پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
یک روزنامه آلمانی با استناد به نتایج یک نظرسنجی غربی از دلسردی ایرانی‌ها درباره نتایج برجام نوشته و درباره به خطر افتادن این توافق در درازمدت و در سایه سیاست‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا هشدار داد.

شعارسال: روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" آلمان در مطلبی از نگرانی شهروندان ایرانی درباره سیاست‌های ترامپ در قبال کشورشان و به‌ویژه مسئله توافق هسته‌ای نوشت.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که توسط مرکز مطالعات بین المللی و امنیت دانشگاه مریلند CISSM انجام گرفته است، اکثریت قریب به اتفاق ایرانی‌ها به تحولات اقتصادی کشورشان بعد از توافق اتمی ایران با غرب با دیده شک و تردید می‌نگرند.

حدود یک سال بعد از اجرای برجام بیش از 70 درصد شهروندان ایرانی بر این عقیده‌اند که ایران مزایای وعده داده شده در این توافق را دریافت نکرده یا این به‌نفع عده خاصی بوده است.

*دلسردی ایرانیان درباره بهبود اوضاع اقتصادی در سایه برجام

بر اساس نتایج این بررسی امیدهای بزرگ ایرانیان برای بهبود اوضاع اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای تا به حال برآورده نشده است. اکثریت قریب به اتفاق ایرانی‌ها می‌گویند که شرایط زندگی آنها بعد از توافق هسته‌ای با غرب تغییری نکرده است، از این رو میزان رضایتمندی از سیاست حسن روحانی به‌شکل ملموسی کاهش پیدا کرده است.

این نظرسنجی جدید که به‌سفارش کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شده است به‌ویژه از دلسردی ایرانی‌ها درباره مناسبات با اروپا خبر می‌دهد. البته اکثر ایرانی‌ها اعتقاد دارند که این مناسبات کمی و به‌صورت ناچیزی بهبود یافته است. اما بیش از دوسوم شهروندان ایرانی می‌گویند که اتحادیه اروپا بسیار آهسته‌تر از حد ممکن روابط تجاری خود با ایران را بازسازی می‌کند.

حدود 80 درصد ایرانی‌ها در این نظرسنجی که نتیجه آن در گزارش امنیتی مونیخ در تاریخ 13 فوریه منتشر شده است آمریکا را مسئول این وضعیت می‌دانند که اروپاییان تحت فشار آن و از ترس عواقب تجارت با ایران در برابر واشنگتن سر خم کرده‌اند.

در توافق هسته‌ای بین ایران و غرب پنج قدرت دارنده حق وتوی شورای امنیت و آلمان کاهش تحریم‌های خود علیه ایران را وعده داده و جمهوری اسلامی ایران نیز با کنترل‌های شدیدتر و عقب‌نشینی چشم‌گیر از برنامه‌های هسته‌ای خود و برنامه غنی‌سازی موافقت کرد. این اقدامات از اوایل سال 2016 برای 10 تا 15 سال به مرحله اجرا درآمد.

*ترس بانک‌های اروپایی از مجازات‌های آمریکا برای مبادلات تجاری با ایران

بیش از یک سال بعد از اجرای برجام برآورده شدن امیدهایی که در پس این توافق نهفته بود همچنان مبهم و نامشخص باقی مانده است. عدم قطعیت‌ها درباره سیاست "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور جدید آمریکا و تهدیدهای واشنگتن برای مجازات در صورت مبادلات تجاری با تهران به‌خصوص بانک‌های اروپایی را برای وارد شدن به مبادلات با ایران دچار شک و تردید کرده است، بدون این بانک‌ها بسیاری از معاملات امکان پذیر نیست، از این رو ایرانی‌ها با حسرت به دورانی می‌نگرند که اروپا بزرگترین شریک تجاری آنها بود. این دوران حدود 10 سال پیش بود.

بعد از توافق هسته‌ای سال 2015 هر دو طرف می‌خواستند دوباره به دوران گذشته برگردند. "فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر خود به ایران در آوریل سال 2016 بر این مسئله تأکید کرد. اما حجم مبادلات تجاری بین ایران و اروپا همچنان کمتر از انتظارات باقی ماند.

در واقع بسیاری از سیاستمداران در ایالات متحده نیز به بهبود روابط تجاری بین ایران و اروپا امیدوارند. بسیاری البته به جاه‌طلبی‌های اتحادیه اروپا در این عرصه انتقاد وارد می‌کنند. اما بسیاری از تحریم‌های آمریکا همچنان بعد از توافق هسته‌ای باقی ماند.

*تجارت گسترده با آمریکا هرگز برای ایران واقع‌بینانه نبوده است

رئیس جمهور جدید آمریکا همچنین اخیراً در واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران تشدید تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد. تجارت وسیع و فشرده با آمریکا البته برای ایران هرگز واقع‌بینانه نبوده است. اما اروپا به‌خصوص می‌خواست شرایطی را فراهم کند که این کشور به اقتصاد جهانی یک‌پارچه وارد شود و دولت فعلی بتواند مردم را درباره منافع اقتصادی این توافق متقاعد کند.

اما تنش‌های روزافزون از زمان روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید تردیدها و ناامنی زیادی را ایجاد کرده است.

ممنوعیت سفر برای ایرانی‌ها، تحریم‌های بیشتر و هشدارهای شدید از واشنگتن به‌زعم مخالفان دولت روحانی نشانگر ضعف دولت فعلی در برخورد با ایالات متحده است. این وضعیت نشان می‌دهد که آمریکا هرگز قابل اعتماد نیست.

نویسنده در ادامه عدم قطعیت بیشتر در سایه سیاست‌های دونالد ترامپ و امتیازات اقتصادی کمتر برای مردم ایران را نتیجه این شرایط دانسته نوشت از زمان روی کار آمدن ترامپ مشخص شده است که تردیدهای شرکت‌های اروپایی (درباره مبادلات تجاری با ایران) و دلسردی‌های ایرانیان درباره شرایط موجود همچنان می‌تواند افزایش یابد و این مسئله ‌میتواند موفقیت توافق هسته‌ای را در بلندمدت به خطر بیندازد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 1اسفند1395، کدخبر: 1332050: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین