پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
در شهری با پیشینه تاریخی قزوین، که آثار و بناهای تاریخی هویت دینی و ملی مردم به شمار می‌روند، نباید بابی‌توجهی در معرض نابودی قرار گیرند.
شعارسال: بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با مجمع نمایندگان و مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به نحوه تخصیص اعتبارات در سفر رئیس‌جمهور به میراث فرهنگی استان تشریح کرد: روند توزیع اعتبارات دولتی درد مشترکی است که به‌صورت کلان در سراسر کشور و به همان نسبت در استانها وجود دارد و یکی از دلایلی که ساماندهی موضوعات کشور را با دشواری مواجه نموده این است که به لحاظ اجرایی در کشور تمرکززدایی وجود ندارد و توزیع بودجه دولت در تهران با سایر نقاط کشور قابل‌مقایسه نیست و ضروری است که دولتمردان و سیاست‌گذاران برای رفع این مشکل به‌صورت جدی چاره‌اندیشی کنند.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری روستایی و ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناطق روستایی برای توسعه پایدار گردشگری اظهار کرد: در روستاهای استان قزوین و شهرستان‌ها به لحاظ تنوع آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید از این پتانسیل برای رونق اقتصادی مردم روستا و رفاه حال مسافران بهره برد، به‌عنوان‌مثال روستای تاکند در شهرستان تاکستان منطقه‌ای‌، بسیار خوش آب‌وهوا و دارای بافت روستایی بسیار زیبا است که می‌تواند به‌عنوان مقصد گردشگری جدید برای مسافران و میهمانان ورودی به استان معرفی گردد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس‌ با اشاره به‌ضرورت حفاظت و نگهداری از آثار و ابنیه ارزشمند تاریخی تصریح کرد: استان قزوین به لحاظ کثرت و تنوع آثار تاریخی یکی از مناطق غنی کشور است و اماکن تاریخی این شهر در حقیقت هویت دینی و ملی مردم هستند که نباید با بی‌توجهی در معرض نابودی قرار گیرند و حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ازجمله موضوعات مهمی است که با جدیت از سوی مجمع نمایندگان پیگیری خواهد شد.

طاهرخانی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ اصیل و بومی شهرستان‌ها در میان آثار تاریخی این مناطق نهفته است که نباید مورد غفلت واقع شوند و امیدوارم روزی شرایط برای توجه ویژه به آثار تاریخی مهیا شود تا بتوانیم گامهای مؤثری درزمینهٔ توسعه صنعت گردشگری و معرفی شایسته استان قزوین برداریم.

* مواریث ارزشمند فرهنگی از مهم‌ترین موضوعات موردتوجه مجمع نمایندگان قزوین است

‌نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک گفت: یکی از عوامل مؤثر در توسعه پایدار گردشگری استان تاریخی قزوین حفاظت و صیانت از مواریث ارزشمند تاریخی فرهنگی است که ازجمله موارد مهم مدنظر مجمع نمایندگان استان است.

منطقه قزوین، داود محمدی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در نشست مشترک با مجمع نمایندگان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به پیشینه درخشان تاریخی فرهنگی استان قزوین اظهار کرد: استان قزوین دارای آثار تاریخی فرهنگی بسیار برجسته‌ای است که باید با حفاظت و نگهداری از این ظرفیت در مسیر ایجاد اشتغال و توسعه پایدار گردشگری استان گامهای مؤثری برداشت.

وی با اشاره به توزیع اعتبارات در سفر هیئت دولت به استان قزوین خاطرنشان کرد: متأسفانه سهم میراث فرهنگی استان از تخصیص اعتبارات در سفر ریاست محترم جمهور و هیئت همراه به استان قزوین بسیار ناچیز است و در این رهگذر مجمع نمایندگان، استاندار، سازمان مدیریت و برنامهریزی و همه مسئولانی که میتوانند در این حوزه ایفای نقش‌نمایند باید تلاش کنند تا این سهم اندک جبران شود.

محمدی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای تقویت و توسعه گردشگری استان تشریح کرد: در حال حاضر با توجه به میزان اندک بودجه و اعتبارات دولتی نمی‌توان در حوزه گردشگری اقدام مؤثری انجام داد ولی بهره‌گیری از توان و ظرفیت بخش خصوصی میتواند نتایج مطلوبی برای توسعه و تقویت زیرساختها در حوزه گردشگری و حفاظت از آثار و بناهای ارزشمند تاریخی استان را به همراه داشته باشد.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن نقش شهرداری‌ها در حوزه گردشگری تصریح کرد: باید از ظرفیت شهرداری برای جذب و افزایش آمار گردشگران استفاده کرد و در ایام نوروز هم‌زمان با برپایی جشنواره اسباب‌بازی در بنای تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه، تمهیداتی اتخاذ شود تا گردشگرانی که در این مجموعه حضور می‌یابند بتوانند از سایر آثار و نقاط تاریخی شهر نیز بازدید نمایند.

وی همچنین یادآور شد: باید جلسه مشترک کشوری با حضور احمدی پور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، مجمع نمایندگان، استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین برگزار تا مشکلات مربوط به میراث فرهنگی قزوین از قبیل تأمین اعتبار، تهیه وسایل نقلیه و تجهیزات یگان حفاظت طرح و بررسی‌شده و راهکارهایی برای رفع موانع در سطح کلان ارائه شود.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: باید جلسه مشترک استانی با قید فوریت با حضور مجمع نمایندگان، استاندار، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مدیرکل میراث فرهنگی برگزار شود و مغفول ماندن میراث فرهنگی در سفر هیئت دولت به استان در آن بررسی گردد تا با همراهی و همدلی و دست در دست یکدیگر بتوانیم اقدام مؤثری درزمینهٔ توسعه گردشگری و صیانت از مواریث تاریخی- فرهنگی صورت دهیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 26 بهمن 1395، کدخبر: 95112618518، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین