پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۸۰۶
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب در واکنش به موضع گیری های جدید رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و سفرش به سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس نوشت: اردوغان با تغییر موضع نسبت به روسیه محور سعودی - ترکی - قطری را بار دیگر احیا کرد.
شعار سال: عطوان افزود: نخستین نتیجه سفر رجب طیب اردوغان به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شامل عربستان، بحرین، قطر و احیای دوباره مثلث ترکی- سعودی- قطری و دوری از اردوگاه روسیه است.

وی افزود: آمریکا اخیرا اقدامات شدیدتری را در رابطه با سوریه در پیش گرفته و قصد دارد تا شمار زیادی از نیروهای آمریکایی را به بهانه نبرد با گروه تروریستی داعش به سوریه بفرستد؛ آیا این اقدام تکرار سناریوی لیبی است که هدف دراز مدت آن سرنگونی دولت مرکزی بود که هزینه این نیروها را کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بخصوص عربستان سعودی پرداخت خواهند کرد؛ ترامپ تاجری است که نیروهای خود را بدون برآورد پرداخت کامل هزینه های آنها به جایی گسیل نمی دهد.

عطوان گفت: اعزام این نیروها به سوریه تحولی در پرونده سوریه است که نشان دهنده یک توافق ضمنی بین رئیس جمهور آمریکا و ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و چه بسا رژیم صهیونیستی است. امری که پرسش های زیادی را حول واکنش روسیه و ایران به این توافق ها برمی انگیزد.

'سالم المسلط' سخنگوی هیات عالی مخالفان سوریه مورد حمایت ریاض، روز گذشته (جمعه) در تصریحات خود از میل این هیات به انجام مذاکرات مستقیم با هیات اعزامی دمشق سخن گفته و بیان داشت که از نظر این هیات 'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه در دوره انتقالی و پس از آن جایی در قدرت ندارد و هزینه هایی که دولت سوریه در طول این سال ها پرداخته با بقای او در قدرت از بین می رود. این موضعی است که دور چهارم مذاکرات ژنو را بی نتیجه خواهد گذاشت همانطور که در سه دوره قبل شاهد بودیم.

وی افزود: توافق های روسیه و ترکیه هیات عالی مذاکره کننده مخالفان سوریه و عربستان و قطر را در خصوص بحران سوریه به حاشیه رانده بود به طوری که این سه به نشست اول و دوم آستانه دعوت نشدند، اما تغییر موضع ناگهانی ترکیه بعد از تماس های تلفنی طولانی مدت با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دیداری که رئیس دستگاه اطلاعاتی آمریکا (سیا) از آنکارا به عمل آورد، باعث این تغییر موضع اساسی ترکیه در خصوص پرونده سوریه شد.

'پس از این توافق های ضمنی اردوغان در همراهی با همپیمان جدید خود یعنی ترامپ لحن سیاسی خود در خصوص سوریه را شدیدتر کرده و از متن توافقات خود با روسیه خارج شد و از تصمیم خود برای برقراری منطقه امن در سوریه به مساحت پنج هزار کیلومتر مربع و عملیات نیروهای سپر فرات که از نیروهای ارتش آزاد سوریه مورد حمایت این کشور تشکیل شده در منبج و اخراج نیروهای کرد از این شهر پس از سیطره بر الباب و شروع عملیات بازپس گیری رقه خبر داد.'

این عقبگرد ترکیه در مواضع خود در نشست آستانه و حضور هیات ترکیه و هیات مخالفان مسلح مورد حمایت آنکارا در این نشست و گفتگو در خصوص تثبیت آتش بس و ابزار نظارت بر آن و اقدام در جهت حسن نیت بین طرفین از جمله تبادل اسرا انعکاس یافت و روسیه از عقبگرد همپیمان ترک خود ابراز نگرانی کرده و ابراز داشت که ترکیه در سوریه اهدافی غیر از مبارزه با تروریسم و داعش را دنبال می کند.

سردبیر رونامه رای الیوم ادامه داد که این تغییر موضع ترکیه که با سفر اردوغان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیشتر تقویت شد، نقشه جدید آمریکا در خصوص بحران سوریه را پنهان کرده و چه بسا در این خصوص در تماس های تلفنی بین ملک سلمان، اردوغان و تمیم بن حمد امیر قطر توافق هایی صورت گرفته است.

تفاهم های جدید آمریکا و ترکیه پل ارتباطی بین دو کشور را اصلاح کرده و بر دشمنی بیشتر با ایران تمرکز داشته و سعی در ایجاد یک ائتلاف در محور سنی به رهبری اردوغان دارد تا کم کم با تحت فشار قرار دادن محور مقابل در سوریه و ایجاد منطقه امن در این کشور زمینه اجرایی کردن سناریوی تقسیم سوریه را فراهم سازند.

به اعتقاد عطوان، آزادسازی حلب به دست نیروهای سوریه در مقابل مسامحه ترکیه و سکوت عربستان و قطر مخالفان سوریه را که همپیمانان آنها بودند، به لحاظ سیاسی و نظامی ضعیف کرد، اما تغییر موضع اردوغان در خصوص همپیمان روس خود، دوباره آنها را احیا و تقویت می کند و این موضوع با مشارکت حداکثری هیات عالی مخالفان سوریه و هیات های مخالفان مورد حمایت ترکیه در مذاکرات ژنو آتی در مقابل دو کرسی برای مخالفان حاضر در مسکو و قاهره به خوبی روشن خواهد شد.

وی نوشت: مسکو به این تغییر موضع ناگهانی ترکیه چه واکنشی نشان خواهد داد؟ موضع دولت ایران و سوریه چه خواهد بود؟

عطوان معتقد است: این موضوعی می باشد که در روزهای آینده مشخص می شود و یقینا سرنوشت دور چهارم مذاکرات ژنو بهتر از سرنوشت سه دوره قبل نخواهد بود و تشدید عملیات نظامی چه بسا ترجمان تشدید عملیات سیاسی باشد که هیات عالی مخالفان سوریه با حمایت ریاض و آنکارا و دوحه در پیش گرفته است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1395، کد مطلب: 637695، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین