15درصد سود به‌دست مي‌آورند، عاقلانه است كه منابع مالي‌شان را با درنظر گرفتن نرخ تورم به بازار اوراق بدهي ببرند.

دولت از طريق انتشار اوراق بدهي در تلاش است كه بدهي‌هاي معوقش را بپردازد؛ به همين دليل تلاش مي‌كند تا نرخ اوراق بدهي را با توجه به نرخ تورم جذاب نگاه دارد؛ در اين ميان جنگ منفي بين بانك‌ها براي جذب سپرده‌هاي بانكي هم به در بسته خورده است؛ زيرا در هر حالت نرخ سود 21 درصد جذاب‌تر است.

به همين دليل از ابتداي امسال تاكنون كه جمعا 91‌هزار ميليارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس دادوستد شده است 28هزار ميليارد تومانش به اوراق بدهي اختصاص يافته است. مبادله اين مقدار اوراق بدهي در بازار سرمايه در تاريخ 50ساله بورس بي‌نظير است و جمعا 30درصد از كل معاملات بازار سرمايه را شامل مي‌شود. اين رويه جنگ بازار سهام و بانك‌ها را براي رقابت با اوراق بدهي به يك جنگ مغلوبه تبديل كرده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 25 بهمن 1395، کد مطلب: 445246:www. alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین