پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
وزیر علوم با تأکید بر ممنوع بودن اردوهای مختلط و اینکه هیچ دانشگاهی مجوز برگزاری اردوهای مختلط را ندارد، از ارائه فرصت‌های مطالعاتی و پسادکتری در حوزه صنعت خبر داد.

شعار سال: محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در حاشیه سمینار پزشک پژوهشگر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره کاهش رتبه علمی ایران که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن دغدغه داشتند، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب نقل قولی کردند مبنی بر اینکه کشور دچار کاهش رشد شتاب علمی نشود بنابراین این آمار با کاهش رشد علمی ایران متفاوت است.

وی ادامه داد: به هر حال آمارهای رشد علمی و همچنین شتاب علمی کشور به استناد پایگاه‌های ارزیابی ازجمله ISI و دیگر پایگاه‌های ارزیابی علمی صورت می‌پذیرد که براین اساس رشد علمی ایران در منطقه بین یک و دو است. اما باید این مسئله را توجه کنیم که به هر حال ما امروز به نقطه‌ای از رشد علمی رسیده‌ایم که با کشورهایی در حال رقابت هستیم که آنها نیز از رشد علمی بالایی برخوردارند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام دادند. بنابراین شیب رشد علمی کشورمان را باید در مقایسه با این کشورها ارزیابی کرد.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به برنامه‌های مختلف برای جلوگیری از کاهش رشد شتاب علمی کشور، افزود: برای این کار باید زیرساخت‌ها را ارتقا داد همان‌طور که هم اکنون در حال ارتقای تجهیزات آزمایشگاهی هستیم کما اینکه احتیاج به اعتبارات دارد. خوشبختانه از سال جاری اعتبارات خوبی برای آزمایشگاه‌ها دیده شده است.

فرهادی تصریح کرد: امیدواریم درصد اعتبارات از تولید ناخالص ملی به 0.47 درصد است را یک درصد افزایش دهیم و تا پایان برنامه ششم توسعه این اعتبارات به سه تا چهار درصد افزایش یابد.

وی درباره سرنوشت برخی رشته‌ها که باید یا از وزارت علوم مجوز بگیرد یا از وزارت بهداشت، توضیح داد: به هر حال برخی رشته‌ها را باید هم وزارت بهداشت و هم وزارت علوم با یکدیگر مجوز دهند.

*اردوی مختلط نداریم

وزیر علوم درباره ارائه مجوزهایی برای عدم برگزاری اردوهای مختلط که رئیس‌جمهور نیز توصیه‌هایی داشتند، افزود: هیچ دانشگاهی برای اردوی مختلط مجوز نمی‌دهد و حتی اگر اردوی مختلط علمی نیز برپا شود با مدیریت کامل صورت می‌پذیرد همانطور که بازدید های علمی اشخاص از کشورهای دیگر در ایران و برعکس آن به صورت مدیریت شده صورت می‌پذیرد.

فرهادی ادامه داد: بنابراین برای این امر نیز آیین نامه‌های لازم اصلاح خواهد شد ولی با این وجود عنوان می‌کنم که هیچ دانشگاهی مجوز برگزاری اردوهای مختلط را ندارد و نمی‌دهد.

*چرایی مدرک گرایی در ایران و راه حل آن

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه چرایی مدرک گرایی در ایران و راه کارهای وزارت علوم آن توضیح داد: یکی از شاخص‌های توسعه‌ای در دنیا آموزش‌های آکادمیک و عالی است. هم اکنون ما نیز در بحث کیفیت این آموزش‌ها در مقاطع تکمیلی برنامه‌های استراتژی در کیفی سازی آموزش عالی داریم. به صورتی که رشته‌های تحصیلی هدفدار شوند و برخی رشته‌های تحصیلی نیز بازبینی روی آنها صورت گیرد و در نهایت فرصت‌های مطالعاتی و پسا دکتری در حوزه صنعت را ارائه دهیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری تسنيم، تاریخ انتشار 15 آذر 1394، کد مطلب: 935496: www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین