پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۷۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
مدیر شبکه خبری المیادین لبنان، برگزاری کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در هفته جاری در تهران را از چند جهت با توجه به رویکرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا مهم دانست و انتقاد کرد که چرا عربستان چنین کنفرانسی برگزار نمی‌کند؟

شعار سال:  «غسان بن جدو» مدیر شبکه خبری «المیادین» لبنان، با حضور در تهران، در حال مدیریت پوشش اخبار کنفرانس مهم «حمایت از انتفاضه» است که سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

بن جدو از اهمیت این کنفرانس سخن گفت و ابعاد مختلف آن را تشریح کرد. او در پاسخ سوالی درباره مقدار تأثیر چنین کنفرانس‌هایی گفت: کنفرانس‌هایی که درباره فلسطین، قدس و انتفاضه برگزار می‌شود، همیشه کنفرانس‌هایی مهم بوده. اما گاهی مؤثر و گاهی هم روتین و بی‌اثر بوده است؛ گاهی همان حرف‌هایی که قبلا گفته شده، در کنفرانس‌های دیگر هم تکرار می‌شود و اینطور تأثیر خود را از دست می‌دهد. کنفرانسی که می‌خواهد مؤثر و مهم باشد، چند عامل باید داشته باشد.

بن جدو عامل اول را عنصر «زمان»‌ برگزاری کنفرانس دانست و بر آن تأکید کرد و توضیح داد:‌ بعد از عامل زمان، سطح مشارکت شرکت‌کنندگان سپس سخن‌هایی که در این کنفرانس گفته می‌شود و در نهایت استراتژی بیان شده در آن، مهم است. من به یاد دارم که 26 سال پیش تهران، میزبان کنفرانسی به نام قدس بود. کنفرانس بزرگی بود. 20 اکتبر 1991 بود. درست 10 روز قبل از کنفرانس مشهور مادرید بود و اینجا در تهران کنفرانس بزرگ و مهمی به نام قدس بود. چرا مهم بود؟ چون زمانبندی حساس و استراتژی خوبی داشت.

بن جدو افزود: گویی که این کنفرانس، پاسخی پیشدستانه به کنفرانس مادرید بود که از طرف تهران و دیگر گروههای سیاسی فلسطینی برگزار شد. حرف کنفرانس قدس در تهران این بود که آنچه در مادرید مطرح خواهد شد، گزینه ما نیست و به آن توجهی نخواهیم کرد و ما اینجا گزینه امت (اسلامی و عربی) را اعلام خواهیم کرد.

مدیر المیادین ادامه داد: نکته مهم دیگری که در آن کنفرانس بود،‌ تأسیس گروهی به نام گروه‌های دهگانه فلسطینی بود. اولین بار بود که گروههای مختلف فلسطینی زیر شعار واحدی، تحت عنوانی واحد به نام گروههای دهگانه متحد می‌شدند. من در آن کنفرانس که در آن زمان جوان بودم، حاضر بودم و اکنون تاریخ تکرار شده و زمان برگزاری کنفرانس فعلی هم خیلی مهم است.

بن جدو در پاسخ به این سوال که آیا کنفرانس کنونی هم مهم است، گفت:‌ بله، چون زمان آن خیلی مهم است. از چند جهت، اول اینکه از پنج-شش سال پیش تاکنون که کنفرانس سال 2011 در حمایت از فلسطین در تهران برگزار شد، دیگر کنفرانسی در حمایت از فلسطین برگزار نشده است با آنکه شرایط خیلی طلب می‌کرد. اما دوگانگی در امت (اسلامی و عربی) و آغاز جنگ‌های بیهوده و توطئه‌آمیز در سوریه، عراق، لیبی و یمن و توطئه‌ علیه اسلام و امت و ورود تروریسم و ورود ناتو و متحدانش به صحنه تحت عناوین زیبایی مانند انقلاب، دموکراسی و آزادی به نابودی امت و ویرانی و اختلاف‌افکنی در میان مردم منجر شده است. در پنج شش سال گذشته کمتر کسی در این شرایط از آرمان فلسطین سخن گفته است. کمتر کسی از مقاومت سخن گفته است. الان بعد از پنج-شش سال، شعار واحد فلسطین بار دیگر دارد برافراشته می‌شود.

بن جدو گفت: نکته مهم دیگر این کنفرانس مکان آن است. اینکه در تهران است مهم است. اجازه بدهید چیزی [جالب توجه] بگویم. ایران تنها جایی است که دولت آن به صورت رسمی کنفرانسی در حمایت از قدس و فلسطین برگزار می‌کند که شعارش حمایت از قدس و انتفاضه است. این نکته مهمی است. عنصر سوم در اهمیت کنفرانس، مقابله آن با حمله [دونالد] ترامپ رئیس جمهور آمریکاست. این کنفرانس بار دیگر شعار فلسطین را دوباره به شعار اول امت اسلامی عربی تبدیل می‌کند و بار دیگر همه گروههای فلسطینی را زیر یک سقف جمع خواهد کرد بخصوص در سایه چند سال گذشته که شاهد اختلافهایی بود.

به گفته بن جدو، این کنفرانس تأکید می‌کند که رأس محور مقاومت، تهران باقی خواهد ماند. اهمیت مستقیم و غیرمستقیم این کنفرانس این است که پاسخی است به اختلافهای سالهای اخیر.

امروز می‌بینید که ترامپ از شعار انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس (اشغالی) عقب‌نشینی کرده است. چرا؟ چون نه فقط مردم و ملتهای منطقه را تهییج می‌کند [علیه اسرائیل] بلکه به این دلیل که برخی رژیم‌های منطقه را دچار زحمت می‌کند. برخی کشورهای عربی را آزرده میکند چرا که اولویت‌هایشان در مقطع کنونی مقابله با ایران، حزب الله و محور مقاومت است. کشورهایی که اولویتشان عدم حل و فصل مسائل در سوریه است. اولویتشان تحریک بیشتر آمریکا علیه ایران است تا تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع کند. اولویت این کشورها این است که زمینه را اندک اندک فراهم کنند تا ائتلافی عربی-اسرائیلی-آمریکایی تشکیل بدهند که مقبول برخی مردم عربی باشد. الان که ترامپ تصمیم بگیرد سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کند، این [امر] برخی کشورهای عربی منطقه را دچار مشکل می‌کند. فکر می‌کنم،‌ این علت اصلی عقب‌نشینی ترامپ از تصمیمش درباره سفارت است.

مدیر المیادین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به اختلافاتی که در سالهای اخیر میان گروههای فلسطینی و برخی کشورها ایجاد شد، حضور حماس در این کنفرانس چطور ارزیابی می‌شود»‌،‌ گفت: امیدوارم هیأت بلندپایه و بزرگی که حماس قصد دارد با آن در کنفرانس شرکت کند، بتواند از غزه به تهران بیاید و خود را به کنفرانس برساند زیرا تصمیم حضور در سطح بالا گرفته شده و اکنون فقط مشکلات نقل و انتقال [از غزه] است. اخیرا هم محمود الزهار [از سران حماس] به سایت المیادین حرف مهمی در خصوص ایران و امت و سوریه زد. [به گفته الزهار] حماس مقاومت اصلی و مرکزی فلسطین باقی خواهد ماند. به نظرم هرچقدر حماس بر مسئله اصلی تمرکز کند، بیش از پیش موفق خواهد بود. و هرچقدر هر کسی در داخل حماس، بر مسائل فرعی و اختلافی تمرکز کند چه درباره سوریه، عراق، ایران یا مسائل شیعه سنی باشد،‌ این سبب خسارت می‌شود. اما باید تأکید کنیم که در حماس رویکرد حقیقی و واقعی وجود دارد بخصوص از ناحیه گردانهای عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) و سران مرکزی در حماس وجود دارد که متوجه این خطرها هستند و هیچ‌گاه در این مسائل وارد نشدند هرچند برخی شاید کم و بیش این کار را کردند.. بر خلاف این مشکلات، حماس در پیشبرد موفق مقاومت در برابر رژیم اسرائیل موفق بوده است. حضور حماس امروز در تهران خیلی مهم است. انتخاب یحیی السنوار در رأس جنبش حماس در غزه، بسیار مهم است و افق آن را نشان می‌دهد.

بن جدو در انتقاد از کشورهای منطقه نیز به این سوال که «واکنش برخی کشورهای خلیج فارس بخصوص عربستان که ایران را به دخالت متهم می‌کنند چه خواهد بود»، اینطور پاسخ داد که «هر واکنش انتقادی، خصمانه یا مخالفت از طرف کشورها، گروهها، شخصیت‌های عربی، منطقه‌ای یا در خلیج [فارس] علیه این کنفرانس، ادامه همین اختلافات سالهای گذشته خواهد بود. من از ابتدای مصاحبه صریح بودم. الان هم به صراحت می‌گویم که امت [اسلامی] دچار اختلاف و دودستگی جدی شده است؛ دودستگی سیاسی، فکری و اندیشه‌ای است بر سر منافع راهبردی بزرگ است و اختلاف هیچ‌گاه فتنه شیعه و سنی نبوده است».

بن جدو در پاسخ به این سؤال که «ایران از طرف کشورهای عربی متهم است که بارزترین آن، اتهام دخالت در امور این کشورها. آیا برگزاری این کنفرانس بر نقش ایران در منطقه تأثیر مثبت میگذارد؟»، گفت: این کنفرانس در ایران دارد برگزار می‌شود. اگر کشوری نظری دارد بفرماید و این کنفرانس را برگزار کند. اگر کسی اعتراض دارد که چرا ایران چنین کنفرانسی برای اصلی‌ترین مسأله جهان عرب برگزار کرده، خب خودش جلودار شود. این کنفرانس در حالی دارد برگزار می‌شود که برخی کشورها روابطی با اسرائیل برقرار کرده و سرگرم عادی‌سازی روابط هستند و حتی دارند ائتلاف نظامی علیه ایران تشکیل می‌دهند. آیا این کشورها حق دارند که به ایران، عراق، لبنان یا حتی الجزائر اعتراض کنند؟».

مدیر المیادین در پایان گفت: من به صراحت اعلام کنم که زمانیکه ایران تصمیم می‌گیرد کنفرانس با این حجم و اهمیت و شعار حمایت از فلسطین برگزار کند آنهم در این زمان حساس و دشوار کنونی [در دنیا و منطقه]، این اصلا مسئله ساده و کوچکی نیست. زیرا طرف مقابل، [یعنی دشمنان] به این کنفرانس به چشم یک کارناوال یا جشنواره تشریفاتی نگاه نمی‌کنند بلکه می‌بینند که ایرانی که حامی محور مقاومت است، بر خلاف همه مشکلات دوباره موفق شده که میزبان همه طرف‌های مرتبط با شعار فلسطین باشد. اما اینها می‌خواهند به ایران چه اعتراضی بکنند، آیا میخواهند بگویند که ایران در عربستان یا کشور عربی دیگری دارد دخالت می‌کند؟‌ خیر اصلا. من دوست داشتم که رئیس مجلس شورای عربستان چنین کنفرانسی را برگزار کند و رؤسای پارلمان‌های کشورهای عربی در آن حاضر شوند. چون این کنفرانس تا زمانیکه شعار فلسطین و قدس و انتفاضه را سر می‌دهد، می‌تواند امت [اسلامی و عربی] را متحد کند. با این حال فکر نمی‌کنم که این کنفرانس برای ایران دردسری درست کند اما اگر برخی بخواهند به این بهانه، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کنند، این، تقصیر و کوتاهی خودشان است نه ایران.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 30 دی 1395، کد مطلب:13951130000942 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین