پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
اگر همیشه سُر می خورید و می لغزید، این یعنی، سرعت رانندگی تان بیشتر از حد مجاز است که در این شرایط باید باشد.

شعارسال: اگر در یخ و برف با سرعت مطمئنه می رانید ( 45 مایل یا 70کیلومتر در ساعت یا کمتر) بایستی از ترمزهای ناگهانی، افزایش سرعت و پیچیدن های نابجا اجتناب کنید، دیگر لازم نیست برای نتیجۀ بهتر، نگران اصلاح چیزی باشید. هر چه سرعت بالاتر رود امکان مقابله با سُرخوردن مشکل تر می شود. برای مهار بسیاری از سرخوردن ها و لغزیدن هایی که در سرعت های بالای 70 کیلومتر در ساعت رخ می دهند،‍‍‍ چرخاندن خیلی سریع و دقیق فرمان نیاز است و انجام موفقیت آمیز این مهم، فراتر از توانایی بسیاری از رانندگان است.

در حالیکه زیادپیچی و کم پیچی خودرو، دو نوع از لغزش هایی است که در جاده های برفی اتفاق می افتد، ولی در مقایسه، زیادپیچی فرمان است که عامل بسیاری از تصادفات می باشد. از این روی، در این مقاله ما بر زیادپیچی فرمان و چگونگی مقابله با آن تمرکز خواهیم داشت.

سه نکته ای که برای مقابله با زیاد پیچی بر اثر لغزیدن، باید به یاد داشته باشیم، عنوان می شود:

ترمز نگیرید. ترمز زدن، لغزیدن را شدیدتر کرده و شرایط را از آنچه که هست بدتر می کند.

به سمت لغزنده بچرخید. چرخ های خودرو را به همان سمتی بچرخانید که عقب خودرو در حال لغزیدن است.

 

نهراسید و بیش از حد وسواس به خرج ندهید. بیش از حد وسواس به خرج دادن در کنترل وسیله نقلیه، موجب می شود خودرو، چرخشی غیر قابل جبران داشته باشد و موجب بروز سانحه شود.

بیایید این سه نکته را با جزییات بیشتری بررسی کنیم.

*از ترمزهای خودرو استفاده نکنید

ترمز زدن یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که رانندگان، حین لغزیدن در یک جاده یخ زده مرتکب می شوند. ترمز زدن نه تنها موجب لغزیدن شدیدتر می شود بلکه شرایط را بدتر هم می کند. برای مقابله عملی با لغزیدن، لازم است چرخ های خودروی شما آزادانه قابلیت چرخش داشته باشند.

 

*به سمت لغزنده بچرخید

چرخ های جلوی خودرو را به همان سمتی بچرخانید که چرخ های عقب در حال لغزیدن است. این عبارت را هم زیاد شنیده اید که "به سمت لغزنده بچرخید” این هر دو به یک معنی است. به عنوان مثال اگر عقب خودروی شما به سمت راست می لغزد شما هم چرخ ها را به طرف راست بچرخانید. اگر خودرو مستقیم حرکت می کند شما هم فرمان را راست نگهدارید.

 

بهتر است چشمانتان را به سمتی که خودروی تان باید حرکت کند (مسیر حرکت)، متمرکز نمائید. مقدار مورد نیاز چرخاندن فرمان متناسب است با اینکه تا چه حد و با چه سرعتی عقب خودرو در حال لغزیدن است. یک لغزش جزئی، فقط اندکی حرکت فرمان لازم دارد.

 

چیزی که اغلب باعث می گردد کنترل لغزیدن بسیار دشوار باشد این است که وقتی خودروی شما شروع به تنظیم خود، همزمان با چرخش فرمان می کند عمدتا با یک ضربه محکم و ناگهانی به سمت دیگری برمی گردد. هنگامی که در حال انجام پروسه کنترل لغزندگی در یک سمت هستید، همزمان باید به چرخش عقب خودرو به سمت مخالف نیز توجه داشته باشید. این نوسانات ممکن است چندین بار اتفاق بیافتد و شما باید متناسب با شرایط، وارد عمل شوید.

 

*نهراسید و بیش از حد وسواس به خرج ندهید

زیادپیچی در سطح لغزنده، باعث حرکت زاویه ای خودرو می شود که به معنی تمایل به تداوم چرخش در مسیری دوّار است. وسواس و دقت بیش از حد در انجام این کار، ممکن است موجب شود چرخش خوردو سریع تر از حرکت فرمان انجام شده و بیشتر از حد لازم، به سمت خارج بچرخد.

 

*چه طور از پس رانندگی در برف برآییم

لباسی راحت بپوشید و کفشی به پا کنید که آب در آن نفوذ نکند.

 

به آرامی سرعت خودرو را زیاد و از دنده سنگین شروع کرده و سپس با بیشترین سرعت ممکن، وارد دنده بالاتر شوید.

 

از آنجایی که حرکت با دنده دو، به کاهش لغزش چرخ کمک می کند برخی خودروها دارای آپشن "حالت زمستان” هستند که همین کار را انجام می دهد، لذا شما در کتابچه راهنمای خودروی خود چک کنید آیا چنین عملکردی دارد یا خیر؟

 

سرعت خود را تنطیم کرده و فاصله توقف خود را با خودروی جلویی، ده برابر حد توصیه شده زمان های عادی، حفظ کنید.

 

برای رد شدن از یک سربالایی با پشت سرگذاشتن مقدار زیادی از فضاهای خالی میان شما و خودروی جلوئی، خود را آماده نمائید. می توانید با یک سرعت ثابت و بدون نیاز به تعویض دنده، این کار را انجام دهید.

 

از دنده پایین هنگام رفتن به سراشیبی استفاده کرده و سعی کنید به جز مواقع ضروری، ترمز نگیرید و مطمئن شوید بین شما و خودروی جلوئی، فاصله زیادی وجود دارد.

 

هنگام نزدیک شدن به پیچ جاده، قبل از آنکه عملا فرمان را بچرخانید، ابتدا ترمز بگیرید. اگر احساس می کنید کنترل ماشین را ازدست داده اید، نگذارید ترس بر شما چیره شود؛ نکته کلیدی این است که باید پای تان را روی پدال گاز بگذارید و مطمئن شوید چرخ ها در همات جهتی که شما می خواهید حرکت می کنند.

 

اگر با سطح لغزنده ای مواجه شدید، به آرامی برانید و از آن بگذرید. به عنوان مثال، اگر عقب خودرو در حال سر خوردن به سمت راست است، شما نیز به راست بلغزید. دستان خود را از فرمان جدا نکنید و پای خود را روی ترمز نچسبانید.

 

وقتی در برف سنگین رانندگی می کنید، از روشن بودن چراغ های نور پایین جلوی خودرو مطمئن شوید. رانندگی به پشتوانه چراغ های مناسب روشنایی روز، کافی نیست زیرا نور آن ها همواره نمی تواند عقب خودروی شما را روشن کنند.

 

چنانچه قطرات مه را از فاصله دور مشاهده کردید، چراغ های مه شکن خود را روشن کنید. اما یادتان باشد که با بهتر شدن قابلیت دید، آن ها را خاموش کنید.

 

اگر سطح جاده برفی با شن و نمک پوشانده نشده است، با احتیاط و با زنجیر چرخ یا سایر اسباب و وسائل برانید زیرا لغزندگی و یخ زدگی برف های تلمبار شده بیش تر از برف های تازه است.

 

بررسی ترمزها، فرمان، پدال گاز و حتی تعویض دنده ها باید آهسته و پیوسته صورت پذیرد.

 

عینک آفتابی می تواند از اثرات مخرب بازتاب تشعشع آفتاب زمستانی روی برف ها بر چشمانتان، بکاهد.

 

سرعت خود را پایین نگهداشته و زمان بیشتری را به توقف و سپس راندن، اختصاص دهید.

 

و در آخر، این مهم است که به محیط زیست اطراف خود که در آن رانندگی می کنید به ویژه گونه های مختلف آب و هوایی که ممکن است در مسیر جاده ظاهر شوند هم، توجه نمائید. این ها مناطقی هستند که خورشید احتمالا بر آن ها راه نیافته و یخ زده باقی مانده اند، در حالیکه برف سایر قسمت های جاده ذوب شده است. پل ها مثال های خوبی هستند. آن ها به طور طبیعی، اول از همه یخ می زنند و آخر از همه ذوب می شوند. پس مشاهده این چیزها را حین رانندگی در فضاهای باز، از دست ندهید.

 

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت 24 ، تاریخ انتشار خبر 26 بهمن 1395، کدمطلب: 240372 ،www.saat24.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین