پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
کتاب معروف " پارادایم‌های پردیس؛ درآمدی بر بازشناسی و بازآفرینی باغ ایرانی" تاکنون سه جایزه ملی از جمله جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 را دریافت کرده است.
شعارسال: مولف این کتاب دکتر آزاده شاهچراغی، دکترای معماری و دانشیار دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. "محاط در محیط " نام کتاب جدید او است که از سال 1394 منتشر شده و در سال جاری به چاپ دوم رسیده است.

این معمار که قرار است سخنران نشست چهارم "باغ ایرانی" با موضوع " باغ ایرانی و زندگی امروز" باشد. با بیان اینکه همواره برای من و بسیاری دیگر از دوستداران باغ ایرانی این سوال مطرح بوده که باغ ایرانی و زندگی امروز چه نسبتی با یکدیگر دارند به خبرنگار ایسنا، گفت: زمانی که از باغ به ویژه باغ ایرانی نام برده می‌شود، این نام برای تمام ایرانیان تداعی‌گر تصویری ایده‌آل از مکانی فرحبخش و زیبا بوده که قادر به برقراری ارتباط با انسان است.

* قدمت باغ در ایران به 25 قرن می‌رسد

وی با بیان اینکه قدمت باغ در ایران به 25 قرن می‌رسد، اظهار کرد: در بررسی باغ ایرانی و زندگی امروز می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که این باغ‌ها با قدمت و اصالت خود، چقدر با زندگی امروز تناسب داشته و آیا برای انسان امروزی مناسب هستند یا خیر؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بررسی باغ‌ها به صورت کالبدی، شکلی و هندسی برای ارتباط آن با زندگی امروز راه درستی نیست، افزود: امروزه مسئله آب، اقلیم، اقتصاد و ... در ساخت باغ دخیل است که اگر بخواهیم همان فرم و کالبد قدیمی را برای باغ‌های ایرانی اجرا کنیم، مسائلی از این دست اصلاً کار را به ما نخواهند داد.

وی تصریح کرد: در گذشته نیز همه مردم از این دست باغ‌ها به آن شکلی که از باغ ایرانی انتظار داریم، بهره‌مند نبودند و از جوهره آن که همان "حیاط" است استفاده می‌کردند و این منطقه، بیشتر مردم را به طبیعت نزدیک می‌کرد.

* باغ ایرانی هرگز در اختیار مردم نبوده است

شاهچراغی با بیان اینکه مسائل اقتصادی هیچ زمانی اجازه نداده است که این باغ ایرانی متعلق به عموم مردم باشد، تصریح کرد: اغلب این باغ‌ها مربوط به افراد مرفه و پادشاهان بوده و به طور معدود در کتب تاریخی نقل شده که برخی از باغ‌های اطراف چهارباغ در روزهای خاص در اختیار عموم مردم قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به دوره قاجار و ایجاد دغدغه برای معماران ایرانی به منظور عمومی‌سازی باغ‌ ایرانی، گفت: از این زمان به بعد پارک‌ها شکل گرفت و بسیاری از معماران برای ایجاد چنین پارک‌هایی به منظور ایجاد فضاهای عمومی الگو گرفته از باغ ایرانی تلاش کردند.

* پارک‌هایی که تداعی‌گر باغ ایرانی نیستند

این استاد دانشگاه ادامه داد: بسیاری از این پارک‌ها تنها در شکل و فرم شبیه باغ ایرانی است و زمانیکه در آنجا قدم می‌زنی تداعی‌گر باغ ایرانی برای انسان نیست.

وی با اشاره به خطاهایی که در استراتژی طراحی این باغ‌ها یا پارک‌های امروزی وجود دارد، اظهارکرد: آن چیزی که در این پارک‌ها مشاهده می‌شود عدم ارتباط موثر با زندگی امروز و درک نشدن درست برخی نشانه‌های معماری به کار رفته در آن توسط مخاطب است.

شاهچراغی با اشاره به کشورهای چین و ژاپن و تمدن قدیمی آنان، گفت: معماران و شهرسازان این کشورها نیز دغدغه این را دارند که چگونه می‌توانند از دستاوردهای تمدن خود استفاده کنند و بسیاری از این حرکت‌ها در بسیاری از کشورهای این‌چنینی آغاز شده است.

* چگونگی ورود باغ‌های ایرانی به زندگی امروز بشری

وی با اشاره به جلسه روز پنج‌شنبه در حمام علیقلی آقا، گفت: قرار است در این برنامه از باغ‌های مختلف مانند باغ مدرسه، باغ بازارها و باغ‌های شفابخش صحبت شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هدف اصلی این است که ببینم از باغ ایرانی کدام لایه می‌تواند به سمت زندگی امروز حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت با بررسی فضا و جوهره باغ ایرانی جایگاه آن را در زندگی امروز پیدا کرده و به این نتیجه می‌رسیم، که اگر این باغ‌ها قرار است به زندگی امروز وارد شود چگونه باید باشد.

نشست چهارم "باغ ایرانی" با موضوع " باغ ایرانی و زندگی امروز" پنجشنبه این هفته 28 بهمن ماه در موزه حمام علیقلی آقا توسط سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 26 بهمن 1395، کدخبر: 95112618337، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین